تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ذخاير گازي عربستان به ‌شدت كاهش‌ يافته است
سه شنبه، 12 شهریور 1398 - 18:08     کد خبر: 44879

پيام نفت:

 

ذخاير گازي عربستان به ‌شدت كاهش‌ يافته است

ته است

 

تهران- ايرنا- روزنامه واشنگتن‌ پست روز سه‌ شنبه در گزارشي نوشت، عربستان سعودي بزرگ‌ترين صادركننده نفت خام در جهان هم‌اكنون با كاهش ذخاير گازي مواجه شده است.

به گزارش ايرنا، اين روزنامه آمريكايي نوشت : عربستان يك ‌سوم از ذخاير نفتي منطقه خاورميانه را به خود اختصاص مي‌دهد اما در مقابل تنها داراي 10 درصد از ذخاير گازي اين منطقه است.
عربستان كشوري كه داراي 261 ميليارد بشكه نفت خام است و به‌احتمال زياد اين كشور مي‌تواند تا سال 2088 به توليد و استخراج نفتي خود ادامه دهد اما هم‌اكنون شديداً با كاهش ذخاير گازي مواجه است.
به نوشته واشنگتن ‌پست، به‌رغم كاهش ذخاير گازي، عربستان هم‌اكنون هفتمين كشور پرمصرف هيدروكربن در جهان است و اين در حالي است كه بيشتر حجم ذخاير گازي منطقه خاورميانه در دستان رقباي منطقه‌اي عربستان (ايران و قطر) است.
در حدود 42 درصد از ذخاير گازي خاورميانه در كنترل كشور ايران و در حدود 31 درصد آن در كنترل كشور همسايه عربستان، قطر است.
عربستان به مدت دو سال است كه كشور قطر را در محاصره كامل اقتصادي درآورده است.
به گفته كارشناسان اقتصادي، از آنجا كه عربستان در حال تغيير وابستگي مصرف روزانه خود از نفت به برق است، مصرف صنعتي اين كشور در حوزه گاز روزبه‌روز در حال افزايش است و درنتيجه بايد گفت كه تقاضاي گاز داخلي اين كشور با رشد 3.7 درصدي در سال همراه است.
بر اساس گزارش شركت نفتي آرامكو عربستان، تقاضاي گاز از 9.1 ميليارد مترمكعب در روز در سال 2018 به 14.6 ميليارد مترمكعب در سال 2030 خواهد رسيد و اين بدان معناست كه تا انتهاي دهه آينده، مصرف گازي منطقه خاورميانه به 55 تريليون مترمكعب خواهد رسيد.
تارنماي بلومبرگ در گزارش اخير خود ذخاير گازي عربستان را در حدود 234 تريليون مترمكعب تخمين زده است اين در حالي است كه شركت نفتي آرامكو خود در گزارشي ذخاير گازي اين كشور را در حدود 186 تريليون مترمكعب عنوان كرده است.


برگشت به تلکس خبرها