تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: سوخت‌هاي فسيلي مسبب مرگ زودرس ميليون‌ها نفر در جهان
پنجشنبه، 24 بهمن 1398 - 11:56     کد خبر: 45334

يك مطالعه جديد نشان داده است كه آلودگي هواي ناشي از سوختن سوخت‌هاي فسيلي مسبب مرگ زودرس بيش از چهار ميليون نفر در سال در سراسر جهان است و روزانه هشت ميليارد دلار به اقتصاد جهاني بارِ مالي تحميل مي‌كند.
پيام نفت:

 

آلودگي هوا كره جنوبي كارخانه صنايع

به گزارش ايسنا، اين گزارش از طرف سازمان صلح سبزِ جنوب شرقي آسيا و مركز تحقيقات انرژي و هواي پاك صورت گرفته و مشخص كرده كه سوختن بنزين، زغال سنگ و نفت سه برابر بيشتر از شمار كشته‌شدگانِ تصادفات جاده‌اي در سطح جهان جان افراد را مي‌گيرد.

كودكان به ويژه آنهايي كه در كشورهاي كم درآمد زندگي مي‌كنند، پيش از پنجمين سال تولد زندگي خود جزو ۴۰ هزار نفري قرار مي‌گيرند كه هر ساله به دليل قرار گرفتن در معرض آلودگي ذرات منتشر شده از سوخت‌هاي فسيلي جان خود را از دست مي‌دهند.

به گفته كارشناسان سازمان صلح سبز در شرق آسيا، آلودگي هوا تهديدي براي سلامتي و اقتصاد بوده و هر ساله آلودگي هواي ناشي از سوخت‌هاي فسيلي جان ميليون‌ها انسان را گرفته، خطر ابتلا به سكته مغزي، سرطان ريه و آسم را افزايش داده و براي اقتصاد جهاني تريليون‌ها دلار هزينه دارد.

اين مطالعه كه امروز (چهارشنبه) منتشر شد، براي محاسبه تأثيرات بهداشتي و متعاقب آن هزينه اقتصادي در سال ۲۰۱۸ ميلادي، مجموعه داده‌هاي جهاني غلظت سطح آلاينده‌هاي متداول PM۲.۵، ازن و NO۲ را مورد بررسي قرار داد و موارد زير را آشكار ساخت:

– NO۲ منتشر شده از وسايل نقليه بنزيني و ديزلي، نيروگاه‌ها و كارخانه‌ها با حدود چهار ميليون مورد جديد ابتلا به آسم در كودكان در هر سال مرتبط است. حدود ۱۶ ميليون كودك به دليل قرار گرفتن در معرض آلودگي سوخت‌هاي فسيلي با اين بيماري‌ها و مشكلات زندگي مي‌كنند.

– آلودگي ذرات ريز كه با عنوان PM۲.۵ شناخته مي‌شوند، هر ساله منجر به حدود ۱.۸ ميليارد روز غيبت از كار به دليل بيماري مربوطه مي‌شود.

– چين، آمريكا و هند از نظر تأثير آلودگي هوا با هزينه تخمين زده شده به ترتيب ۹۰۰ ميليارد دلار، ۶۰۰ ميليارد دلار و ۱۵۰ ميليارد دلار بيشترين ميزان ضرر اقتصادي را متحمل مي‌شوند.

اين مطالعه استدلال كرده كه راه‌حل‌هاي بحران آلودگي هوا مشخص است و هم‌چنين به مقابله با شرايط اضطراري اقليمي كمك كرده است.

اين مطالعه هم‌چنين گذار به يك سيستم انرژي و حمل و نقل پاك را داراي مزاياي اقتصادي و سلامتي دانسته است. در مطالعات مزبور به تحقيقاتي كه اخيراً توسط آژانس حفاظت از محيط زيستِ ايالات متحده منتشر شده نيز اشاره شده است و نشان مي‌دهد كه هر يك دلار كه طبق قانون هواي پاك ايالات متحده سرمايه گذاري شده، در عوض حداقل ۳۰ دلار سودآوري داشته است. به همين ترتيب، اجراي يك روز در هفته بدون خودرو در بوگوتاي كلمبيا به ازاي هر يك دلار سرمايه‌گذاري، چهار دلار به دليل مزاياي سلامتي سودآوري داشته است.

به نوشته روزنامه گاردين، كارشناسان در اين مطالعه تاكيد كردند با گذار به منابع تجديدپذير انرژي، كنار گذاشتن اتومبيل‌هاي ديزلي و بنزيني و ساخت وسايل حمل و نقل عمومي مشكلات آلودگي هوا قابل حل است.

انتهاي پيام


برگشت به تلکس خبرها