تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: افول امپراتوري آمريكا و جايگزيني چين در سال 1399
چهارشنبه، 6 فروردین 1399 - 13:00     کد خبر: 45477

ويروس كرونا و كاهش شديد قيمت نفت و كاهش نفوذ دلار در مبالات جهاني و عوامل متعدد ديگر اقتصاد آمريكا را در سال 99 دچار ركود خواهد نمود و در برخي ايالت ها بحران هاي اقتصادي حاصل خواهد شد. سقوط قيمت نفت منجر به غير اقتصادي شده توليد نفت شيل مي شود.اما چين منافع سرشاري از اين كاهش قيمت نفت كسب خواهند نمود و سالانه100 الي 130 ميليارد دلار از هزينه خريد نفت اين كشور كاسته خواهد شد
پيام نفت:

ويروس كرونا و كاهش شديد قيمت نفت و كاهش نفوذ دلار در مبالات جهاني و عوامل متعدد ديگر اقتصاد آمريكا را در سال 99 دچار ركود خواهد نمود و در برخي ايالت ها بحران هاي اقتصادي حاصل خواهد شد. سقوط قيمت نفت  منجر به غير اقتصادي شده توليد نفت شيل مي شود.

مشخص نيست ويروس كرونا ساخته دست بشر است يا پاسخ طبيعت به ظلم انسان ها به طبيعت است اما اين ويروس كه از چين آغاز شد و با تمهيدات از قبل تبيين شده در چين به سرعت كنترل گرديد اقتصاد جهان را تحت تاثرات عميق خود قرار داد و منافع سرشار و خارج از تصوري براي چين به دنبال داشت. چين توانست از اين بحران استفاده كند و زماني كه سهام شركتهاي آمريكايي و اروپايي فعال در چين  به واسطه ويروس كرونا سقوط كردند، سهام آنها را خريداري نمايد، مصرف انرژي در اين كشور كاهش و توليدملي آن بزودي افزايش خواهد يافت. تفاوت اقتصا آمريكا و چين در اين است كه در آمريكا كنترل اقتصاد عمدتا در اختيار بخش خصوصي است اما در چين دولت همچنان بر بسياري از شركتهاي مهم كنترل  دارد لذا در امريكا با وقوع بحران هاي اقتصادي و كاهش توليد، شركتهاي خصوصي اقدام به تعديل نيرو و اخراج كاركنان مي كنند بنا بر اين ادامه اين روند منجر به افزايش بيكاري در حوزه هاي مختلف توليدي و خدماتي ايالت هاي مختلف آمريكا خواهد شد.

در اين تحليل دلايل افول ابرقدرتي آمريكا و قرارگرفتن چين در راس قدرت اقتصاد جهان مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد. عامل اين جايگزيني ويروس مرگبار كرونا، تحولات سال جاري و پيش زمينه هايي است كه استراتژي ها و اقدامات  ترامپ فراهم نموده است.

* تاثير كاهش قيمت نفت بر اقتصاد چين و آمريكا:

از ابتداي سال جديد قيمت نفت به 25 دلار بر بشكه رسيده يعني در چند ماه قيمت نفت نصف شد  اين اتفاق قطعا تاثيرات زيادي بر اقتصاد كشورهاي صادر كننده و خصوصا كشورهايي چون آمريكا، چين هند، ژاپن و كره جنوبي دارد. در قيمت 25 دلار توليد نفت شيل غير اقتصادي مي شود لذا اگر تا انتهاي سال قيمت نفت همين حدود باشد توليد نفت شيل آمريكا از 4 ميليون بشكه در روز به حدود يك ميليون بشكه خواهد رسيد و واردات نفت آمريكا از 7 ميليون به 10 ميليون بشكه در روز خواهد رسيد. از نگاه كلان آمريكا قبلا 7 ميليون بشكه در روز يا 2.5 ميليارد بشكه در سال به ارزش 128 ميليارد دلار نفت وارد مي كرد و در سال جديد بايد 10 ميليون بشكه در روز يا 3.65 ميليارد بشكه در سال به ارزش 91 ميليارد دلار وارد كند يعني اقتصاد آمريكا 37 ميليارد دلار هزينه كمتري براي واردات نفت پرداخت خواهد نمود اما  كاهش توليد نفت شيل شركتهاي زيادي را ورشكست و روي اقتصاد و اشتغال حداقل 2 ايالت آمريكا تاثير قابل توجهي خواهد داشت.

اما چين منافع سرشاري از اين كاهش قيمت نفت كسب خواهند نمود و سالانه100 الي 130 ميليارد دلار از هزينه خريد نفت اين كشور كاسته خواهد شد بسياري از پروژه هاي بزرگ اقتصادي از جمله ساخت نيروگاه هاي خورشيدي، حمل و نقل و قيمت محصولات پتروشيمي تحت تاثير كاهش قيمت نفت قرار مي گيرند. در شرايط معمول با كاهش قيمت نفت  و به دنبال آن كاهش قيمت بنزين و گازوئيل ميزان ترددبيشتر و تمايل به خريد خودروهاي كم مصرف گران قيمت كمتر مي شود لذا بطور طبيعي  تا پايان سال مصرف گازوئيل و بنزين افزايش خواهد يافت اما اگردوره درمان بيماري كرونا طولاني شود روي مصرف بنزين و گازوئيل تاثير مي گذارد و منجر به كاهش تردد و كاهش مصرف سوخت خودروها خواهد گرديد. كاهش قيمت نفت قطعا منجر به كاهش قيمت اتان و بوتان و پروپان و نفتا خواهد شد لذا شركتهاي پتروشيمي مصرف كننده گازهاي فوق و نفتا  با حداكثر ظرفيت توليد خواهند نمود لذا قيمت محصولات پليمري نيز كاهش خواهد يافت و ارزش سهام شركتهاي خوراك مايع افزايش خواهد يافت و از نظر سود آوري به واحدهاي با خوراك گاز نزديك تر خواهند شد.

* كاهش نقش دلار در مبادلات جهاني وتاثير آن بر اقتصاد آمريكا:

ثير آن بر يكي ديگر از منابع درآمدي آمريكا از طريق توليد دلار بدون پشتوانه تامين مي شود سود آمريكا مبادلات جهاني بر پايه دلار است آمريكا با توليد دلار بدون پشتوانه سالانه صدها ميليارد دلار درآمد كسب مي كند و بخشي از تورم ناشي از چاپ دلار بدون پشتوانه را به ديگر كشورها منتقل مي كند. تفاهم هاي اخير بين روسيه هند و چين جهت حذف دلار از مبالات اقتصادي في مابين و تفاهم هاي قبلي بين ايران تركيه و چند كشور ديگر در اين خصوص از قدرت دلار خواهد كاست و در آينده نزديك دلار جايگاه قبلي خود در اقتصاد جهاني را از دست خواهد داد لذا از اين منظر نيز چشم انداز روشني براي اقتصاد آمريكا در سال 1399 متصور نيست

چنانچه ويروس كرونا در مدت كوتاهي كنترل نشود و آمريكا نتواند بر عواقب ياد شده به سرعت فائق آيد  سال 1399 سال شروع مرحله جايگزيني ابرقدرتي آمريكا با چين خواهد شد.

 

http://nedayehamvatan.blogfa.com


برگشت به تلکس خبرها