تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: راه اندازي معاملات فروش تعهدي در 5 نماد
یکشنبه، 27 بهمن 1398 - 12:57     کد خبر: 45355

مديرعامل بورس تهران از راه اندازي فروش معاملات فروش تعهدي خبر داد و اعلام كرد: اين معاملات محدود و تنها در 5نماد در بورس تهران شروع مي‌شود.
پيام نفت:
راه اندازي معاملات فروش تعهدي در 5 نماد
 

به گزارش خبرگزاري آريا، علي صحرائي گفت: بزودي عرضه اوليه شركت پديده شيمي قرن را در بورس تهران شاهديم كه شركت نسبتاً بزرگي بوده و 10درصد آن چهارشنبه آتي به بازار تخصيص داده مي‌شود.
مديرعامل بورس تهران در خصوص درخواست فعالان بازار براي تخصيص درصد بيشتري درعرضه هاي اوليه با توجه به افزايش كدهاي معاملاتي نيز گفت: در بورس تهران اين اتفاق افتاده و اين براي شركت‌هاي كوچك 20درصد آنها در عرضه اوليه دو بازار و 2درصد مازاد بر عرضه عمومي به صندوق‌ها تخصيص داده مي‌شود.
برنامه عرضه هاي اوليه
وي در پاسخ به اينكه به جز شركت پديده شيمي قرن چه شركت‌هاي ديگري در نوبت عرضه اوليه هستند، نيز گفت: شركت سرمايه گذاري كوثر كه به محض آماده شدن و واجد شرايط شدن با توجه به تاكيدات وزير اقتصاد مبني بر شفافيت و دقت در ورود شركت‌ها به بازار، عرضه اوليه خواهد شد.
مدير عامل بورس تهران در خصوص «شستا» نيز اظهار داشت: اين شركت نيز مشروط پذيرفته شده و در حال طي كردن مراحل باقي مانده براي اخذ مجوز نهايي و عرضه اوليه است.
چشم انداز بازار سهام
مديرعامل بورس تهران در پاسخ به سوالي در خصوص چشم انداز بازار با بيان اينكه وضعيت بورس به مولفه هاي زيادي بستگي دارد، ادامه داد: نوسانات نرخ كاموديتي ها در جهان و رشد اقتصاد جهاني از جمله اين عوامل هستند ولي مردم در شرايط كنوني به درستي بورس را به عنوان بهترين گزينه براي سرمايه‌گذاري برگزيده اند، چون در ديگر بازارها به سبب برخي محدوديت‌ها، نقدشوندگي پايين و عدم شفافيت، سرمايه گذاري به صرفه نيست.
صحرائي افزود: در اقتصاد كشور، بورس شفاف ترين بخش اقتصاد است و با توجه به زيرساخت‌هاي الكترونيكي كه طي ده سال اخير ايجاد شده، امكان دسترسي آنلاين مردم به اطلاعات و معاملات فراهم آمده است.
عدالت در عرضه هاي اوليه
وي با بيان اينكه اولويت براي فردي در بازار سرمايه قائل نيستيم و شخصي كه امروز كد معاملاتي گرفته با فردي كه سي سال در بازار فعاليت داشته تفاوتي ندارد، گفت: طعم اين عدالت را مردم در عرضه هاي اوليه نيز مي چشند كه همه از شرايط يكساني برخوردارند و مجموعه اين عوامل بازار را براي مردم جذاب كرده است.
مديرعامل بورس تهران در خصوص فروش تعهدي گفت: چنانچه شاخص (كل و هم وزن) بيش از 1.5درصد افت داشته باشند، عمليات فروش تعهدي متوقف مي‌شود؛ ضمن آنكه سهامداران عمده شركت‌ها در نماد، اجازه فروش تعهدي در همان نماد را نخواهند داشت.
راه اندازي فروش معاملات فروش تعهدي
صحرائي در خصوص راه اندازي فروش معاملات فروش تعهدي گفت: اين معاملات محدود و تنها در پنج نماد در بورس تهران شروع مي‌شود و مكانيسم‌هاي كنترلي پيش‌بيني شده و بر اين اساس در حد 0.5درصد نسبت به آخرين قيمت، امكان فروش تعهدي وجود دارد.
به گزارش بورس تهران، همچنين اگر شاخص (كل و هم وزن) بيش از يك و نيم درصد افت داشته باشند اين عمليات متوقف مي‌شود، همچنين سهامداران عمده شركت‌ها در نمادي كه سهامدار عمده هستند اجازه فروش تعهدي را نخواهند داشت.


برگشت به تلکس خبرها