تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: كمبود دلار به لبنان رسيد
یکشنبه، 19 آبان 1398 - 10:35     کد خبر: 45127

بسياري از جايگاه‌هاي سوخت در لبنان به دليل مشكلات ارزي به حالت تعطيل درآمدند.
پيام نفت:
اعتراضات لبنان

به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، كمبود دلار در لبنان باعث شده است تا بسياري از جايگاه‌هاي سوخت در اين كشور به دليل ناتواني در پرداخت هزينه‌هاي بنزين بسته شوند. از هفته ها پيش مردم لبنان در اعتراض به برخي مشكلات به خيابان ها آمده اند و نخست وزير لبنان نيز در واكنش به اين تحولات استعفا كرده است.

سامي براكس- مدير سنديكاي دارندگان جايگاه سوخت لبنان- با اشاره به مشكلات ارزي پيش آمده گفت: اگر مقامات كشور دسترسي به دلار را تسهيل نكنند، جايگاه هاي باقي مانده نيز به حالت تعطيل درخواهند آمد.

در لبنان از دو دهه پيش تاكنون ارزش دلار به پوند اين كشور پيوند خورده و علاوه بر ارز ملي، دلار نيز به صورت گسترده در مبادلات روزمره مردم مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در روزهاي اخير بانك هاي لبناني امكان برداشت دلار از جايگاه هاي خودپرداز را مسدود ساخته و به مشتريان خود تنها اجازه دريافت پوند لبنان را مي دهند.

با كمبود دلار، بسياري از مردم مجبور شده‌اند از صرافي‌ها و يا دلال‌ها دلار مورد نياز خود را به قيمت بالاتر تهيه كنند كه اين مساله به نوبه خود به كاهش بيشتر ارزش پول و افزايش سرعت اوج‌گيري قيمت ها دامن زده است. در شرايطي كه نرخ دولتي هر دلار در سطح ۱۵۰۷ پوند ثابت باقي مانده، نرخ دلار در بازارهاي غير رسمي به ۱۸۰۰ پوند و بيشتر رسيده است.

نسيب قبريل- كارشناس مسائل اقتصادي لبنان- گفت: بانك ها تحت فشار مشتريان خود قرار گرفته اند و اين فشار هم از داخل لبنان و هم از خارج به آن ها وارد شده است.

بانك مركزي لبنان وعده داده است دسترسي واردكنندگان سوخت، دارو و گندم به دلار را تسهيل كند اما اين وعده تاكنون محقق نشده است. اين بانك هم‌چنين قوانين سختگيرانه تري براي عمليات بانك ها اعلام كرده است.

بانك جهاني پيش‌تر در بيانيه اي خواستار تشكيل سريع دولت جديد به منظور جلوگيري از وخيم تر شدن شرايط شده بود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها