تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چگونه در كوتاه مدت ترافيك را كنترل كنيم
دوشنبه، 6 آبان 1398 - 11:33     کد خبر: 45125

نرم افزار سامانه جامع شبيه اسنپ يا تپسي مختص جابجايي شاغلين راه اندازي شود و همه شركتهاي دولتي و غير دولتي واقع در سطح شهر تهران و ساير كلان شهر ها مكلف شوند محدود اقامت كاركنان خود را در آن ثبت كنند.
پيام نفت:

در حال حاضر ترافيك در شهرهاي بزرگ و خصوصا شهرتهران يكي از دردناك ترين معضلات زندگي در اين شهرهاي بزرگ مي باشد. هزاران نفر بخاطر آلودگي هوا به انواع بيماري ها گرفتار و يا از دنيا رفته اند. ترافيك منجر به افزايش شديد مصرف بنزين در كلانشهر ها شده است. در شهر تهران روزانه حدود 5 ميليون خودرو سواري تردد مي كنند كه مصرف بنزين آنها حدود 20 ميليون ليتر در روز است. با لحاظ قيمت جهاني بنزين ارزش اين ميزان بنزين روزانه 10 ميليون دلار  و سالانه 3.6 ميليارد دلار است. بطور متوسط بين 60 تا 70 درصد خودروهايي كه در تهران و كلانشهرها تردد مي كنند تك سرنشين هستند.

تعداد اتوبوس هاي فعال در شهر تهران حدود 7 هزار دستگاه است اينجا  و اينجا  هر اتوبوس در تهران روزانه 1200 نفر را جابجا مي كند منبع  با لحاظ 12 ساعت فعاليت براي هر اتوبوس در هر ساعت 100 مسافر جابجا مي شوند با لحاظ اينكه مسافر ها در طول مسير مبدا تا مقصد پياده و سوار مي شوند اين آمار نشان مي دهد اتوبوس ها با سرعت كمي تردد مي كنند يا در ترافيك ها توقف زيادي دارند. چنانچه ترافيك در تهران كاهش يابد تعداد رفت و برگشت هاي اتوبوس ها در هر مسير بين 2 تا 3 برابر قابل افزايش است و اگر چنين شود تعداد مسافرين قابل جابجايي با 7000 اتوبوس موجود به 2 تا 3 برابر خواهند رسيد يعني از حدود 8 ميليون به 16 تا بيش از 20 ميليون جابجايي در روز خواهد رسيد. البته با روان شدن ترافيك جابجايي مسافر توسط تاكسي ها و ميني بوس ها و خودرو هاي اسنپ و تپسي و ساير شيوه هاي حمل و نقل عمومي افزايش خواهند يافت.

روش هاي پيشنهادي جهت كاهش ترافيك تهران و ساير كلانشهرها:

 

1- جريمه حداقل 10 تا 20 هزار تومان براي هر خودرو تك سرنشين كه وارد محدوده ترافيك شهر شود

- با توجه به تسلط دوربين ها به تردد خودروها در تهران و كلانشهرها امكان شناسايي خودروهاي تك سرنشين وجود دارد.

- مبلغ جريمه هاي فوق كه روزانه حداقل معادل خريد يك اتوبوس است مي بايست صرفا در حساب خاصي جهت خريد اتوبوس توسط سازمان اتوبسراني هر كلانشهر اختصاص يابد. با اين مبالغ جريمه فقط در تهران مي توان حداقل سالانه  200 تا 300 اتوبوس جديد خريداري نمود.

- با اجراي اين طرح بسياري از شاغلين در ادارات و مشاغل مختلف ديگر سعي در شناسايي همكاران و دوستاني كه مسير تردد مشترك دارند خواهند نمود و بدين ترتيب استفاده از خودروهاي شخصي كاسته خواهد شد.

