تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: شرايط كشور در بخش انرژي، نفت و گاز مناسب است
دوشنبه، 28 بهمن 1398 - 10:34     کد خبر: 45360

رئيس‌جمهوري با بيان اينكه توليد بنزين بيش از 2 برابر شده و در گازوئيل به خودكفايي‌ رسيده‌ايم، گفت: شرايط كشور در بخش انرژي، نفت و گاز مناسب است.
پيام نفت:
شرايط كشور در بخش انرژي، نفت و گاز مناسب است

به گزارش شانا به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، دكتر حسن روحاني، عصر روز يكشنبه (27 بهمن‌ماه) در نشستي با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و بين‌المللي، ضمن طرح مهم‌ترين مسائل كشور، مواضع جمهوري اسلامي ايران را ‌درباره مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي تشريح كرد و گفت: سالي كه گذشت و رو به پايان آن هستيم همانند سال 97، سال پرماجرايي براي مردم ايران بود. در آغاز امسال با حادثه سيل بي‌سابقه در كشور كه 25 استان را در برگرفت و همچنين حوادث طبيعي ديگر مواجه بوديم.
رئيس‌جمهوري افزود: باوجود اينكه بدخواهان مي‌خواستند ما امسال با شرايط غيرقابل تحمل مواجه شويم، خوشبختانه مشكلات ما امسال كمتر از پارسال است و با وجود اينكه شرايط در مجموع سخت‌تر است، اما همه شاخص‌ها از لحاظ اجتماعي، امنيتي و اقتصادي نشان مي‌دهد موضوع فشار حداكثري آمريكا را پشت سر گذاشته‌ايم.
وي تصريح كرد: وقتي آمار را با سال‌هاي گذشته مقايسه كنيم، مي‌بينيم باوجود تحريم و فشار، نخستين بار است در تاريخ ايران، اقتصاد بدون نفت را در سال 97 و 98 تجربه مي‌كنيم. هيچ‌زماني در ايران، هيچ دولتي اقتصاد بدون نفت را تجربه نكرده است، اما در سال 97 و به‌ويژه در سال 98 اقتصاد بدون نفت را تجربه كرديم و ديديم كه كشور بدون نفت قابل اداره است.
روحاني ادامه داد: البته ممكن است پيشرفت‌هاي ما نسبت به اهدافي كه دولت يازدهم و آغاز دولت دوازدهم ترسيم كرده بود كند شده باشد، اما وقتي آمار و ارقام را مقايسه مي‌كنيم در بخش انرژي، نفت، گاز، ‌برق، كشاورزي، گردشگري، شركت‌هاي دانش‌بنيان، صنعت‌ومعدن، خدمات و آموزش و سلامت، شرايط نسبتاً‌ مناسب است.
رئيس‌جمهوري با بيان اينكه بايد تلاش كنيم اعتماد را به مردم برگردانيم، عنوان كرد: به اعتقاد من در آبان‌ماه، غروب جمعه علامتي داده شد كه علامت غلطي بود. روز جمعه كه نرخ جديد بنزين به مردم اعلام شد و مردم هم خريد و فروش را انجام مي‌دادند صبح، ظهر و عصر جمعه مشكلي نداشتيم. غروب جمعه حركت‌هايي ابتدا در فضاي مجازي شروع شد و علامتش اين بود كه در اين حركت، توافق همگاني نيست.
وي افزود: شكاف حاكميتي را به نادرست القا كردند و بعضي از مردم هم فكر كردند كه يك عده موافق‌اند و يك عده مخالف‌اند و حتي بعضي‌ها گفتند ما يكشنبه صبح اين را برمي‌گردانيم، طرح چند فوريتي مي‌دهيم و ذهن مردم را مغشوش كردند، در حالي كه در موضوع آبان و حامل‌هاي انرژي، تنها تصميم دولت نبود، بلكه تصميم كل نظام بود.
