تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: پرش بورس به ابركانال 400
یکشنبه، 29 دی 1398 - 10:29     کد خبر: 45224

توقف شاخص كل بورس پشت مرز 400هزار نيز به درازا نكشيد و در اولين جلسه معاملاتي اين هفته نماگر اصلي بازار سهام با رشد بيش از 10هزار واحدي در يك قدمي كانال 410هزار ايستاد. به اين ترتيب بازدهي بورس تهران از ابتداي سال جاري به 130درصد رسيده تا سهام همچنان پيشتاز بلامنازع بازارهاي داخلي باشد. با اين وجود سقف‌شكني‌هاي بورس تهران در اولين جلسه معاملاتي هفته تنها به ورود قاطع شاخص كل به ابركانال جديد محدود نمي‌شود.
پيام نفت:
پرش بورس به ابركانال 400
 
به گزارش خبرگزاري آريا، ارزش معاملات خرد بورسي نيز روز گذشته براي نخستين بار از مرز تاريخي 3600ميليارد تومان گذر كرد و اين در حالي بود كه 500ميليارد تومان تقاضاي منتظر در سقف‌هاي قيمتي از خريد سهام باز ماند. آماري كه از تقابل ديدني عرضه و تقاضاي سهام در روز گذشته حكايت دارد. پس از 6جلسه متوالي تجربه رشد قيمت‌ها، گروهي از معامله‌گران، به خصوص بازيگران بزرگ حقوقي انگيزه‌هاي قدرتمندي براي شناسايي سود دارند.
از سوي ديگر همچنان جريان ورود نقدينگي به حدي قدرتمند است كه اجازه نداده عرضه‌هاي حجيم و گسترده مسير قيمت‌ها را معكوس كند. مساله‌اي كه رصد جريان پول‌هاي ورودي را براي پيش‌بيني ادامه مسير ضروري مي‌كند. در صورتي كه اين جريان با وقفه‌اي محسوس همراه شود، آن‌گاه بهانه‌هاي صعودي سهام و انگيزه‌هاي خريداران محك خواهد خورد.
اولين جلسه معاملاتي اين هفته با رشد 10517واحدي شاخص كل بورس تهران دنبال شد و اين بار نماگر اصلي بازار سهام در ابركانال 400هزار واحدي مستقر شد. ريسك‌هايي كه بازار سهام را به مدت يك هفته احاطه كرده بود رفته‌رفته رنگ باخته و جريان نقدينگي بار ديگر راه بورس را در پيش گرفته است. به اين ترتيب همزمان با سقف‌شكني نماگرهاي بازار سرمايه، ارزش معاملات خرد بورس تهران نيز ركورد تاريخي ديگري را به ثبت رساند. سرمايه‌هايي كه در هفته پرتنش كشور راه خروج از بازار را در پيش گرفته بودند بار ديگر در سهام جاگيري مي‌كنند و محرك قوي‌تري براي جذب سرمايه‌هاي بيشتر مي‌شوند.
معاملات روز گذشته بورس تهران با رشد 11223واحدي شاخص كل آغاز شد. با وجود اين در نيمه دوم معاملات عرضه سهام تا حدودي شدت گرفت و برآيند تغييرات نماگر اصلي بازار به 10517واحد در جهت مثبت رسيد.
به اين ترتيب شاخص كل در سطح 409962واحدي متوقف شد. از سوي ديگر تشديد عرضه‌ها سبب شد ارزش معاملات خرد بورسي نيز ركورد تازه‌اي را به ثبت برساند و به رقم قابل‌توجه 3627ميليارد تومان برسد. اوج‌گيري ارزش معاملات عموما نشانه‌اي از احتمال تغيير روند در معاملات بورس تعبير مي‌شود؛ با اين حال حصول چنين نتيجه‌اي از معاملات روز گذشته چندان آسان نيست. نخست آنكه اگرچه عرضه‌ سهام در بسياري از نمادها شدت گرفت با وجود اين تقاضا همچنان قدرتمند ظاهر شده و امكان چرخش محسوس قيمت‌ها را نداده است.
به همين دليل است كه فاصله شاخص از سقف روزانه معاملات ديروز از 706واحد فراتر نرفت. از سوي ديگر بايد در نظر داشت معاملات روز گذشته در شرايطي به پايان رسيد كه همچنان 500ميليارد تومان نقدينگي در صفوف خريد بورس انتظار خريد سهام را مي‌كشيدند و ارزش صف خريد 38نماد در فرابورس به 110ميليارد تومان بالغ مي‌شد. به اين ترتيب اگر چه رشد قيمت‌ها و انگيزه‌هاي شناسايي سود دلايلي را براي عرضه بيشتر سهام فراهم كرده است آنچه سمت و سوي اصلي معاملات را در اين برهه تعيين مي‌كند قدرت‌نمايي تقاضا و ميزان نقدينگي ورودي به بازار است.
