تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ويتنام چگونه ويروس كرونا را سر جاي خود نشاند و مهار كرد؟
سه شنبه، 13 اسفند 1398 - 20:44     کد خبر: 45462

پيام نفت:
رافي كوت ، يك پزشك غيرويتنامي است كه نقشي غير منتظره را به عنوان يك تصميم گيرنده كليدي در تلاش هاي ويتنام براي مقابله با ويروس كرونا بر عتهده دارد. او مي گويد از سرعت انتشار اين بيماري در ابعاد جهاني غافلگير شده است. كوت مي گويد ويتنام تصميم نگرفته است كه تمام شهرها را قرنطينه كند ، اما بسياري از مردم به صورت خودجوش از ترس كرونا به محل كارشان نرفته اند.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

هاآرتص نوشت: يك پزشك اسرائيلي كه رهبري نبرد با كرونا در جنوب شرقي آسيا را بر عهده دارد ، توضيح مي دهد كه چگونه موفق شده است حداقل تا كنون اين بيماري را به سرعت مهار كند .

به گزارش سرويس خواندني هاي «انتخاب»، در ادامه اين مطلب آمده است: رافي كوت، يك پزشك است كه نقشي غير منتظره را به عنوان يك تصميم گيرنده كليدي در تلاش هاي ويتنام براي مقابله با ويروس كرونا بر عتهده دارد. او مي گويد از سرعت انتشار اين بيماري در ابعاد جهاني غافلگير شده است.

درست سه هفته پس از تأييد اولين مورد كرونا، به نظر مي رسد يكي از كشورهاي جنوب شرقي آسيا با مهار ويروس كرونا ركورددار مبارزه شده است. اين در حالي است كه كشورهايي مثل كره جنوبي و ايتاليا به چنين دستاوردي نرسيده اند. ويتنام از 13 فوريه تاكنون هيچ مورد جديد بيماري نداشته است و همه 16 نفري كه آلوده شده اند بهبود يافته اند.كوت در مصاحبه اي گفت: "اين يك بيماري مبهم است" او سپس توضيح داد چالش هاي مسئولان بهداشت ويتنام كه ممكن است در هفته هاي آينده با آن روبرو شوند شامل چه مواردي است.

گزيده هايي از مصاحبه در ادامه ذكر شده است:

بزرگترين مشكل در مقابله با كرونا چيست؟

اول ، بزرگترين مشكل اين است كه  ويروس كرونا يك اپيدمي كامل محسوب مي شود. زيرا دقيقاً در همان زماني كه ميليون ها چيني و ويتنامي براي سال نو چيني سفر مي كردند اتفاق افتاد. اين يك عامل مهم در گسترش سريع كرونا بود. دوم ، اين  بيماري با ساير بيماري هاي خانواده كرونا متفاوت است. به عنوان مثال برخلاف سارس، كروناي جديد،  افراد را مدتها قبل از بروز علائم آلوده مي كند. تعداد زيادي از بيماران تصور نمي كنند كه بيمار هستند و همچنان به زندگي عادي خود ادامه مي دهند و كرونا را گسترش مي دهند.

كوت  كه به عنوان پزشك خانواده به مدت 32 سال در ويتنام زندگي كرده است. در بخشي ديگر از صحبت هاي خود مي گويد: "من اولين سيستم مراقبت هاي بهداشتي را براي قبايل ويتنام شمالي و دلتاي شمالي در سال 1988 ساختم. پس از آن، يك سال را در كره شمالي در قحطي بزرگ سپري كردم. سپس به ويتنام برگشتم و شبكه اي از كلينيك ها را در اين كشور افتتاح كردم. "

امروز ، كوت يك شخصيت مهم در سيستم مراقبت هاي بهداشتي ويتنام است، او حتي سرپرست تيم كوچكي است كه تصميم مي گيرد در مورد كرونا چگونه رفتار شود.  وي مي گويد: "من به دولت ويتنام توصيه هايي مي كنم و در طول اپيدمي كرونا مسئوليت بخشي از تيم تصميم گيري در رابطه با سايگون بزرگ را بر عهده دارم كه جمعيتي 20 ميليون نفري را شامل مي شود.  ما تقريباً روزانه ، گاه چندين بار در روز و گاهي اوقات در نيمه شب براي تصميم گيري ملاقات مي كنيم."