روحاني گفت: اين تصميم در شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران قوا اتخاذ شده بود، هر سه قوه آنجا حضور دارند، هر سه قوه رأي داده بودند، به اتفاق آرا تصويب شده بود، رهبري آن را تأييد كرده بودند، بنابراين چيزي نبود كه تنها دولت باشد، همه با هم و كل نظام در اين زمينه يك تصميمي اتخاذ كرده بودند، اما تا صبح يكشنبه اين ترديد را مرتب نشر مي‌دادند كه اختلاف است، چند طور نظر است تا اينكه مقام معظم رهبري كه در بياناتشان تصريح فرمودند اين شبهه برطرف شد و كنار رفت.
رئيس‌جمهوري با اشاره به اينكه در سال 95 بالاترين رشد اقتصادي دنيا را داشتيم، تصريح كرد: 12.5 درصد رشد اقتصادي ما در سال 95 بوده كه در دنيا اول بوديم، به دليل اينكه شرايط، شرايطي بود كه برجام اجرا شد و توانستيم روابط بانكي با دنيا برقرار كنيم، صادرات نفت ما از يك ميليون بشكه به 2 ميليون و 700 هزار بشكه در روز رسيد، اين روشن است وقتي چنين مي‌شود زندگي مردم هم خوب مي‌شود، تورم تك رقمي است، رشد اقتصادي بالا مي‌رود و زندگي مردم بهتر مي‌شود.
وي با تاكيد بر اينكه در موضوع بنزين دولت يك ريال از پول آن را براي مخارج خود استفاده نمي‌كند و كل اضافه درآمد بنزين به مردم داده مي‌شود، عنوان كرد: در صنعت، پتروشيمي و گاز آمارها را مقايسه كنيد، اعلام شد كه مصرف گاز در اين روزها در ايران 600 ميليون مترمكعب در روز است، قبل از اين دولت، كل توليد ما 620 ميليون مترمكعب بوده، اينكه آخر امسال توليد گاز از حدود 620 ميليون مترمكعب به هزار ميليون مترمكعب مي‌رسد يعني دولت ناكارآمد است يا كارآمد؟
روحاني گفت: اينكه توليد بنزين بيش از 2 برابر شده است و در گازوئيل اين خودكفايي‌هايي كه حاصل شده و تحولاتي كه در بحث سلامت، روستاها، در همه بخش‌ها ايجاد شده، اين كلمه ناكارآمدي كه دوستان رقيب ما به‌كار مي‌برند، به اعتقاد من جمله دقيقي نيست، آنها بايد به ما كمك كنند. در شرايطي كه در فشار آمريكا و بين‌المللي كه مسبب‌ آن آمريكايي‌ها هستند و به ما وارد مي‌شود، آنها بايد امروز بيشتر كمك و ما را ياري كنند، حتماً دولت، مجلس و قوه قضاييه تنها، موفقيتش كم خواهد بود، هر سه بايد در كنار هم باشيم.
رئيس‌جمهوري اظهار كرد: زماني دولت را تحويل گرفتم كه در تحريم بوديم البته تحريم آن زمان كمي كمتر از شرايط امروز بود، زماني كه ما دولت را تحويل گرفتم 900 هزار بشكه در روز نفت مي‌فروختيم و شرايطي بود كه خيلي اميد نبود در مذاكرات موفق شويم. بعضي از دوستان ما هم اين را خوش‌بيني مي‌دانستند كه ما با كشورهاي 1+5 و با 6 كشور بنشينيم، مذاكره كنيم و به نتيجه برسيم، اما ما با اميدواري كار را دنبال كرديم و به نتيجه رسيديم، مقداري ديرتر از آنچه پيش‌بيني مي‌كرديم، پيش‌بيني من اين بود كه در سال 93 به نتيجه برسيم، اما به هر حال به آن نتيجه‌اي كه مطلوب ما بود رسيديم.

 

اريا


برگشت به تلکس خبرها