تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ۲۰۳۰ سال شكوفايي انرژي خورشيدي
یکشنبه، 10 شهریور 1398 - 08:01     کد خبر: 44894

پيام نفت:
ايسنا : ‌آمار آژانس بين‌المللي انرژي‌هاي تجديدپذير نشان مي‌دهد كه تا سال ۲۰۳۰ حجم بهره‌برداري از انرژي خورشيدي از ۱۸ درصد به ۳۶ درصد افزايش مي‌يابد كه اين سرعت دو برابري نشان از روند افزايشي بهره‌برداري از انرژي‌هاي تجديدپذير نسبت به سوخت‌هاي فسيلي دارد.
 

عرضه تجديدپذيرها منحصر به جغرافياي كشور نيست، در طول دوران‌هاي تاريخي، بشر همواره با گونه‌هايي از انرژي سر و كار داشته است و مسئله تامين غذا و آب براي او بسيار مهم بوده است. اين امر باعث شد بشر به سمت توسعه حركت كند، ولي در ادامه اين مسير به دليل عدم مراعات جنبه‌هاي علمي محيط زيست را با چالش‌هايي مواجه كرده است.

امروزه سوخت‌هاي فسيلي نقش اساسي در توليد انرژي ايفا مي‌كند،  كشورهاي مختلف براي رفع اين چالش به سمت تنوع بخشي انرژي حركت كرده‌اند كه با توجه به اثرات مخربي كه اين اقدامات روي محيط زيست برجاي گذاشته است، در مجامع بين‌المللي قوانيني براي رفع اين آثار مخرب وضع شد. در اين راستا بيش از ۵۰ كشور دنيا به صورت اجباري و داوطلبانه اقدام به كاهش گازهاي گلخانه‌اي كرده‌اند.

‌ بر اساس آمارها ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ تريليون دلار توليد ناخالص جهان از طريق اين انرژي‌ها تامين مي‌شود و بر اساس گفته هاي ستار محمودي قائم مقام وزير نيرو، ايران داراي ۷۷ هزار مگاوات ظرفيت تامين انرژي برق است كه نيم درصد آن متعلق به انرژي‌هاي تجديدپذير كه بالغ بر ۴۲۰ مگاوات مي‌شود، است.

وي اظهار كرد:بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته اين ميزان تا سال جاري به ۱۰۰۰ مگاوات افزايش مي‌يابد، به‌طوري‌كه از ميزان ۷۷ هزار مگاوات ظرفيت توليد برق، ۱۱ تا ۱۲ هزار مگاوات انرژي برق آبي و بقيه تركيبي از انرژي‌هاي سوختي است.

محمودي با اشاره به تعهد ايران در كاپ ۲۲ در زمينه كاهش چهار درصدي گازهاي گلخانه‌اي، گفت: يكي از راه‌كارهاي كاهش گازهاي گلخانه‌اي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير است كه در اين زمينه مي‌توانيم طلايه‌دار باشيم.

از سوي ديگر امروزه ۴.۱ ميليارد دلار تقاضاي سرمايه گذاري خارجي براي احداث نيروگاه‌هاي تجديد پذير وجود دارد كه حدود ۴۰۰ ميليون دلار آن وارد، نصب و به بهره برداري رسيده، حدود ۱.۵ ميليارد دلار آن نيز وارد شده و يا در حال وارد شدن و احداث نيروگاه است كه بخشي از آن تا پايان سال و مابقي در سال‌هاي آينده به بهره برداري مي‌رسد.

همچنين براساس برنامه ريزي صورت گرفته امسال حداقل ۵۰ توربين بادي در كشور نصب خواهد شد و طبق وعده مسوولان ۱۰۰ مگاوات نيروگاه بادي تا پايان سال جاري به بهره‌برداري مي‌رسد.

علاوه‌ بر اين هم اكنون قريب به ۱۱ هزار و ۵۰۰ مگاوات نيروگاه‌هاي برقابي در حال بهره‌برداري است كه از اين تعداد ۱۷۹۸ مگاوات در دولت يازدهم به بهره‌برداري رسيده همچنين در ابتداي دولت يازدهم ۱۲۸ مگاوات ظرفيت توليد برق بادي و خورشيدي در حال بهره برداري بود كه هم اكنون اين رقم نيز به ۴۰۰ مگاوات رسيده است.

ايران داراي ۶۰ هزار مگاوات توليد انرژي خورشيدي و ۳۰ هزار  مگاوات انرژي بادي است؛ از اين رو انرژي‌هاي تجديدپذير به عنوان يك منبع لايزال در اختيار كشور قرار دارد. همچنين در ايران انگيزه‌هاي لازم براي بهره‌برداري از انرژي‌هاي تجديد پذير وجود دارد البته در اين راستا بايد با تحقيق و همكاري با صاحبان اين صنعت قيمت تمام‌شده اين انرژي‌ها كاهش منطقي يابد، ضمن آن‌كه بايد در راستاي بومي‌سازي تجهيزات مرتبط با انرژي‌هاي تجديدپذير اقدام شود.

 


برگشت به تلکس خبرها