تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: حملات تند اصولگرايان به اظهارات روحاني درباره همه‌پرسي: براي تسليم شدن مقابل آمريكا نيازي به همه‌پرسي نيست؛ نيم متر پارچه سفيد را بالا بگيريد!
یکشنبه، 5 آبان 1398 - 07:47     کد خبر: 45112

پيام نفت:

از زمان انتخاب روحاني بعنوان رئيس جمهور ايران در سال ۲۰۱۳، وي در مناسبت‌هاي مختلف، دعوت به ضرورت اجراي دو ماده ۶ و ۵۹ از قانون اساسي ايران كرده و ان‌ها را راه حل مشكلات و اختلافات در سياست‌هاي داخلي و خارجي اين كشور و تضمين بقاي جمهوري اسلامي، مي‌داند.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

واكنش تند اصولگرايان به اظهارات روحاني درباره همه‌پرسي: براي تسليم شدن مقابل آمريكا نيازي به همه‌پرسي نيست؛ نيم متر پارچه سفيد را بالا بگيريد!

العربي الجديد نوشت: از زمان انتخاب روحاني بعنوان رئيس جمهور ايران در سال 2013، وي در مناسبتهاي مختلف، دعوت به ضرورت اجراي دو ماده 6 و 59 از قانون اساسي ايران كرده و انها را راه حل مشكلات و اختلافات در سياستهاي داخلي و خارجي اين كشور و تضمين بقاي جمهوري اسلامي، مي داند.

به گزارش سرويس بين الملل «انتخاب»، در ادامه اين مطلب آمده است: اساس اين دو ماده، همه پرسي است؛ ماده ششم قانون اساسي ايران، يكي از راههاي اداره امور كشور را انجام همه پرسي مي داند و در ماده 59، مواردي كه مي توان از طريق همه پرسي در مورد انها تصميم گيري كرد، مشخص شده است، كه شامل مسائل سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مهم مي شود.

اما موضوعاتي كه روحاني طي اين شش سال دعوت به انجام همه پرسي در مورد انها نموده است، برخي مربوط به سياست داخلي است و بعضي ديگر، با سياست خارجي ايران ارتباط دارد؛ همانطور كه در ماه مي گذشته، روحاني در جريان ديدار با روزنامه نگاران ايراني، انجام همه پرسي را اصلي براي عبور از تنگناها دانسته و تصريح كرد كه در سال 2006، به رهبر جمهوري اسلامي پيشنهاد داده است تا در مورد پرونده هسته اي، از مردم نظرخواهي كنند؛ كه ظاهرا ايشان هم با پيشنهاد روحاني موافقت كرده، اما با تغيير دولت و روي كار آمدن احمدي نژاد اصولگرا، مسير به سمت ديگري رفته است.

مساله اي كه اخيرا روحاني در دانشگاه تهران مطرح نموده و همه پرسي را چاره آن دانسته است، به سياست خارجي ايران و ارتباط آن با غرب باز مي گردد. وي در اين باره گفت:«40 سال است كه در مورد ارتباط با غرب، به پاسخ صريح و قاطعي نرسيده ايم، برخي جريانهاي داخلي مي خواهند تعامل سازنده با جهان داشته باشند و برخي ديگر، به مقابله مستمر، فرا مي خوانند. همچنانكه بعضي مي گويند بايد دشمن را در هم بشكنيم و بعضي ديگر، معتقدند امكان حل بسياري از مشكلات با دشمن، وجود دارد..مساله اصلي آن است كه ايا استراتژي تعامل را در پيش بگيريم يا مقابله؟».

اين مساله استراتژيك از نظر روحاني، نيازمند انجام همه پرسي است؛ چرا كه مي گويد: «در صورتي كه در مورد اين مسائل به نتيجه اي نرسيديم، بايد از مردم نظرخواهي كنيم؛ به اين دليل كه 40 سال است در اين باره در حال مجادله هستيم.»

