تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: كاهش وابستگي جهان به نفت با برق خورشيدي
شنبه، 24 اسفند 1398 - 08:49     کد خبر: 45467

پيام نفت:

اقتصاد نيوز: انرژي خورشيدي فتوولتائيك يك منبع انرژي برخوردار از سريع‌ترين نرخ رشد در جهان است و در حال حاضر چين، هند و آمريكا عمده نيروي خورشيدي جهاني را توليد مي‌كنند.

 

به گزارش اقتصاد نيوز به نقل از ايسنا، البته خاورميانه نيز در بخش نيروي خورشيدي قوي ظاهر شده و مزارع خورشيدي بزرگي در اين منطقه در دست ساخت و توسعه هستند. پايگاه خبري ديجيتال ترندز در گزارشي به بررسي بزرگترين مزارع خورشيدي جهان پرداخته كه عبارتند از:

۱- پارك خورشيدي صحراي تنگر

بزرگترين مزرعه خورشيدي جهان

موقعيت: چين

وسعت پايگاه: ۴۳ كيلومترمربع

توليد: ۱۵۴۷ مگاوات

پارك خورشيدي صحراي تنگر معروف به "ديوار بزرگ" نيروي خورشيدي، بزرگترين مزرعه خورشيدي جهان است. اين مزرعه خورشيدي كه در صحراي تنگر واقع شده، تنها ۳.۲۵ درصد از زمين خشك اين منطقه را اشغال كرده است. ممكن است اين عدد بزرگ به نظر نرسد اما در واقع بيش از ۱۰ برابر وسعت پارك مركزي نيويورك است و قادر است ۱.۵ گيگاوات نيرو توليد كند و با ظرفيت توليد نيروي اكثر نيروگاه‌هاي هسته‌اي رقابت مي‌كند. با فضاي زيادي كه براي توسعه وجود دارد، انتظار مي‌رود تنگر در سال‌هاي آينده بزرگترين توليدكننده نيروي خورشيدي بماند.

۲- پارك خورشيدي بادلا

بزرگترين مزرعه خورشيدي هند

موقعيت: هند

وسعت پايگاه: ۴۰ كيلومترمربع

توليد: ۱۳۶۵ مگاوات

پارك خورشيدي بادلا در حال حاضر ۱۳۶۵ مگاوات نيرو توليد مي‌كند اما اين تاسيسات به سرعت در حال گسترش بوده و قرار است ۸۸۰ مگاوات نيروي بيشتر تا مارس سال ۲۰۱۹ توليد كند. اين تاسيسات زماني كه سال آينده به ظرفيت توليد كامل برسد، مدعي عنوان بزرگترين تاسيسات خورشيدي در جهان خواهد بود و به هند كمك مي‌كند به هدف خود براي تامين ۱۷ درصدي از نيروي مورد نيازش از انرژي خورشيدي دست پيدا كند.

۳- پارك خورشيدي سد لانگ‌يانگشيا

نيروي آبي تجديدپذير با خورشيد و هيدروالكتريك

موقعيت: دشت تبت چين

وسعت پايگاه: ۲۷ كيلومترمربع

توليد: ۸۵۰ مگاوات

پارك خورشيدي سد لانگ‌يانگشيا در سال ۲۰۱۵ تكميل شد و با سد هيدروالكتريك لانگيانگشيا به ظرفيت ۱۲۸۰ مگاوات يكپارچه شد. اين دو منبع توليد نيرو يكديگر را كامل مي‌كنند. نيروي خورشيدي به حفظ استفاده از آب از سوي سد كمك مي‌كند و همزمان، سد هيدروالكترويكي توليد انرژي توسط سلول‌هاي خورشيدي را متوازن مي‌كند.

۴- ويلانوئوا سولار

بزرگترين مزرعه خورشيدي آمريكاي شمالي و جنوبي

موقعيت: كواهويلاي مكزيك

وسعت پايگاه: ۲۴ كيلومترمربع

توليد: ۸۲۸ مگاوات

تاسيسات نيروي خورشيدي ويلانوئوا به طور مستمر رو به رشد بوده است و شركت انل گرين پاور مكزيك كه بر نيروگاه‌هاي ويلانوئوا نظارت دارد، همچنان به ظرفيت توليد نيرو اضافه مي‌كند و رسيدن به ظرفيت ۱۷۰۰ گيگاوات در سال پس از عملياتي شدن كامل اين تاسيسات را هدف گذاري كرده است. اين تاسيسات بخشي از تعهد مكزيك براي تامين ۳۵ درصد از برق خود از منابع پاك تا سال ۲۰۲۴ است.

۵- نيروگاه خورشيدي كاموتي

بزرگترين مزرعه خورشيد ايالت تاميل نادو

موقعيت: تاميل نادوي هند

وسعت پايگاه: ۱۰ كيلومترمربع

توليد: ۶۴۸ مگاوات

نيروگاه خورشيدي كاموتي ششمين مزرعه خورشيدي بزرگ جهان است كه در ظرف مدت هشت ماه ساخته شد و در سپتامبر سال ۲۰۱۶ راه اندازي شد. ۲.۵ ميليون پنل خورشيدي در اين تاسيسات به حد كافي نيرو براي تامين برق ۷۵۰ هزار نفر فراهم مي‌كند. اين تاسيسات توسط ارتشي از ربات‌ها نظافت مي‌شود.

۶- مزرعه خورشيدي سولار استار

بزرگترين مزرعه خورشيد آمريكا

موقعيت: روزاموند كاليفرنيا

وسعت پايگاه: ۱۳ كيلومترمربع

توليد: ۵۸۰ مگاوات

سولار استار، يكي از نيروگاه‌هاي قديمي اين فهرست است كه ساختش در سال ۲۰۱۳ آغاز و در سال ۲۰۱۵ تكميل شد. اين تاسيسات شامل ۱.۷ ميليون پنل خورشيدي است كه مي‌تواند نيرو را براي تامين برق حدود ۲۵۵ هزار خانه فراهم كند. سولار استار در كاليفرنيا واقع شده كه در ميان ايالت‌هاي آمريكا با ظرفيت حدود ۲۳ گيگاوات انرژي خورشيدي، پيشتاز است و اين مزرعه حدود ۱۷ درصد از برق كاليفرنيا را تامين مي‌كند.

۷- پارك خورشيدي محمد بن راشد آل مكتوم

بزرگترين مزرعه خورشيدي در دست ساخت

موقعيت: امارات متحده عربي

وسعت پايگاه: ۷۷ كيلومترمربع

توليد: ۵۰۰۰ مگاوات تا سال۲۰۳۰

پارك خورشيدي محمد بن راشد آل مكتوم براي آينده طرح‌هاي بزرگي دارد و توليد ۱۰۰۰ مگاوات نيرو را تا سال ۲۰۲۰ و ۵۰۰۰ مگاوات را تا سال ۲۰۳۰ هدف گذاري كرده است. نه تنها اين پارك، بزرگترين پارك خورشيدي جهان خواهد شد بلكه مرتفع‌ترين برج خورشيدي جهان را نيز خواهد داشت. اين برح ۲۶۰ متري، بخشي از فاز چهارم توسعه است و در ۷۰۰ مگاوات توليد نيروي اين نيروگاه سهيم خواهد بود.

 


برگشت به تلکس خبرها