چرا ويتنام آماده كرونا نشده بود؟

اين پزشك غيرويتنامي مي گويد: "اين ويروس كمي بعد از سال نو چيني ، در پايان ژانويه آغاز شد. ما در مورد شيوع كرونا در چين مي دانستيم ، اما بسيار آرام بوديم. در ويتنام تا به حال بسياري از ويروس ها مانند سارس، آنفولانزاي خوكي و آنفولانزاي مرغي را تجربه كرده ايم ، ما يك تيم  ويژه و يك سيستم ايجاد كرده ايم. بعد از سارس فكر مي كرديم كه  هيچ چيز نمي تواند بدتر از سارس باشد زيرا سارس  بسيار وحشتناك بود: اولين مورد مرگ بر اثر سارس در ويتنام همان دكتري بود كه من را درمان كرد."

چرا فقط بر سايگون تمركز مي شود؟

"جنگ با ويروس استان به استان در جريان است. اما ما مي دانيم كه گردشگران كره اي از چندين مكان مهم در ويتنام ديدن مي كنند و 90 درصد  مناطق ديگر را ناديده مي گيرند ، بنابراين ما نگران مكان هايي با جمعيت بزرگ ، موقعيت شهري پيچيده و با ترافيك بالاي گردشگري هستيم. در اين منطقه چيني ها و جهانگرداني از ديگر كشورها حضور دارند. "

چطور متوجه شديد كه مسئله بزرگتر از آن چيزي است كه تصور مي كرديد؟

"تعداد در چين شروع به صعود كرد و ما به سرعت فهميديم كه تمام چيني هايي كه به ويتنام مي آيند و به مناطق مهم ويتنام سفر مي كنند، از پكن يا شانگهاي نيستند بلكه از ووهان و هوبي (مركز اپيدمي) نيز مي آيند. علاوه بر اين ، هم ويتنامي ها و هم خارجي ها به پنج يا شش منطقه مشخص سفر مي كردند. ما فورا نگران شديم كه اگر در استراحتگاههاي محلي مردم با يكديگر از نزديك معاشرت كرده باشند 14 روز اول شيوع(كه معمولا بي علامت است) بسيار مهم خواهد بود. به همين دليل توصيه كرديم مدارس را در سرتاسر ويتنام تعطيل كنيم و منتظريم بمانيم تا ببينيم چه اتفاقي خواهد افتاد. ما اكنون مي دانيم كه كودكان به ندرت بيمار مي شوند. اين تنها چيزي است كه اكنون مي دانيم."

كوت مي گويد ويتنام تصميم نگرفته است كه تمام شهرها را قرنطينه كند ، اما بسياري از مردم به صورت خودجوش از ترس كرونا به محل كارشان نرفته اند. علاوه بر اين ، تقاضا براي تست كرونا افزايش يافته است. وي گفت: "ما بلافاصله فهميديم كه همه مي خواهند بخاطر وجود بيماري  بررسي شوند ، بنابراين مركز كنترل بيماري ويتنام پرسشنامه اي را براي تعيين اينكه چه كسي كانديداي معاينه است طراحي كردند. براي مثال ، درجه حرارت ، تماس با چيني و غيره را بررسي مي كردند و در همان زمان ، ما مي دانستيم كه بسياري از افراد روي اين پرسشنامه دروغ مي گويند. آنهايي كه حدس مي زدند بيمار باشند از ترس جوابهاي غلط مي دادند و ما به سرعت فهميديم بايد سوالاتمان را با چند روش مختلف بپرسيم."

"اين مشكلات با اين واقعيت پيچيده شده است كه كيت هاي آزمايش گاهي جواب كاذب دارند.  بنابراين افرادي با ويروس وجود داشتند كه به طور بالقوه آن را پخش مي كردند.ما سه مورد مشابه داشتيم. سنگاپور نيز چنين مشكلاتي داشت. در همين حال ، مراكز كنترل بيماري هاي ايالات متحده اعتراف كرده اند كه مشكلي در كيت هاي تشخيص سريع وجود دارد. "

درباره اولين بيماراني كه شناسايي كرديد براي ما بگوييد

"ما هنگامي كه افرادي با علائم مثبت به بيمارستان مراجعه مي كردند به سرعت مواردي را يافتيم. فهميديم كه در شمال هانوي ، در يك روستا گروهي از كارگران تازه از ووهان برگشته اند. آنها توسط يك شركت رنگ آميزي ژاپني براي يك دوره فرستاده شده بودند ، به خانه آمدند و خانواده هاي خود را هم آلوده كردند. 4 يا 5 فوريه بود. در نهايت فهميديم حدود 16 نفر آلوده شده اند. "