در اين جا، منظور كاملا مشخص است؛ صحبت روحاني در مورد دو گانه «تعامل سازنده و مقابله مستمر»، به روابط با غرب و بويژه ايالات متحده اشاره دارد؛ چرا كه در سياست خارجي ايران، دو ديدگاه در مورد اين روابط وجود دارد و در حالي كه رئيس جمهور ايران به تعامل سازنده فرا مي خواند، مخالفان محافظه كار او، گرايش ديگري داشته و به ادامه دشمني با غرب و آمريكا دعوت مي كنند.

در همين چارچوب، اظهارات روحاني اينگونه تفسير شد كه وي دعوت به انجام همه پرسي در خصوص مذاكره با ايالات متحده نموده است و در ادامه، طيفهايي از اصولگرايان، حمله سختي به روحاني كرده و موضعگيري وي را مخالف با موضع كلي نظام جمهوري اسلامي در مورد مذاكره با آمريكا دانستند. همچنانكه حسين شريعتمداري، مدير مسئول روزنامه اصولگراي كيهان، مستقيما صحبتهاي رئيس جمهور را دعوتي به اجراي همه پرسي در مورد مذاكره با آمريكا دانست.

در ادامه حملات و اتهامات« سنگيني» كه متوجه روحاني شد، مدير مسئول كيهان تاكيد كرد كه موضوعاتي كه امريكا و اروپا خواهان مذاكره در مورد انها هستند، مربوط به چشم پوشي ايران از صنايع موشكي خود و پايان دادن به نفوذ منطقه اي اش است و اين مساله به معناي تسليم در برابر آنهاست، بنابراين، تسليم شدن نيازي به انجام همه پرسي يا مذاكره ندارد؛ بلكه كافي است كه نيم متر پارچه سفيد را در دستان خود مقابل آمريكا بالا بگيريد.

اما به دور از انتقادات و حملاتي كه پس از هر بار طرح موضوع همه پرسي، از سوي روحاني، متوجه وي مي شود، بايد گفت انجام چنين همه پرسي، يك كار پيچيده است، كه رئيس جمهور ايران حرف آخر را در آن مورد نمي زند. به لحاظ قانوني، اين موضوع مستلزم موافقت يك سوم نمايندگان مجلس ايران و همچنين، اجازه رهبر ايران است. علاوه بر اينكه اختلافاتي در مورد موضوعاتي كه امكان انجام همه پرسي داشته باشند، وجود دارد.

در سايه اين پيچيدگي ها، سوالاتي در مورد انگيزه هاي روحاني در مورد تمركز بر طرح همه پرسي در خصوص مسائلي كه استراتژيك مي نامد، مطرح مي شود؛ بويژه آنكه وي بيش از هر كس ديگري از دشواريهايي كه بر سر راه اجراي پيشنهادش وجود دارد، آگاه است.

برخي تحليلها در اين باره حكايت از آن دارد كه روحاني در پي آن است تا قبل از انتخابات مجلس، بر رقباي سياسي خود فشار وارد كند.

در همين چارچوب، تحليلگران اصلاح طلب بر اين عقيده اند كه روحاني از طريق موضوع اختلافات در ديدگاهها در مورد روابط خارجي، مي خواهد اينگونه وانمود كند كه سعي دارد بوسيله توافق با اروپا و ايالات متحده، مشكلات كشور را حل كند، اما جريان رقيب او، خواهان ادامه مقابله با غرب و در نتيجه، ادامه مشكلات كشور است. اين در حالي است كه تحليلگران اصولگرا، اظهارات روحاني را تلاشي براي فرار از مسئوليتها مي دانند.

لازم به ذكر است كه همه پرسي، تنها سازي نيست كه رئيس جمهور اعتدال گراي ايران آن را مي نوازد، بلكه در ماههاي گذشته نيز وي تلاش كرد توپ را در زمين اصولگراها بيندازد و در پاسخ به انتقادات آنها در مورد سياستهاي رئيس جمهور در بخش اقتصادي، انتظارات آنها را فراتر از صلاحيتهاي خود دانست.

 


برگشت به تلکس خبرها