تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: درآمد 25 ميليارد دلار از صادرات سالانه گاز
شنبه، 23 شهریور 1398 - 19:27     کد خبر: 44911

پيام نفت:

 

به گزارش «جوان»،‌مهندس رستم قاسمي در نشست خبري ويژه هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي گفت: اگر روزانه ۲۰۰ ميليون متر مكعب گاز صادر كنيم، ۲۰ تا ۲۵ ميليارد دلار به درآمد كشور اضافه خواهد شد. 
وي در پاسخ به پرسشي درباره منافع خريد گاز ايران براي عراق، اظهار داشت: اگر عراق يك متر مكعب گاز را به بهاي ۵۰ سنت از ايران براي نيروگاه‌هاي خود و ديگر مصارف بخرد بسيار به‌صرفه‌تر از اين است كه يك ليتر فرآورده را براساس قيمت فوب ۲/۱ دلار از ايران خريداري كند كه اين مسئله به نفع ايران نيز است. 
وي در ادامه اظهار داشت: عدد ۲۵۰ ميليارد دلار براي سرمايه‌گذاري در صنعت نفت در برنامه پنجم در نظر گرفته شده است كه ما تصور مي‌كنيم اين عدد بايد افزايش يابد. قاسمي گفت: پيشنهاد ما رسيدن به افزايش ظرفيت ۲/۱ ميليون بشكه نفت به جاي هدف يك ميليوني برنامه پنجم در روز و توليد ۴۵۰ ميليارد مترمكعب به جاي ۲۵۰ ميليارد متر مكعب گاز است. 
هزينه توسعه 
وي اضافه كرد: هزينه توسعه‌اي براي توليد يك بشكه نفت در مناطق خشكي و دريا بين ۲۷ تا ۳۵ هزار دلار است. 
قاسمي با بيان اينكه در سال‌هاي گذشته تكليف ۲۰ ميدان مشترك را تعيين و آنها را واگذار كرديم، ‌گفت: مثلاً در آزادگان جنوبي سال گذشته بالاخره چيني‌ها با نهايي شدن قرارداد شروع به كار كردند و با شدت پروژه را جلو مي‌برند. 
وي افزود: مجموع توليد نفت در ميادين آزادگان شمالي، جنوبي و يادآوران كه با عراق مشترك است به ۷۰۰ هزار بشكه در روز خواهد رسيد، چنان كه توليد زودهنگام از آزادگان شمالي به يادآوران آغاز شده است. 
توافق با شل 
وزير نفت با تشريح توافق جديد ايران با شركت انگليسي شل براي وصول مطالبات معوق نفتي از اين شركت اروپايي اعلام كرد: با مجوز جديد اتحاديه اروپا و سازمان ملل به زودي بدهي چند‌ميليارد دلاري ايران از اين شركت انگليسي اخذ مي‌شود. وي با اعلام اينكه در حال حاضر هيچ‌گونه نفتي به شركت انگليسي شل فروخته نمي‌شود، تصريح كرد: بدهي‌هاي معوق نفتي اين شركت اروپايي هم افزايش نيافته است. 
اين عضو كابينه دولت دهم در پاسخ به اين سؤال كه آيا فروش نفت به شركت شل انگليس از طريق واسطه‌ها انجام مي‌شود، اظهار داشت: در حال حاضر هيچ‌گونه نفتي به صورت واسطه‌اي به اين شركت نفتي اروپايي فروخته نمي‌شود. 
وي همچنين در‌باره چگونگي وصول مطالبات نفتي از شركت شل توضيح داد: پس از تحريم اتحاديه اروپا تمامي منابع مالي حاصل از فر‌وش نفت ايران به شركت شل بلوكه شد. 
قاسمي همچنين در پايان خاطرنشان كرد: پيش‌بيني مي‌شود به زودي بدهي‌هاي معوق شركت شل به وزارت نفت ايران پرداخت شود. 
حمايت از سازندگان داخلي 
مهندس قاسمي در پاسخ به سؤالي در مورد سرنوشت صندوق حمايت از سازندگان كالاي نفت گفت: پيشنهاد اين صندوق ايده وزارت نفت بود كه به مجلس شوراي اسلامي ارائه شده است و نمايندگان موافقت خود را براي طرح آن در مجلس اعلام كردند كه اميدواريم به زودي نتايج آن مشخص شود. 
وي همچنين با تأكيد بر اينكه رابطه ما با سازندگان داخلي در شرايط بسيار مطلوبي بسر مي‌برد، گفت: اخيراً به منظور حمايت از سازندگان داخلي بخشنامه‌اي در وزارت نفت صادر شد كه بر پايه آن قراردادهاي ريالي و قراردادهاي ريالي – دلاري به نفع سازندگان خواهد بود. 
وزير نفت تأكيد كرد: اين بخشنامه از شش ماه گذشته با مدنظر قرار دادن تغيير قيمت پيمانكاري و كالاها صادر شده و توسط معاونت مهندسي به شركت‌ها ابلاغ شده است. 
قاسمي با اعلام خبر توليد كمپرسور ايراني در آينده نزديك در كشور گفت: توربو كمپرسورها يكي از مهم‌ترين تجهيزات پالايشي است كه تا كنون از خارج كشور وارد مي‌شد و به زودي كشور در زمينه توليد اين تجهيزات خودكفا خواهد شد. 
اوراق سلف نفتي 
قاسمي درباره فروش اوراق سلف نفتي گفت: اين اوراق در بودجه سال ٩١ پيش بيني شده بود كه در اواخر سال با توجه به تغييرات شديد نرخ ارز و اختلاف بين ارز مبادله‌اي و بازار آزاد، بانك مركزي براي فروش اين اوراق موافقت نكرد. 
