تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: پرويز فتاح؛ تك ستاره اصولگرايان براي ۱۴۰۰/ دوگانه فتاح - حدادعادل چقدر جدي است؟
یکشنبه، 3 فروردین 1399 - 08:37     کد خبر: 45473

پيام نفت:
نام سيد پرويز فتاح رييس بنياد مستضعفان اين روز‌ها زياد شنيده مي‌شود. ابتداي سال هم تصاوير او در ميانه سيل و براي كمك به مردم ديده مي‌شد؛ حالا در بحران ويروس كرونا بار ديگر نام فتاح بيش از ديگران شنيده مي‌شود. برخي فعالان سياسي معتقدند او گزينه انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ است، اما خود او مي‌گويد همانطور كه در كميته امداد سياسي عمل نكرديم و وارد انتخابات نشديم در بنياد مستضعفان هم وارد انتخابات نخواهيم شد و سياسي عمل نخواهيم كرد، چون اين را به صلاح بنياد مستضعفان نمي‌دانيم.

پرويز فتاح

رويداد۲۴ ميثم سعادت: انتخابات مجلس يازدهم در روز‌هاي ويروس كرونايي برگزار شد و حالا از سال ۹۹ به بعد شمارش معكوس انتخابات رياست جمهوري ۱۴۰۰ هم خواه‌ناخواه شروع خواهد شد. انتخابات مياندوره‌اي مجلس به شهريور ماه ۹۹ موكول شده است و مجلس بدون حضور نمايندگاني كه به دور دوم انتخابات رفته كار خود را آغاز خواهد كرد. در عوض فرصتي است كه سياستمداران با آينده نگري براي انتخابات ۱۴۰۰ برنامه ريزي كنند.

نام‌هاي زيادي را مي‌توان براي ۱۴۰۰ رديف كرد؛ از حداد عادل و بذرپاش و جليلي گرفته تا رئيسي و لاريجاني و آذري جهرمي و محمود احمدي نژاد. يك نام اما اين روزها فعاليت بيشتري دارند؛ سيد پرويز فتاح. چهره‌اي كه در روزهاي شيوع ويروس كرونا بيشتر از ديگران ديده شده است. 

فتاح براي آنكه دل جريان عدالتخواه اصولگرايان و نزديكان احمدي‌نژاد را به دست بياورد نه تنها به حدادعادل كه به هاشمي رفسنجاني هم خرده گرفت. آذرماه امسال بود كه وي از استقرار هاشمي و اطرافيان هاشمي در كاخ مرمر انتقادات تندي كرد، البته اظهارات او در بدترين زمان مطرح شد؛ چه آنكه سخنانش به خاطر شليك به هواپيماي اوكرايني و شيوع ويروس كرونا وانتخابات مجلس و ترور سردار سليماني و صد‌ها اتفاق ديگر سر و صدا به پا نكرد، با اين حال نمي‌توان از كنار اين انتقاد به عنوان يك اظهارنظر معمولي عبور كرد و حتماً انتقاد از رييس جمهور فقيد پيشين توسط يك نامزد بالقوه انتخابات رياست جمهوري آينده پيام‌هاي سياسي زيادي را با خود حمل مي‌كند.

در اين ايام چهره‌هاي اصلي جريان اصولگرا مثل قاليباف و حدادعادل، كاري جز مصاحبه كردن و تحليل انجام ندادند. آن‌ها مقبوليت اجتماعي كافي ندارند كه مثلاً بتوانند كمك‌هاي مالي زيادي جمع‌آوري كنند يا حاميان خود را به انجام يك حركت فراگير دعوت كنند. اين ضعفي است كه سال‌هاست چهره‌هاي اصولگرا دارند و از ساختن يك چهره كاريزماتيك مثل محمود احمدي نژاد (براي اصولگرايان) يا سيد محمد خاتمي (براي اصلاح طلبان) ناتوانند احتمالاً اگر محدوديت‌ها براي خاتمي و احمدي‌نژاد نبود آن‌ها مي‌توانستند كمپين‌هاي موثري را سازماندهي كنند.

در اين اوضاع پرويز فتاح تك‌ستاره اصولگراهاست كه هر روز با ثروت بنياد مستضعفان به نبرد ويروس كرونا رفته است؛ از توليد مواد ضدعفوني كننده در بنياد و اسكان موقت پزشكان و پرستاران گرفته تا توزيع غذا در بيمارستان‌ها و بخشيدن اجاره‌هاي املاك واگذار شده بنياد.

