تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: انتقاد توليدكنندگان انرژي‌هاي تجديدپذير از بي‌توجهي به مصوبه دولت
سه شنبه، 21 آبان 1398 - 11:05     کد خبر: 45135

توليدكنندگان انرژي‌هاي تجديدپذير از اجرا نشدن مصوبه دولت درباره تأمين ۲۰ درصد از برق سازمان‌هاي دولتي از انرژي‌هاي تجديد پذير انتقاد كردند.
پيام نفت:
انتقاد توليدكنندگان انرژي‌هاي تجديدپذير از بي‌توجهي به مصوبه دولتبه گزارش خبرگزاري صدا و سيما، توليدكنندگان انرژي‌هاي تجديدپذير از اجرايي نشدن مصوبه دولت درباره تأمين ۲۰ درصد از برق مورد نياز اداره‌ها و سازمان‌هاي دولتي از طريق انرژي‌هاي تجديد پذير انتقاد كردند.
توليدكنندگان انرژي‌هاي تجديدپذير در نشست دبيرخانه كميته ماده ۱۲ علت اصلي اجرايي نشدن اين مصوبه را نبود بودجه كافي و ساز و كارهاي تشويقي بيان كردند در حالي كه بر اساس اظهارات محمدتقي زعفرانچي زاده، معاون ساتبا، اجراي مصوبه هيئت دولت به دستگاه‌هاي دولتي تكليف شده و اجراي آن نبايد در گرو تشويق باشد.
هوشنگ مؤمني، معاون دفتر تنظيم وزارت نيرو نيز در اين نشست گفت: از آنجا كه بيشتر دستگاه‌هاي دولتي بدهكار وزارت نيرو هستند، محاسبه ۲۰ درصد از برق مصرفي با نرخ ديگر نيز مطابق رويه موجود وصول نخواهد شد، بنابراين لحاظ آن در قبوض برق دستگاه‌ها تأثيري در اجراي اين مصوبه نخواهد داشت.
در اين نشست همچنين مشكلات نيروگاه‌هاي توليدكننده انرژي‌هاي تجديدپذير در تأمين برق استخراجي نيز مطرح شد.
علي چاغروند، مدير پژوهش‌هاي حرفه‌اي كميته ماده ۱۲ با اشاره به تبصره ۴ ماده ۴ مصوبه هيئت وزيران درباره فرايند استخراج (ماينينگ) فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري شده گفت: بر اساس اين مصوبه متقاضيان استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري شده در صورت استفاده از منابع تجديدپذير و پاك، تابع قوانين و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نيرو هستند.
وي اضافه كرد: با توجه به اين تبصره، فعالان انرژي‌هاي تجديدپذير درصدد استفاده از اين فرصت براي فروش برق تجديدپذير به استخراج‌كنندگان ارز‌هاي مجازي هستند، اما روند توليد برق در نيروگاه‌هاي تجديدپذير از جمله نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي همراه با نوسان است بنابراين اعضاي انجمن توليدكنندگان انرژي‌هاي تجديدپذير و سنديكاي صنعت برق درخواست كردند وزارت نيرو نحوه پوشش نوسانات نرخ برق، نحوه انتقال برق و جبران نرخ تفاوت را مشخص كند .
محمدحسن غفوري، نماينده سنديكاي صنعت برق در اين باره گفت: روند توليد نيروگاه‌هاي تجديدپذير از جمله نيروگاه‌هاي بادي و خورشيدي همراه با نوسان است، به عنوان مثال در نيروگاه‌هاي خورشيدي، توليد برق از صبح آغاز شده است در ظهر به اوج مي‌رسد و سپس كاسته مي شود و به صفر مي‌رسد. از طرف ديگر، استخراج‌كنندگان ارز مجازي نياز به برق ثابت و پايدار دارند و نمي‌توانند مصرف خود را با توليد نيروگاه‌هاي تجديدپذير منطبق كنند؛ بنابراين براي تطابق توليد نيروگاه‌هاي تجديدپذير با مصرف استخراج‌كنندگان به پشتيباني مديريت شبكه و توانير نياز است؛ به ترتيبي كه در زمان‌هايي كه توليد نيروگاه تجديدپذير كاسته مي‌شود، استخراج‌كنندگان بتوانند از برق شبكه استفاده كنند.
وي افزود: توليد نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي با ساعات پيك شبكه برق در تابستان منطبق است و با عنايت به آنكه نرخ فروش برق درخواستي توليد كنندگان برق تجديدپذير، احتمالاً بيشتر از نرخ خريد قابل قبول اقتصادي توسط استخراج‌كنندگان است.
وي ادامه داد: لازم است مقدار برقي كه توليدكننده برق تجديدپذير به ماينر مي‌فروشد يا به شبكه برق تزريق مي‌كند، در ضرايب ساعتي ضرب و مقدار بيشتري انرژي برق در زماني كه استخراج‌كننده تمايل به دريافت برق از شبكه دارد دريافت شود. همچنين بايد اين ضرايب ساعتي در زمان مصرف برق از شبكه نيز اعمال شود.
غفوري گفت: لازم است فرايند پشتيباني توانير از فروش برق تجديدپذير به استخراج‌كنندگان به صورت مناسب و شفاف تدوين و فرايندي طراحي شود كه تفاوت نرخ خريد برق توسط استخراج‌كنندگان با نرخ خريد برق توسط ساتبا (مصوبه وزير در خصوص نرخ‌هاي خريد برق) به توليد كنندگان برق تجديدپذير پرداخت شود. بدين منظور نياز است دستورالعملي در وزارت نيرو تدوين يا اگر شيوه نامه اي  در اين باره تدوين شده است اين موضوع به آن اضافه شود.

 


برگشت به تلکس خبرها