بازگشت سرمايه‌هاي خرد
بورس تهران روز گذشته ششمين جلسه سبزپوشي متوالي خود را به ثبت رساند تا بازدهي شاخص كل از ابتداي هفته بعد از شوك به 9/ 15درصد برسد. طي هفته سوم دي ماه و در مقطعي كه احتمال تقابل نظامي ايران و آمريكا اوج گرفته بود شاخص كل بورس بيش از 30هزار واحد از ارتفاع خود را از دست داد و تا كانال 353هزار واحدي عقب نشست. با وجود اين كمرنگ‌ شدن اين احتمال، بازگشت پرقدرت سرمايه‌هاي حقيقي را در پي داشت.
در چهار جلسه معاملاتي بورس كه در فاصله 14تا 18دي ماه برگزار شد خالص تغيير مالكيت‌هاي سهام، تنها در بورس به 3743ميليارد تومان به سمت سهامداران حقوقي بازار رسيد. اين عدد در رابطه با فرابورس بيش از 700ميليارد تومان بود. اين در حالي است كه خالص نقدينگي وارد شده به بورس از سمت بازيگران حقيقي در جلسات بعد از شوك به 3515ميليارد تومان رسيده است و به نظر مي‌رسد به زودي سرمايه‌هاي خردي كه به‌صورت موقت از بازار سهام فاصله گرفتند به جريان معاملات بازخواهند گشت. براي تكميل اين فرض، ذكر دوباره اين نكته نيز مفيد خواهد بود كه ارزش صفوف خريد بورسي در روز گذشته در حدود 500ميليارد تومان بود.
در 6جلسه اخير برخي مقياس‌هاي معمول بازار سهام به هم ريخته‌اند. پس از سقف‌شكني‌هاي متوالي و بدون توقف بورس، همچنان مشخص نيست جريان ورودي پول تا كجا ادامه خواهد داشت و اين مساله پيش‌بيني روند آتي سهام در كوتاه‌مدت را دشوار مي‌سازد. كسب بازدهي بيش از 20درصدي در تعداد زيادي از نمادها مي‌تواند موج شناسايي سود را تا حدودي تقويت كند. كما اينكه بسياري از صف‌هاي خريد مطرح بازار در روز گذشته، بعد از چند جلسه، از سقف قيمت جدا شدند و تعادل نسبي را در معاملات تجربه كردند. نگاهي به جزئيات معاملات روز گذشته اين وضعيت را روشن‌‌تر مي‌سازد.
در اولين جلسه معاملاتي اين هفته از ميان 309نماد فعال بورسي، 301نماد رشد قيمت پاياني سهم را تجربه كردند. با اين حال در معاملات پاياني 273نماد توانستند در مدار مثبت باقي بمانند و 36نماد در محدوده منفي معامله شدند. مساله‌اي كه نشان از تشديد عرضه در نيمه دوم معاملات دارد.
اين مساله به خصوص پس از 6جلسه رشد متوالي قيمت سهام چندان هم دور از انتظار به نظر نمي‌رسيد. در سوي ديگر همان‌گونه كه پيش‌تر اشاره شد نقش حمايتي بازيگران بزرگ در هفته پرتنش بورس اين انتظار را به وجود آورده بود كه اين دسته از سهامداران بازار نيز همزمان با رشد قيمت‌ها در پي جبران نقدينگي دست به عرضه پرقدرت سهام بزنند. با وجود اين به‌نظر مي‌رسد بين نقش حمايتي و عرضه‌كننده اين بازيگران تناسبي وجود دارد كه صعود بيش از پيش قيمت‌ها را ميسر ساخته است.
عوامل و بهانه‌هاي صعود سهام
در روزهاي اخير عوامل بسياري دست به دست هم داده‌اند تا تقاضا براي سهام بار ديگر شدت بگيرد. از تصويب معافيت مالياتي افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي گرفته تا بهبود قيمت كالاهاي پايه مصرفي در بازار جهاني انگيزه‌هاي گسترده‌اي را براي خريداران سهام ايجاد كرده است.