از آن زمان ، هيچ مورد جديدي نداريد. چگونه به چنين دستاوردي رسيديد؟

"بيماران به طريقي كه فقط يك كشور توتاليتر مي توانند در قرنطين ارتش قرار بگيرند در قرنطينه قرار گرفته اند. آنها را به بيمارستاني منتقل كردند كه تخليه شده بود. ارتش يك حصار متشكل از سيم خاردار را برپا كرد و سربازان ارتش را در اطراف آن مستقر كرد. آنها پزشكان را با تجهيزات ويژه اعزام كردند. دو نفر از مبتلايان، بسيار بيمار بودند ، اما همه آنها اكنون مرخص شده اند. "

چطور از گسترش آن جلوگيري كرديد؟

"من فكر مي كنم ما بيش از 16 مورد داريم ، تصور مي كنم ما همه را شناسايي نكرده ايم. اما ما در حال رصد هر مورد ذات الريه هستيم كه به مراكز درماني مراجعه مي كند و تاكنون هيچ افزايشي در اين زمينه مشاهده نشده است. "

به عبارت ديگر ، شما هنوز هم مي توانيد به كره جنوبي ديگري تبديل شويد ، جايي كه در طي چند روز تعداد بيماران بطور تصاعدي رشد كرد

"درست است. ما ابتدا ما تصميم گرفتيم اجازه ندهيم 4000 كارگر ويتنامي كه اكنون در كره جنوبي هستند به خانه برگردند. آنها مي خواهند دوباره برگردند و اخيرا نيز خانواده هايشان يك اعتراض جمعي بزرگ برپا كرد و خواستار بازگشت آنها شدند. "

چگونه توضيح مي دهيد كه در ايتاليا و كره جنوبي تعداد بيماران خيلي سريع افزايش يافت اما در ويتنام نه؟

"يك دليل احتمالي هوا است ، در ويتنام جنوبي در حال حاضر هوا گرم است و در كره جنوبي و ايتاليا سرد است. وقتي سرد است ، مردم در خانه جمع مي شوند كه گرم است و به يكديگر نزديك مي شوند و يكديگر را آلوده مي كنند. اما ، ما مطمئن نيستيم كه تعداد موارد افزايش نمي يابد. "

اسرائيل تصميم گرفته است كه در خانه افرادي كه علائم بيماري قرنطينه دارند ، آزمايشاتي انجام دهد

"من فكر مي كنم عالي است شما بايد كارهايي  را انجام دهيد تا مردم از بيمارستان دور شوند. در ويتنام اين كار را نكرده اند.شما بايد مردم را تشويق كنيد تا دور از محيط آلوده مورد بررسي قرار گيرند ، زيرا بسياري از مردم از همين آلودگي بيمارستاني مي ترسند ، اما ، باز هم ، سخت است اعلام كنيم كه ما گسترش را متوقف كرده ايم. در حالي كه هيچ پروازي از چين وجود ندارد ، مرز زميني بين دو كشور باز است و چيني ها مي توانند وارد ويتنام شوند. "

مرز به دلايل سياسي باز است؟

"بي شك. ويتنام نمي تواند مرز خود را با چين ببندد. چيني ها فشارهاي گسترده اي را بر همگان وارد كرده اند: كره اي ها ، ويتنام ، همه. كشورهاي آسيايي نمي توانند همانطور كه مي خواهند در مقابل چين عمل كنند زيرا چين قدرت بزرگ در منطقه است. روابط اقتصادي و سياسي بين ويتنام و چين مانند يين و يانگ است. "

به نظر شما اگر همه گيري به اسرائيل برسد چه اتفاقي خواهد افتاد؟

سطح مراقبت از اكثر بيماران به سرعت به كمك هاي اوليه بسيار سريع مي رسد ، مانند تجويز استامينوفن. اسرائيل چند تختخواب مراقبت هاي ويژه دارد؟ 100؟ 200؟ 300؟ چيني ها 115000 كادر پزشكي را به هوبئي (استاني در چين) منتقل كردند و حتي آن هم كمكي نكرد. تل آويو يك منطقه شهري شلوغ مانند ووهان است. اسرائيل تقريباً جغرافيايي با مناطق تميز ندارد. "

از طرف ديگر ، بهار در حال آمدن است

"درست است ، هر روز كه مي گذرد و گرمتر مي شود  و اين خبر خوبي است. وزارت بهداشت درست مي گويد كه با گرمتر شدن هوا، مي توان زمان خريد تا واكسني توليد شود. اما فراموش نكنيم كه تا تابستان همه بايد پشت يكديگر باشيم.


برگشت به تلکس خبرها