تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ريشه يابي قتل همسر دوم نجفي از نگاه جامعه شناسي / چرا خشونت در جامعه تا اين حد افزايش يافته؟ / قرايي مقدم، جامعه‌شناس: پرخاشگري از يك جا نيست؛ از صداوسيما تا ناسزا‌هايي كه در محافل رسمي گفته مي‌شود، همگي در وضعيت كنوني دخيل هستند
پنجشنبه، 9 خرداد 1398 - 14:29     کد خبر: 44695

پيام نفت:
در گفت و گو با «انتخاب» بررسي شد؛

 

قرايي مقدم با اشاره به وضعيت بيكاري، گراني، تورم، و نابساماني ها گفت: با اين عوامل جامعه خود به خود به سمت پرخاشگري مي‌رود، اين پرخاشگري از يك جا نيست، از صدا و سيما و اخبار تلويزيون بگيريد تا فحش ها و ناسزاهايي كه در محافل رسمي هم گفته مي شود، همه اينها مجموعا فضا را خشونت بار و خشونت زا كرده.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ريشه يابي قتل همسر دوم نجفي از نگاه جامعه شناسي / چرا خشونت در جامعه تا اين حد افزايش يافته؟ / قرايي مقدم، جامعه‌شناس: پرخاشگري از يك جا نيست؛ از صداوسيما تا ناسزا‌هايي كه در محافل رسمي گفته مي‌شود، همگي در وضعيت كنوني دخيل هستند

امان الله قرايي مقدم، جامعه شناس و استاد دانشگاه مي گويد: ريشه خشونت بيشتر عوامل درون زاي جامعه اعم از معيشت مردم، زندگي مردم، برخوردها، رسانه ها و اوضاع و احوالي كه در جامعه مي‌بينند است. 

قرايي مقدم در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره موضوع قتل همسر محمدعلي نجفي و اعتراف او به اين قتل و اثرات آن در جامعه گفت: آقاي دكتر نجفي يكي از مسئولان بزرگ كشور از ابتداي انقلاب، از زمان آقاي هاشمي رفسنجاني و ديگران بودند،  ايشان يك وجهه بين‌المللي دارند و آدم كوچكي نيستند، وزير علوم، وزير آموزش و پرورش و شهردار بودند، بنابراين يك شوك عظيمي به جامعه وارد شد كه يك فردي با چنين سوابق علمي و حكومتي دست به چنين قتلي بزند.

او ادامه داد: حرف و حديث ها زياد است كه اين خانم برخوردهاي نامناسب داشته يا بخاطر مال و اموالي كه ايشان به دخترش بخشيده بين آنها درگيري بوده و صحبت هاي ديگري كه آقاي دكتر گفتند مانند اينكه خبر و اطلاعات به سايت ها مي‌داده. اين ها همه وجود دارد؛ اما از طرفي، درمورد خود دكتر نجفي هم به دليل برخوردهايي كه در سال هاي اخير در مورد ايشان صورت گرفته و حرف و حديث هاي زيادي كه مطرح شد، همه اين ها مجموعا جمع شد تا آقاي دكتر نجفي دست به قتل همسر دومش بزند.

اين جامعه شناس درباره راهكارهاي كنترل خشم در جامعه گفت: از نظر جامعه‌شناسي در حال حاضر، فضا به دليل عوامل متعددي كه در جامعه وجود دارد به نظر من غيرقابل كنترل شده. يعني از حد گذشته. هر فردي نگاه مي‌كند به زندگي خودش به خصوص اقشار محروم كه اكثريت جامعه را تشكيل مي‌دهند.

قرايي مقدم با اشاره به وضعيت بيكاري، گراني، تورم، برخوردها و نابساماني ها گفت: با اين عوامل جامعه خود به خود به سمت پرخاشگري مي‌رود، اين پرخاشگري از يك جا نيست، از صدا و سيما و اخبار تلويزيون بگيريد تا فحش ها و ناسزاهايي كه در محافل رسمي هم گفته مي شود، همه اينها مجموعا فضا را خشونت بار و خشونت زا كرده.

او افزود: در نتيجه خشونت گرايي در جامعه يك امر عادي و معمولي تلقي مي‌شود يعني ديگر جواناني مثل شما ميدانند كه اين عادي است كه مردم عصباني بشوند. در حال حاضر، سي چهل درصد اين نزاع ها و قتل ها و جنايت ها به دليل اين است كه چرا تو به من نگاه كردي، چرا جلوي من پيچيدي، چرا جاي من پارك كرد و ... اين ها ريشه خشونت است.

اين جامعه شناس ادامه داد: خشونت كه بي خود به وجود نمي‌آيد، در جامعه اي كه شادي نيست، نشاط نيست، بيكاري و فقر هست، طلاق زياد مي‌شود، گراني و تورم وجود دارد، هرروز كه مردم از خواب بيدار مي‌شوند با افزايش قيمت ها روبرو مي‌شوند، به چه دليل بايد آرام باشند و بخندند؟ در نتيجه خشونت از لحاظ جامعه شناسي يك پديده تام است يعني دهها عامل در آن دخيل است، از لحظه تولد شروع مي‌شود تا آخر عمر.


برگشت به تلکس خبرها