با اجراي اين طرح قطعا از ترافيك تهران و كلانشهرها كاسته خواهد شد و سرعت تردد اتوبوس هاي عمومي و ساير وسايل حمل و نقل عمومي افزايش و تعداد جابجايي مسافرين نيز به مرور  زياد و زياد تر خواهد شد.

2- ايجاد مسير ويژه تردد موتور سيكلت و دوچرخه :

ميزان مصرف بنزين موتور سيكلت حدود يك سوم خودروهاي تك سرنشين و ميزان فضايي كه اشغال مي كند حدود يك چهارم است لذا ايجاد مسير ويژه تردد موتور سيكلت منجر به كاهش قابل توجه ترافيك و كاهش مصرف بنزين و كاهش آلودگي هوا خواهد گرديد. اين موضوع در برخي كشورها از جمله چين تجربه شده و اگر موتور سيكلت ها نبودند وضعيت ترافيك آن كشورها خيلي بدتر مي شد.

3- حمايت از سامانه جامع جابجايي شاغلين

- نرم افزار اين سامانه جامع تا حدودي شبيه نرم افزار اسنپ يا تپسي خواهد بود و همه شركتهاي دولتي و غير دولتي واقع در سطح شهر تهران و ساير كلان شهر ها مكلف هستند محدود اقامت كاركنان خود را در آن ثبت كنند.

- نرم افزار مناطق مختلف را به زون يا بخش هاي با طول و عرض مشخص تقسيم و بر اساس تعداد افراد واقع در هر بخش و محل كار آنها تقسيم بندي لازم را انجام مي دهد مثلا تعيين مي كند كه 20 نفر در نزديك ميدان استخر زندگي مي كنند كه محل كار آنها نزديك خيابان طالقاني تقاطع قرني است

- از طريق سامانه پيامكي براي شاغل واقع در هر بخش ارسال مي شود و به آنها اطلاع رساني مي شود كه ون يا ميني بوس يا اتوبوس يا ماشين سواري در فلان ساعت در فلان ايستگاه تعيين شده شما را به مقصد مي رساند در صورت تائيد عدد 1 را وارد كنيدبه اين طريق و همچنين از طريق سايت و رمز عبوري كه براي هر يك از شاغلين ارسال مي شود افراد مي توانند هم مسيرهاي خود را انتخاب كنند محل انتظار خود براي آمدن سرويس مد نظر را انتخاب نمايند

بدين ترتيب سامانه جابجايي شاغلين متناسب با نظر و سليقه آنها جمع كثيري از شاغلين را به صورت جمعي به محل هاي كار خود منتقل مي نمايد. انواع آپشن يا گزينه ها در اين نرم افزار وجود خواهد داشت.

- وزارت نفت مي بايست مكلف است طبق تبصره قانون برنامه بابت صرفه جويي كه از اين طريق در مصرف بنزين مي شود به شركت يا سازمان متولي اين برنامه متناسب با ميزان عملكرد آنها يارانه اختصاص دهد بخش كمي از اين يارانه براي شركت يا سازمان متولي و بخش عمده آن به عنوان تخفيف يا امتياز يا پاداش استفاده از اين سيستم از كرايه دريافتي از شاغلين كسر و به مالكين خودرو اختصاص مي يابد. به اين ترتيب كساني كه از ميني بوس  يا ون هاي اين سيستم استفاده مي كنند به دليل ميزان بالاي صرفه جويي در مصرف سوخت كرايه بسيار كمتري پرداخت خواهند نمود و در زمان كوتاه با آرامش به محل كار يا منزل خود مي رسند.

جزئيات بيشتر اين سامانه در فرصت ديگري تشريح خواهد گرديد و اميداست شهرداري تهران و كلانشهر ها و ساير دستگاه هاي متولي اين پيشنهاد را پخته تر و تكميل نمايند و شيوه هاي اجرايي آن را مشخص و آن را عملياتي كنند.