نام پرويز فتاح اين روزها در موضوع افتتاح آزادراه تهران - شمال زياد شنيده شد و فتاح تلاش مي‌كرد جايگاه بنياد در دوران خود را به گونه‌اي نشان دهد كه كار زمين مانده چهل ساله را انجام داده است. البته اين موضوع هم براي او كم حاشيه نداشت؛ چه آنكه در پاسخ به انتقاد مجري صدا و سيما كه انتقادي درباره افتتاح بزرگراه تهران شمال كرد، او برآشفته شد و خبرنگار اصولگراي صدا و سيما را زير سوال برد و خطاب به مجري گفت صداي مردم نيست و فقط اينجا نشسته تا سوال مديران را از او بپرسد. هرچند سوال مجري، سوال افراد بسياري بود اما بخش اعظمي از افكار عمومي جانب فتاح را گرفتند و گفتند او آنها را جاي خود نشانده است. برخي نيز گفتند فتاح هنوز به قدرت (رياست جمهوري) نرسيده و اين مصاحبه روي اصلي او را نشان داد و حالا معلوم شده كسي كه در يك برنامه تلويزيوني سجده مي‌كند، در حقيقت چگونه است.

پرويز فتاح


بيشتر بخوانيد: پرويز فتاح؛ از سپاه تا كميته امداد


به گزارش رويداد۲۴ فتاح نشان داده علاقه‌اي به مصاحبه چالشي ندارد؛ شبيه قاليباف و ديگر اصولگراياني كه چند باري از دست خبرنگاران عصباني شده‌اند. با اين حال فتاح براي رسيدن به منصب رياست جمهوري، وضع بهتري نسبت به ساير اصولگرايان بين مردم دارد.

پرويز فتاح از مردان كابينه احمدي نژاد است و اتفاقاً ارتباط خود را با وزيران سابق احمدي‌نژاد را خراب نكرده و عليه گذشته خود در كابينه احمدي نژاد مصاحبه نكرده است؛كاري كه هم‌قطارانش انجام دادند و براي بازگشت به صدر اخبار رسانه‌ها به مراد خود پشت كردند و عليه احمدي نژاد در رسانه‌ها موضع گرفتند.

خودش گفته «همانطور كه در كميته امداد سياسي عمل نكرديم و وارد انتخابات نشديم در بنياد مستضعفان هم وارد انتخابات نخواهيم شد و سياسي عمل نخواهيم كرد، چون اين را به صلاح بنياد مستضعفان نمي‌دانيم.»

 

وضعيت پرويز فتاح در ميان اصولگرايان چگونه است

 

به گزارش رويداد۲۴ در ميان اصولگرايان دوگانه‌هاي مختلفي وجود دارد دوگانه «لاريجاني/ احمدي‌نژاد» كه سال‌هاي سال در سياست ايران سايه افكنده بود. دوگانه «مهدوي كني/ مصباح يزدي» تحولات سياسي قم و تهران را رقم مي‌زد. يكي از اين دوگانه‌ها، دوگانه «حداد عادل/فتاح» است. برخي اصولگرايان مي‌گفتند رئيس مجلس هفتم خيلي دوست داشت به جاي فتاح به بنياد مستضعفان يا كميته امداد برود و رقابت از همان زمان شروع شد.

حداد البته در رسانه‌ها از فتاح شكست خورده است و افشاگري فتاح و فرزند او درباره زمين مدرسه فريدالدين حدادعادل حاشيه‌هاي زيادي را براي خاندان حداد عادل ايجاد كرد و پاي همسر او هم به ميان آمد.

حداد عادل هم توانسته بود سال ۹۶ توانست نام فتاح را از ميان نامزد‌هاي اصلي جريان اصولگرا حذف كند. اين روند در سال ۹۸ هم ادامه يافت و حداد نشان داد كه نفوذ و تاثير زيادي در بستن فهرست اصولگرايان دارد تا جايي كه بسياري از چهره‌هاي موثر و قديمي جريان اصولگرا در فهرست قرار نگرفتند، اما نزديكان او در فهرست اصولگرايان بودند.

آخرين رقيب فتاح محمدباقر قاليباف است. معلوم نيست رياست مجلس قاليباف برسد يا نه؛ معلوم نيست اگر به رياست مجلس برسد به همان مسئوليت اكتفا مي‌‌كند و آيا پس از آن براي فتح پاستور برنامه‌ريزي خواهد كرد (رويايي كه قاليباف شانزده سال است با آن سر مي‌كند) با اين حال بايد گفت حمايت يا عدم قاليباف از فتاح، در تعيين نامزد نهايي جريان اصولگرا موثر خواهد بود.

 


برگشت به تلکس خبرها