تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: حكايت تكان دهنده تجارت برده در درياي آتلانتيك / پوشش قانوني برده داري در اروپا و امريكا طي قرن بيستم
پنجشنبه، 20 تیر 1398 - 16:41     کد خبر: 44795

پيام نفت:
برده داري و تاريخچه آن بسيار گسترده است و در هر نقطه از جهان نيز روايتي خاص خود را دارد اما برده داري در اروپا تا اواخر قرن نوزدهم و سال هاي آغازين قرن بيستم ادامه داشت.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

برده داري و تاريخچه آن بسيار گسترده است و در هر نقطه از جهان نيز روايتي خاص خود را دارد اما برده داري در اروپا تا اواخر قرن نوزدهم و سال هاي آغازين قرن بيستم ادامه داشت.

به گزارش سرويس خواندني هاي انتخاب، بررسي داستان هاي مرتبط با برده داري هميشه با مقاديري از خشونت همراه است. اما اين كه پس از لغو قوانين برده داري يا به عبارتي دقيق تر در پايان عصر برده داري باز هم در بخش هايي از اروپا برده داري با كلاهبرداري قانوني رواج داشته در نوع خود جالب است.

ين نوع خاص از برده داري كه در اقيانوس آرام رواج داشت اغلب به عنوان "بلك بردينگ" ناميده مي شد.تمركز اصلي اين روش ارسال نيروهاي كار ارزان و بي ادعا به مزارع حاشيه اقيانوس آرام بود. اين روش به ويژه در كوئينزلند، فيجي، نيو كالدونيا و جزاير سامو اجرايي مي شد. اما روش استخدام برده ها در اين روش كاملا رياكارانه بود. درواقع يا به اين افراد وعده هاي دروغين با حقوق هاي بالا پيشنهاد مي شد يا از طريق آدم ربايي افراد مذكور استخدام مي شدند. حتي اگر اين روشها شكست مي خورد يك كشتي به جزايري كه پر از برده بود اعزام مي شد و به زور اسلحه برده ها را به خدمت مي گرفتند.

 بر همين اساس يكي از بحثهاي مهم قرن بيستم اين بود كه اساسا بلك بردينگ برده داري محسوب مي شود يا خير. علت اين دوگانگي، پرداخت دستمزد به برده ها بود اما مسئله اين بود كه دستمزد آنها بسيار پايين تر از دستمزد كارگران اروپايي و به شدت ناعادلانه بود.

با توجه به منابع مختلف، كارگران ساليانه شش پوند دريافت مي كردند. اين نرخ پرداخت نيز براي 40 سال بدون توجه به تورم ثابت مانده بود. كارگران در شرايطي سخت و اسف بار كار مي كردند و حتي مجاز به صحبت با زبان مادرشان نبودند، از نظر مجازات هاي بدني نيز در وضعيتي بد قرار داشتند.

در سال 1872، پارلمان بريتانيا قانون حفاظت از ساكنان جزيره هاي اقيانوس آرام را تصويب كرد كه "بلك بردينگ" را ممنوع كرد. با اين حال، اين روش استخدامي تا اوايل قرن بيستم ادامه يافت. البته جزاير اقيانوس آرام تنها منطقه اي نبود كه در آن چنين رفتاري رخ مي داد بلكه اين عمل در ايالات متحده نيز پس از ممنوعيت برده داري ادامه داشت و بسياري از شهروندان آمريكايي از روش هاي زيرزميني استفاده كردند تا بتوانند آزادانه آفريقايي-آمريكايي ها و بردگان را فريب دهند و به خدمت بگيرند.


برگشت به تلکس خبرها