تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: حركت دولت از خام فروشي نفت به فروش فرآورده‌
یکشنبه، 27 بهمن 1398 - 12:36     کد خبر: 45351

وزير علوم، تحقيقات و فناوري از همكاري بلندمدت اين وزارتخانه با وزارت نفت براي حركت از سمت خام فروشي به صادرات فرآورده هاي نفتي خبر داد.
پيام نفت:
حركت دولت از خام فروشي نفت به فروش فرآورده‌

به گزارش مهر، منصور غلامي در گردهمايي شركت‌هاي دانش بنيان و استارت آپ هاي صنعت نفت كه صبح امروز ۲۷ بهمن در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شد، با بيان اينكه يكي از توانمندي‌هاي كشور حضور پررنگ صاحبان دانش و فناوري در بخش‌هاي صنعتي است، گفت: وزارت نفت در اين خصوص تلاش خوبي داشته و متخصصان دانشگاهي را در حوزه‌هاي مختلف به كار گرفته است.

وي با بيان اينكه وزارت علوم وظيفه ذاتي خود در زمينه تربيت نيروي انساني را به خوبي انجام داده، اظهارداشت: كشور ما سرمايه‌هاي ارزشمندي از نيروي انساني تحصيلكرده را در اختيار دارد و عليرغم همه محدوديت‌ها توانسته ايم جايگاه خوبي در زمينه تربيت نيروي انساني متخصص و دانشگاهي كه جمعيت قابل توجهي از دانش آموختگان را اختصاص مي‌دهند، به دست آوريم.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري با اشاره به توانمندي فارغ التحصيلان و اثرگذاري آنها در جامعه يادآور شد: مرحله اول كار با شركت‌هاي دانش بنيان، راه اندازي هسته‌هاي اوليه جمعيت توانمند داراي دانش و فناوري است كه وزارت علوم و وزارت نفت در اين زمينه به توفيقات خوبي دست يافته اند. گاهي خود را با كشورهاي توسعه يافته كه در زمينه علم و فناوري رشد خوبي داشته اند، مقايسه مي‌كنيم كه ممكن است اين مقايسه منطقي نباشد اما اگر از ابتداي پيروزي انقلاب تاكنون به عملكرد دانشگاه‌ها در بخش تربيت نيروي انساني و همچنين توليد علم و نيز در بحث تحول و توسعه فناوري‌ها و شكل گيري مجموعه‌هاي فناور نگاه كنيم، اين عملكرد را در مجموع مناسب ارزيابي خواهيم كرد و مي‌بينيم كه در بازه زماني ۴۰ ساله حركت پرشتاب و با پشتوانه قوي از صاحبان علم و فناوري داشته ايم.

وي با تأكيد بر اينكه وزارت علوم در حوزه معاونت پژوهش و نوآوري از مراكز رشد و پارك‌هاي فناوري حمايت مي‌كند، گفت: صندوق نوآوري و شكوفايي نيز ظرفيت‌هاي خوبي براي حمايت از شركت‌هاي دانش بنيان دارد.

وزير علوم تحقيقات و فناوري راه اندازي زيرساخت‌هاي به كارگيري دانش و فناوري جديد در بخش‌هاي صنعتي و اقتصادي كشور را يادآور شد و ادامه داد: البته در آغاز كار هستيم، ولي شروع قدرتمندي است و اين حركت‌ها مثمر ثمر خواهد بود. وزارت نفت و شخص وزير نفت نيز نگراني‌هايي در حوزه نفت پس از تحريم‌ها داشتند اما با استفاده از فعاليت‌هاي شركت‌هاي دانش بنيان و استارت آپ ها از خام فروشي نفت عبور كرده و به سمت فروش فرآورده‌هاي نفتي حركت كرده ايم.

غلامي در حاشيه اين گردهمايي در جمع خبرنگاران با اشاره به همكاري وزارت علوم با وزارت نفت گفت: قرار است در درازمدت اين همكاري‌ها ادامه داشته باشد. جمعيت تحصيلكرده دانشگاهي نيز براي ورود به اين همكاري‌ها آماده فعاليت هستند.

به گفته وزير علوم، درآمد خوبي براي شركت‌هاي دانش بنيان از محل به كارگيري علم و فناوري در بخش‌هاي صنعتي و ايجاد ارزش افزوده در صنعت نفت به دست آمده است و به جاي صادرات نفت خام به سمت توليد ارزش افزوده حركت كرده ايم.


برگشت به تلکس خبرها