تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: تابش ۸ دقيقه نور خورشيد مي‌تواند انرژي يك سال كشور را تامين مي‌كند
شنبه، 16 شهریور 1398 - 09:07     کد خبر: 44898

پيام نفت:

همشهري آنلاين: نايب رييس كميته ملي توسعه پايدار با اشاره به تابش خورشيد و پتانسيل بالاي توليد انرژي خورشيدي در كشور گفت: تابش هشت دقيقه‌اي خورشيد توان تامين يك سال انرژي را در كشور دارد.

تابش ۸ دقيقه نور خورشيد مي‌تواند انرژي يك سال كشور را تامين مي‌كند

به گزارش ايرنا، رضا مكنون روز سه‌شنبه در سيزدهمين همايش بين‌المللي روابط عمومي با شعار روابط عمومي و نقش آن در تحقق توسعه پايدار افزود: اين زمان هشت دقيقه‌اي در كشور ما، در آمريكا 15 تا 16 دقيقه است؛ بنابر اين مي‌توان با برنامه‌ريزي صحيح از پتانسيل موجود به نحو مطلوب براي رسيدن به انرژي پاك و توسعه پايدار استفاده كرد.

وي اظهار كرد: تابش خورشيد در كشور در هر متر مكعب تا دو هزار كيلو وات بر ساعت انرژي توليد مي‌كند البته به شرط آن كه از تمام توان اين انرژي استفاده شود.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي امير كبير با اشاره به اين كه پيش‌بيني‌ها نشان مي‌دهد تا خاموش شدن خورشيد دو ميليارد سال ديگر زمان باقي است، گفت: كشورهاي آلمان و هلند اعلام كردند كه تا سال 2030 ديگر سوخت فسيلي توليد نخواهند كرد و تلاش مي‌كنند تمام نيازهاي انرژي خود را از خورشيد و منابع پاك تامين كنند.

وي تاكيد كرد: در حالي كه ايران كشوري است با تابش خورشيدي فراوان اما اقدامي جدي در اين زمينه صورت نگرفته و همچنان تكيه ما بر سوخت‌هاي فسيلي است، بسياري از كلانشهرها به ويژه تهران در حال خفه شدن هستند، در سال 2016 كه 320 هزار نفر فوتي در ايران ثبت شد، علت فوت 29 هزار و 400 نفر از اين تعداد با آلودگي هوا مرتبط بود.

نايب رييس كميته ملي توسعه پايدار گفت: تمام دنيا فهميده‌اند كه نحوه زندگي امروزي به گونه‌اي است كه كربن زياد توليد مي‌شود، شايد رييس جمهوري آمريكا اين موضوع را قبول نداشته باشد اما كشورهاي دنيا به اين موضوع پايبند هستند كه بايد توليد كربن را كاهش دهند و بر اين اساس در نشست پاريس به يك توافق رسيدند؛ ايران هم متعهد شد انتشار گازهاي گلخانه‌اي خود را كاهش دهد اما در عمل اقدامي در اين راستا ديده نمي‌شود.

وي با تاكيد بر نقش توسعه پايدار در حفظ محيط زيست افزود: در برنامه ششم توسعه آن طور كه بايد به اين مقوله توجه نشده كه اميدواريم بنيان برنامه هفتم، توسعه پايدار باشد.

مكنون تصريح كرد: البته بايد به اين مقوله مهم هم توجه كنيم كه نيازها و برنامه‌هاي توسعه‌اي خود را بر اساس شرايط كشور بومي‌سازي و برنامه‌ريزي كنيم و فقط از كشورهاي ديگر كپي‌برداري نكنيم.

وي به زلزله اخير استان‌هاي غربي كشور اشاره كرد و گفت: ايران كشوري زلزله‌خيز است؛ نقشه زمين‌شناختي نشان مي‌دهد تمام نقاط كشور پتانسيل زلزله دارد، حال اين سوال پيش مي‌آيد كه ما سرزمين خود را نمي‌شناسيم؟ چرا بايد براي چنين زلزله‌اي تا اين حد تلفات داشته باشيم؟

مكنون تاكيد كرد: چرا الگوي درستي براي زندگي خود تهيه نكرديم تا در مقابل اين گونه خطرات ايمن باشيم، اكنون چند سالي است زلزله در ژاپن خسارت جاني به همراه ندارد آنها به سمت به صفر رساندن تلفات مادي در حركت هستند اما چنين زلزله‌هايي در ايران همچنان كشته مي‌گيرند.

عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي امير كبير به نقش مديريت بحران يكپارچه در كشور اشاره كرد و گفت: هنوز يك مديريت يكپارچه بحران در كشور وجود ندارد، بعد از هشدار وقوع توفان در ميامي آمريكا در مدت 48 ساعت حدود 6.5 ميليون نفر را از محل حادثه تخليه كردند.

وي ادامه داد: اين نشان مي‌دهد از پيرامون خود شناخت واقعي نداريم، تالاب‌ها خشك شده اند، آب رودخانه‌ها 40 درصد است و آب پشت سدها بيش‌تر از 40 درصد نيست، درياچه اروميه خشك شده؛ درياچه‌اي كه ميليون‌ها سال وجود داشته است، تمام اين‌ها به نبود شناخت صحيح از سرزمين، نداشتن توسعه پايدار و نحوه مديريت منابع بر مي‌گردد، اين عدم شناخت موجب شد تا الگويي نادرست براي توسعه كشاورزي در منطقه شكل گيرد تا درياچه را به اين روز در آورد.

مكنون به نقش روابط عمومي‌ها در تحقق توسعه پايدار گفت: روابط عمومي‌ها مي‌توانند افكار عمومي را بيدار كنند و جامعه را تغيير دهند.

وي با اشاره به اين كه تغيير جامعه به سه مقوله به هم پيوسته بستگي دارد، افزود: ابتدا بايد سردمداران، مديران و قدرتمندان قانع شوند، دوم متخصصان و نخبگان بايد هوشمندانه معايب را بازگو كنند و مقالات راهگشا براي كشور بنويسند و سوم عقل عام يا همان عقل جامعه است، تا عقل جامعه بالا نيايد دو بخش ديگر هر كدام به راه خود مي‌روند و نتيجه‌اي حاصل نخواهد شد كه در اين ميان نقش روابط عمومي‌ها بسيار مهم است.

سيزدهمين همايش بين‌المللي روابط عمومي با شعار روابط عمومي و نقش آن در تحقق توسعه پايدار ديروز با حضور سوتلانااستاو ريوا عضو هيات مديره انجمن بين‌المللي روابط عمومي و رييس اين انجمن در سال 2019، زهرا گون گور رييس سابق انجمن بين‌المللي روابط عمومي و جمعي از روابط عمومي‌هاي كشور در سالن همايش‌هاي كتابخانه ملي برگزار و تعدادي از روابط عمومي‌هاي برتر معرفي و لوح تقدير دريافت كردند.


برگشت به تلکس خبرها