همچنين بعد از هفته پرتلاطم كشور، اگر چه نرخ ارز در مسير اصلاح قرار گرفت، با وجود اين، اين نرخ در نيمه اول كانال 13هزار توماني آرام گرفته و اين مساله سبب شده ميانگين هفته‌اي نرخ دلار نيمايي به بيش از 11800تومان برسد. كاهش ريسك سيستماتيك، قوت گرفتن محرك‌هاي سودآوري، انگيزه‌ها براي تقويت رغبت سرمايه‌گذاران به سهامداري، انتظار براي رونمايي از صورت‌هاي مالي پاييزي و موارد ديگري از اين دست مهم‌ترين عوامل صعودهاي بي‌وقفه سهام هستند. با اين حال عامل مهم ديگري را نبايد ناديده گرفت و آن اثري است كه صعودهاي پيشين قيمت سهم بر ذهنيت معامله‌گران نسبت به آينده سهم دارد. در واقع اين عامل را بيشتر بايد به بهانه‌اي بي‌پشتوانه تعبير كرد.
هنگامي كه قيمت يك سهم براي مدت قابل‌توجه و چشمگيري بر مدار صعود ممتد قرار مي‌گيرد بعضا به اين چشم‌انداز دامن مي‌زند كه اين روند مي‌تواند بدون انقطاع ادامه پيدا كند. در اين بين جوسازي‌هاي گروهي و فضاسازي‌هاي گمراه‌كننده نيز بعضا مساله ارزندگي سهام را به حاشيه برده و بر جريان‌هاي لحظه‌اي تاكيد مي‌كنند. نكته آنجاست كه اين فضا مي‌تواند كاملا شكننده باشد و در صورتي كه عاملي معنادار روند قيمت سهم را توجيه نكند چرخش روند، جاماندگي سهامدار از پتانسيل‌هاي كسب سود را در پي خواهد داشت.
تاكيد بر اين نكته ضروري به نظر مي‌رسد كه هنگامي كه از عوامل و بهانه‌هاي صعود صحبت به ميان مي‌آيد لزوما پتانسيل‌هاي سودآوري بنگاه‌ها مورد بحث نيست؛ با اين حال بايد در نظر داشت كه عواملي كه مي‌تواند نقدينگي را طي يك فرآيند بلندمدت به سمت يك نماد جذب كند، با اصلاح‌هاي مقطعي قيمت سهام محو و نابود نمي‌شود؛ در حالي كه نقطه پايان بهانه‌ها مي‌تواند اولين مرحله از اصلاح قيمت سهام باشد.
تمركز معاملات بورس در آخرين موج صعود
در بين تمام عواملي كه پيش‌تر مطرح شد بورس تهران بار ديگر بر مساله افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي دارايي‌ها متمركز شده است. روز گذشته بار ديگر بيشترين ارزش معاملات در دو گروه «خودرو و قطعات» و «بانك‌ها» كليد خورد و اين دو گروه بيش از 25درصد ارزش معاملات را در اختيار گرفتند. همچنين بازيگران حقيقي بازار بيش از همه در اين دو گروه خريدار بودند. در اين ميان معاملات نماد «وتجارت» در نوع خود جالب توجه بود.
روز گذشته بيش از يك درصد سهام اين بانك دست به دست شد و صف‌هاي خريد حجيم اين نماد چند بار عرضه شد. با وجود اين معاملات اين سهم در سقف مجاز قيمتي به پايان رسيد. در سوي مقابل در نمادهايي همچون «خودرو» و «وبملت»، از ميانه جلسه معاملاتي، عرضه‌ها توانست معاملات را از سقف قيمتي فاصله دهد و بعد از نزديك به 6جلسه معاملاتي، دادوستدهاي متعادلي را در اين نمادها رقم بزند.
به‌صورت مشخص چهار گروه «خودرو»، «بانك‌»، «فلزات اساسي» و «محصولات شيميايي» صنايع پرمعامله روزهاي اخير هستند. همان‌گونه كه مطرح شد در دو صنعت نخست انگيزه‌هاي تجديد ارزيابي حرف اول را مي‌زند؛ در حالي كه در بزرگان كالايي امضاي فاز نخست توافق تجاري، بهبود قيمت كالاهاي پايه، رشد نرخ ارز و همچنين انتظار براي انتشار صورت‌هاي مالي پيشران قيمت‌ها هستند.
به عبارت ديگر در نمادهاي بزرگ اين دسته از صنايع همچنان مي‌توان به نسبت‌هاي قيمت ‌به درآمدي در رابطه با برآورد ارزندگي قيمت سهم اعتنا كرد. به خصوص در برهه‌اي كه انتشار صورت‌هاي مالي مي‌تواند در جهت‌دهي به نقدينگي موجود در بازار سهام تعيين‌كننده باشد، مساله تفكيك عوامل رشد قيمت و بهانه‌هاي صعود ضروري خواهد بود.
09-01
-->
 
 
لينك كوتاه:
كد خبر:
كد خبرنگار:

 


مطالب پيشنهادي

 
 
 
 
 
 
 

 


برگشت به تلکس خبرها