 

4- حمايت شهرداري ها از ايجاد مراكز فروش در مناطق مختلف شهر و كاهش وابستگي به مراكز خريدموجود

- به عنوان مثال يافت آباد تهران معروف شده به مركز فروش مبلمان و تخت خواب يا ميدان جمهور، ميدان 7 تير و نقاط مختلف ديگر به عنوان مركز خريد لوازم مختلف، اين موضوع ترافيك كلانشهرها را افزايش مي دهد. جمعيت مناطق مختلف تهران مثلا حكميه، جنت آباد، چيتگر و ساير نقاط از بسياري از شهرهاي متوسط كشور بيشتر است اما مراكز خريد لازم در اين مناطق وجود ندارد و مردم به مراكز معروف خريد مي روند و اين وضعيت قابل تداوم نيست چرا كه ضمن اتلاف وقت و عمر ملت منجر به افزايش ترافيك  و اتلاف سوخت و آلودگي هوا مي گردد  و قطعا شهرداري ها مي بايست براي حل اين معضل تصميم هاي جدي و عملياتي اتخاذ نمايند. البته افزايش قيمت بنزين اين وضعيت را كاهش خواهد داد.

 

5- حمايت از فروش اينترنتي

ضرورت دارد شهرداري كلانشهر ها و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت(زير مجموعه وزارت نفت) از ايجاد سامانه هاي جامع فروش اينترنتي همانند ديجي كالا حمايت كنند در چارچوب مشخصي بابت هر فروش كالا بصورت اينترنتي پاداش نقدي براي اينگونه فعاليت ها و فروش هاي اينترنتي لحاظ و هر ماهه پرداخت شود. توسعه فروش اينترنتي مي تواند منجر به صرفه جويي ده ها ميليون دلار در مصرف بنزين در تهران و ساير كلان شهرها شود.

6- تغيير ساعت كار ادارات:

تعيين ساعت شروع ادارات از ساعت 7 صبح تا ساعت 14 منجر به كاهش ترافيك صبحگاهي مي شود

احتمال مي رود اجراي اين طرح منجر به افزايش بهره وري كاركنان شود.

 

7- انتخاب مدرسه و تغيير ساعت شروع و پايان مدرسه ها

در تهران و كلانشهرها تعداد زيادي از دانش آموزان در مدارس با فاصله دور از محل زندگي دانش آموز ثبت نام مي شوند و اين موضوع ترافيك را از ابتداي مهر تا پايان فصل مدرسه ها افزايش مي دهد. پيشنهاد مي شود مدارس مكلف شوند هزينه اي تحت عنوان عوارض آلودگي هوا و لطمه به سلامت شهروندان از والدين اينگونه دانش آموزان دريافت كنند و اين مبلغ صرف توسعه امكانات مدارس مناطق ضعيف تر آن شهرها شود.  همچنين تعيين ساعت شروع مدارس نيز از ساعت 9 تا 14.30 قابل بررسي مي باشد.
 

در حال حاضر روزانه 100 ميليون ليتر بنزين در كشور مصرف مي شود كه بخش عمده آن مربوط به حمل و نقل درون شهري و خصوصا در كلانشهرها است. روزانه حدود 90 ميليون ليتر گازوئيل هم در كشور مصرف مي شود كه سهم حمل و نقل درون شهري قابل توجه است. قيمت جهاني هر ليتر بنزين و گازوئيل بين 45 تا 55 سنت معادل  5تا 6 هزار تومان است. با اجراي برنامه هاي فوق احتمالا روزانه حدود ده ميليون ليتر در مصرف بنزين و گازوئيل صرفه جويي شود كه ارزش ريالي آن معادل 2هزار ميليارد تومان در سال مي شود. انتظار است حداقل نيمي از اين مبلغ جهت توسعه سريع مترو و شبكه ريلي درون شهري هزينه و خريد اتوبوس هاي مناسب حمل و نقل درون شهري اختصاص يايد.

منبع:

http://nedayehamvatan.blogfa.com

برگشت به تلکس خبرها