تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: وزير نفت جزئيات ميدان جديد نفتي را تشريح كرد
دوشنبه، 20 آبان 1398 - 10:37     کد خبر: 45130

وزير نفت گفت: حجم نفت درجاي ميدان كشف شده ۵۳.۳ ميليارد بشكه است كه نام جديد آن «نام‌آوران» است.
پيام نفت:
زنگنه

به گزارش ايسنا، بيژن زنگنه امروز در مراسم اعلام خبر كشف ميدان نفتي نام‌آوران با اشاره به جزييات اين مخزن، اظهار كرد: اين مخزن دومين مخزن نفتي بزرگ كشف شده در تاريخ ايران است و  اسم اين مخزن را به پاس خدمات همه افرادي كه در گوشه و كنار كشور به خدمت مي‌پردازند، به‌ويژه كاركنان مديريت اكتشاف كه نام‌آوران گمنام صنعت نفت هستند و در شرايط سخت كاري كار مي‌كنند، نام آوران گذاشته‌ايم.

وي با بيان اين‌كه اين نام‌آوران، همان گمنامان نام‌آور افتخارآفرين كشورند، گفت: مخزن كشف شده ٥٣ ميليارد بشكه ذخيره نفت درجا دارد و احتمال گسترش آن به سمت جنوبي مخزن وجود دارد.

به گفته وي فعاليت‌هاي اكتشافي مربوطه از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و با توجه به اين‌كه حدود ٣١ ميليارد بشكه اكتشاف‌هاي پيشين بوده است، حدود ٢٢ ميليارد بشكه به ذخاير نفت درجاي كشور و ٢.٢ ميليارد بشكه به ذخاير نفت قابل استحصال كشور افزوده مي‌شود.
وي با بيان اين‌كه اين دومين مخزن نفتي بزرگ كشف شده در ايران است، گفت: نخستين لايه بزرگ، لايه آسماري گچساران با ٥٤ ميليارد بشكه ذخيره نفت درجا بوده است.

وزير نفت با بيان اين‌كه ميدان نام‌آوران در وسعت ۲۴۰۰ كيلومتر و عمق ۳۱۰۰ متر و با ضخامت نفت ۸۰ متر يك مخزن به اندازه ۵۳ ميليارد بشكه كشف شده است، اظهار كرد: قبلا در اين منطقه ميادين منصوري، سوسنگرد، آب تيمور، سپهر، جفير و دارخوين را داشتيم كه زير اين ميادين لايه نفتي كشف شده بود.

وي با بيان اين‌كه احتمال گسترش اين ميدان به سمت جنوب غربي و شرقي نيز وجود دارد، گفت: با توجه به اين‌كه اين نفت فشرده است با تكنولوژي فعلي، ذخيره بازيافت ۲.۲ ميليارد بشكه به توليد اضافه مي‌شود و اين در شرايطي است كه ضريب بازيافت ۵۳ ميليارد بشكه در هر يك درصد اضافه برداشت به معناي ۳۲ ميليون بشكه اضافه توليد است.

زنگنه با اشاره به برنامه‌هاي توسعه‌اي اظهار كرد: برنامه توسعه اين ميدان در قالب آب تيمور، منصوري، سپهر و جفير است.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها