تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: عوامل ورود پرشتاب نقدينگي به بازارسرمايه
یکشنبه، 15 اردیبهشت 1398 - 19:41     کد خبر: 44665

پيام نفت:

يك كارشناس بازارسرمايه در گفت و گو با سنا تشريح كرد:

ميرمعيني

حميد ميرمعيني: «ورود نقدينگي جديد و رشد شاخص به دنبال عوامل مختلفي است كه از ابتداي سال ۹۸ رخ داده‌اند؛ طي ماه گذشته حاصل عوامل مثبت بر ريسك‌هاي ايجاد شده برتري داشته و و خوشبين‌كننده بوده است.»

اين كارشناس بازار سرمايه در گفت گو با پايگاه خبري بازارسرمايه (سنا) به بررسي اين عوامل پرداخت و گفت: نخستين و موثرترين عامل در اين راستا، تثبيت نرخ دلار در بازار آزاد با قيمت‌هاي بالاتر از ۱۳۰۰۰ تومان است كه مبتني بر آن سودآوري برخي از شركت‌ها، افزايش چشمگيري خواهند داشت. گزارش‌هاي منتشر شده شركت‌ها در فروردين ماه، دليل قانع كننده‌اي بر خوشبيني افزايش سودآوري آن‌ها در آينده است.

وي اضافه كرد: همچنين ايجاد بازار متشكله ارزي و اعطاء مجوز عرضه منابع ارزي شركت‌هاي صادراتي با نرخ‌هاي بازار آزاد در اين بازار، افزايش قيمت محصولات در اكثر صنايع و شركت‌ها سبب پايداري نظر مثبت فعالان بازار نسبت به افزايش سودآوري شركت‌ها شده است.

ميرمعيني، دومين عامل موثر بر رشد قيمت سهام را افزايش ارزش جايگزيني دارايي‌هاي شركت‌ها به واسطه تورم در بازارهاي كالايي و زمين و مسكن دانست و توضيح داد: براين اساس حتي شركت‌هايي كه از فرصت رشد سودآوري برخوردار نبوده‌اند اما به واسطه افزايش ارزش جايگزيني دارايي‌ها و همچنين افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي رشد قيمت مناسبي را تجربه كرده‌اند.

وي در ادامه افزود: به نظر مي‌رسد برخي از شركت‌ها هنوز تا ارزش ذاتي مبتني بر ارزش جايگزيني فاصله زيادي دارند كه در صورت مناسب بودن فضاي سياسي اين فاصله به مرور زمان و با رشد قيمت سهام اينگونه شركت‌ها پر خواهد شد و بازار همچنان شاهد رشد قيمتي در فرصت هاي مناسب باشد؛ البته معافيت مالياتي افزايش سرمايه شركت‌ها از محل تجديد ارزيابي به خصوص شركت‌هاي مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت تقويت‌كننده عامل دوم بوده است.

اين كارشناس بازارسرمايه، رالي بازارهاي خودرو و مسكن در افزايش قيمت‌ها را سومين دليل بر رقابت رشد قيمت‌هاي سريع در بازار سرمايه شده عنوان كرد و گفت: با اين وجود، رشد ارزش سهام شركت‌هاي بورسي و فرابورسي داراي توجيه عقلاني و اقتصادي بيشتري نسبت به بازارهاي كالايي همچون مسكن و خودرو است و عمق معاملاتي و نقدشوندگي در بازار سرمايه بسيار بالاتر از ساير بازارهاي فوق است.

ميرمعيني تصريح كرد: نزديكي به فصل مجامع براي سهام شركت‌هاي ارزشي و داراي سود نقدي عامل ضعيفتري در رشد قيمت سهام به نسبت عوامل اشاره شده در بالا دارد و كسب تفاوت قيمتي (بازده) در كوتاه مدت توانسته بسيار بيشتر از هدف دريافت سود نقدي در مجامع در افزايش قيمت مد نظر باشد.

وي گفت: به هر حال جريان نقدينگي به سمت بازار سرمايه روانه شده و انتظار منطقي بر اين است كه اين نقدينگي به نوعي چه از طريق افزايش سرمايه و چه از طريق عرضه اوليه سهام شركت‌هاي جديد به سمت بازار اوليه و تامين مالي شركت‌ها و عمق بخشيدن به بازار هدايت شود؛ به نظر من مسئولان اقتصادي بايد قدر اين نقدينگي را بدانند و با حمايت از بازار بتوانند منابع بيشتري از نقدينگي هاي خرد و پراكنده را جذب بازار سرمايه كنند.

اين فعال بازار سهام عنوان كرد: به نظر مي‌رسد بازار سرمايه همچنان به رشد خود ادامه دهد، به خصوص براي شركت‌هايي كه هم منابع ارزي و درآمد ارزي دارند و هم براي شركت‌هايي كه دارايي‌هاي قابل ملاحظه‌اي دارند ارزش بازار بسياري از شركت‌ها اختلاف فاحشي با ارزش جايگزيني دارايي‌هاي آنها دارد.

وي در پايان توضيح داد: برخي شركت‌هايي كه محصولات آنها مشمول قيمت‌گذاري‌هاي تعزيراتي بوده و دولت محدوديت‌هايي براي آنها قائل شده است در سال ۹۸ پتانسيل رشد مناسبي خواهند داشت؛ چرا كه ساختار ناقص اقتصاد و فقدان سيستم توزيع مناسب و سود دلالان از اين نقائص دولت را مجبور خواهد كرد، محدوديت قيمت گذاري را كنار بگذارد و در اين بين شركت‌هاي دارويي، غذايي و خودرو سازها منتفع خواهند شد؛ البته اين شرايط با فرض ثبات شرايط خواهد بود و اين ريسك همچنان با بازار سرمايه باقيست و در صورت از بين رفتن يا كاهش اين ريسك سياسي بازار سرمايه ايران يكي از پر بازده‌ترين سال‌ها را تجربه خواهد كرد.

 


برگشت به تلکس خبرها