وي افزود: حجم انتشار اوراق سلف نفتي در بودجه سال ٩٢، ١٠ ميليارد دلار پيش بيني شده است. 
شكست تحريم قاسمي تصريح كرد: در فازهاي اول پارس جنوبي ما وابستگي زيادي به كشورهاي خارجي داشتيم به نحوي كه حتي پيچ و مهره نيز از خارج وارد مي‌شد اما خوشبختانه با تبديل تحريم به فرصت امروز سازنده بيشتر تجهيزات موردنياز صنعت نفت هستيم. وي درباره اهداف تحريم ايران گفت: محروم كردن ايران از بازارهاي جهاني اولين هدف تحريم بود كه امروز كشورمان با حضور قدرتمند در عرصه صادرات نفت، گاز و فرآورده موفق به شكست اين تحريم‌ها شده است و توانمندي انتقال نفت به هر نقطه‌اي از دنيا بدون نياز به خارجي‌ها در كشور وجود دارد. وزير نفت كشورمان همچنين با اشاره به اينكه با اقداماتي كه در رابطه با بيمه كشتي‌ها صورت گرفت امروزه در ارتباط با حضور در بازارهاي پتروشيمي، نفت خام و فرآورده مشكلي نداريم، گفت: با توجه به اينكه نفت ايران از كيفيت بالايي برخوردار است، امروزه اين كشورهاي خارجي هستند كه به دليل عدم خريد نفت از ايران ضررهاي زيادي به پالايشگاه‌هاي آنها وارد مي‌شود. 
قاسمي ايجاد اشكال در توليد داخلي نفت خام و فرآورده را دومين هدف تحريم‌ها اعلام كرد و گفت: هدف آنها ايجاد مشكل براي مردم كشورمان بود كه خوشبختانه حاصل اين كار نيز توسعه كمي و كيفي توليدات فرآورده‌هاي پالايشگاهي در كشور بود و امروزه به لطف الهي بيشتر پالايشگاه‌هاي ما فراورده‌هاي با استاندارد يورو ٤ و ٥ توليد مي‌كنند. 
وي با تأكيد بر اينكه امروزه علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي در زمينه تأمين فرآورده، صادر‌كننده فرآورده‌هايي نظير سوخت جت، نفت كوره و ال‌پي‌جي هستيم، گفت: همچنين با راه‌اندازي پالايشگاه ستاره خليج فارس كه هم اكنون ٦٤ درصد پيشرفت فيزيكي دارد به زودي با توليد روزانه ٣٥ ميليون ليتر بنزين در اين پالايشگاه جزو صادر‌كنندگان بنزين قرار خواهيم گرفت. 
وزير نفت هدف سوم از تحريم‌ها را عدم توسعه صنعت نفت ايران اعلام كرد و گفت: خوشبختانه امروز با شكست تحريم‌ها پارس جنوبي در بهترين شرايط توسعه‌اي قرار گرفته است به نحوي كه تا دو سال گذشته تنها هشت دستگاه ريگ حفاري در اين طرح وجود داشت كه تنها يك يا دو فروند از آن مالكيتي بود، اما امروز با اتكا به توان متخصصان توانمند داخلي و كمك‌هاي وزارت نفت به پيمانكاران ١٨ دستگاه ريگ حفاري در پارس‌جنوبي كار مي‌كند. وي تأكيد كرد: در سال‌هاي گذشته و تا دو سال پيش ١٠ فاز پارس جنوبي به بهره‌برداري رسيده بود ولي امروز همزمان ١٩ فاز پارس جنوبي در حال توسعه داريم كه به زودي اين فازها به بهره‌برداري مي‌رسند. 
فروش نفت 
وزير نفت در مورد فروش نفت به بخش خصوصي اظهار كرد ما براي فروش نفت به بخش خصوصي آمادگي كامل داريم و تاكنون ٣٠٠ گروه با وزارت نفت در اين زمينه مذاكره كرده كه بيش از ده مورد آن منجر به عقد قرارداد شده است، اما براي صدور نفت از سوي بخش خصوصي شرايطي لازم است كه يكي از آنها پرداخت به صورت نقدي يا ضمانت‌نامه بانكي معتبر است و از ديگر شرط‌هاي ما اين است كه پول نفت را به محل‌هايي كه ما مي‌گوييم پرداخت كنند و نفت را به مشتريان دائمي ما نفروشند. قاسمي تصريح كرد: مشتريان ايراني مي‌توانند ضمانت‌نامه ريالي براي فروش نفت ارائه كنند. 
صادرات نفت به كره‌شمالي 
وي در ادامه اظهارداشت: ما از وزراي بسياري از كشورها از جمله وزير انرژي كره شمالي براي بازديد از نمايشگاه امسال دعوت كرده‌ بوديم كه ايشان با قبول اين دعوت به ايران آمدند. 
وي افزود: كره شمالي مايل به واردات نفت از ايران است و رايزني‌ها در اين‌باره ادامه دارد. 
قاسمي گفت: بودجه سال ۹۲ كشور يك اتفاق جديد است به طوري كه سال‌ها درباره جدا كردن بودجه جاري از نفت صحبت شده است اما امسال تا حدودي اين اتفاق افتاده است كه نشانه مقاومت با تحريم‌ها است و غربي‌ها متوجه مي‌شوند اگر ما نتوانيم نفت صادر كنيم بازهم براي اداره كشور مشكلي نخواهيم داشت.

برگشت به تلکس خبرها