تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: مقايسه چنگيزخان و برخي مقامات دولتي در واگذار امور به متخصصين و توجه به دانش و تجربه و تخصص
پنجشنبه، 12 اردیبهشت 1398 - 10:40     کد خبر: 44663

چنگيز خان مشتاق يافتن استعدادها بود. معمولاً معيارش براي ترفيع دادن به افسرانش مهارت و تجربه بود نه طبقه، اصل و نسب و يا حتي تعلقات گذشته. يك مثال معروف از اين اعتقاد چنگيزخان به شايسته سالاري نبرد سال 1201 در برابر قبيله رقيب به نام تايجات (Taijut) بود. در اين نبرد اسب چنگيز تير خورد و او در خطر كشته شدن بود. وي بعد از نبرد اسراي تايجوت را مورد خطاب قرار داد و خواست بداند چه كسي مسئول بوده است. سربازي شجاعانه ايستاد و اعتراف كرد كه تيراندازي كار او بوده است. به خاطر جسارت تيرانداز، چنگيز او را افسر ارتشش كرد و بعد به خاطر اولين ملاقاتشان در ميدان نبرد به او نام مستعار جِبِه «Jebe» يا «تير» داد. جبه همراه ژنرال مشهور، ساباتاي (SUBUTAI)، به بزرگ ترين فرماندهان مغول طي فتوحات شان در آسيا و اروپا تبديل شدند.

پيام نفت:

 

 
10  واقعيت خواندني كه شايد درباره چنگيز خان مغول ندانيدگروه تاريخي: به گزارش بولتن نيوز چنگيز خان (1162-1227) امپراطوري مغول را پايه گذاري كرد و به يكي از ترسناك ترين فاتحان تمام دوران ها تبديل شد.
چنگيزخان مغول بين سال 1206 و زمان مرگش در سال 1227، نزديك به 12 ميليون مايل مربع (31 ميليون كيلومتر مربع) را تسخير كرد. به اين ترتيب بيش از هر فرد ديگري در تاريخ فتوحات انجام داده است. بي رحمي هاي چنگيزخان طي اين فتوحات ميليون ها كشته به جا گذاشت. البته وي فرهنگ مغولي را مدرن كرد، از آزادي هاي مذهبي حمايت مي كرد و به تماس باز بين شرق و غرب كمك كرده است. در اين جا  چند واقعيت درباره اين سياستمدار خونخوار و نابغه نظامي ارايه مي گردد.
 
توجه ويژه به تخصص گرايي چنگيز خان و تاثير آن بر پيروزي هاي وي
 
 
 
- برخي از مورد اعتمادترين ژنرال هاي او دشمنان سابقش بودند.
چنگيز خان مشتاق يافتن استعدادها بود. معمولاً معيارش براي ترفيع دادن به افسرانش مهارت و تجربه بود نه طبقه، اصل و نسب و يا حتي تعلقات گذشته.
 يك مثال معروف از اين اعتقاد چنگيزخان به شايسته سالاري نبرد سال 1201 در برابر قبيله رقيب به نام تايجات (Taijut) بود. در اين نبرد اسب چنگيز تير خورد و او در خطر كشته شدن بود. وي بعد از نبرد اسراي تايجوت را مورد خطاب قرار داد و خواست بداند چه كسي مسئول بوده است. سربازي شجاعانه ايستاد و اعتراف كرد كه تيراندازي كار او بوده است. به خاطر جسارت تيرانداز، چنگيز او را افسر ارتشش كرد و بعد به خاطر اولين ملاقاتشان در ميدان نبرد به او نام مستعار جِبِه «Jebe» يا «تير» داد. جبه همراه ژنرال مشهور، ساباتاي (SUBUTAI)، به بزرگ ترين فرماندهان مغول طي فتوحات شان در آسيا و اروپا تبديل شدند.
 
 
 
- چنگيزخان يكي از اولين سيستم هاي پستي بين المللي را ايجاد كرده است.
مغولان شبكه ارتباطي گسترده خود را داشته اند. يكي از اولين احكام چنگيز خان تشكيل يك سرويس پيك ها بوده كه به نام يام (Yam) شناخته مي شده. يام متشكل از يك سري خانه هاي پست بوده كه به خوبي سازمان يافته بودند. همچنين زنجيره اي از ايستگاه هاي بين راه در سراسر امپراتوري وجود داشته است. سواركاران دولتي هر چند كيلومتر براي استراحت يا نفس تازه كردن در اين ايستگاه ها توقف مي كردند. به اين ترتيب مي توانستند تا 500 كيلومتر را در روز طي كنند.
اين سيستم باعث مي شد كالاها و اطلاعات با سرعت بي سابقه اي منتقل شوند. يام به كار پيشرفت هاي نظامي و سياسي هم مي و شبكه گسترده اي از جاسوسان و پيشاهنگان در آن در تردد بودند. يام همچنين به محافظت از مقامات و بازرگانان خارجي در طول سفر شان كمك مي كرده است. در سال هاي بعد، اين سرويس معروف به وسيله امثال ماركوپولو مورد استفاده قرار گرفت.
 
- مغولان پس از فتح نيشابور در طلب مجيرالملك ،حاكم دلاور نيشابور ، همه جا را جستجو كردند تا وي را يافتند. مجيرالملك به آنان دشنام داد؛ مغولان خون خوار هم بدون توجه به كهولت سن وي ، اورا به سخت ترين وجه به شهادت رساند.(جويني،1385، -139) تولوي فرماني صادر كرد مبني برقتل تغاجار شهر را چنان تخريب كنند كه قابل زارعت نباشد. لشكريان مغول زن، مرد،پير و جوان را به صحرا بردند و همه را كشتند.مغولان حتي سگ و گربه را زنده نگذاشتند.(غلامرضايي، 1394، 89) فقط از ميان اين جمعيت كه قتل عام شدند 400 نفر از پيشه وران و صنعتگران و متخصصان  و هنرمندان را جدا كرده و با خود بردند تا از هنر و تخصص آنها براي پيشبرد امپراتوري بزرگ مغول استفاده كنند.
 
 
- او تحمل اديان و مذاهب مختلف را داشت.
بر خلاف بسياري از بنيانگذاران امپراتوري ها، چنگيز خان تنوع مذاهب در مناطق تازه فتح شده را مي پذيرفت. او قوانين مربوط به آزادي مذهبي ايجاد كرد و حتي مكان هاي عبادت را از معافيت هاي مالياتي برخوردار مي كرد. اين تحمل يك جنبه سياسي داشت و آن اين كه چنگيز خان مي دانست افراد خوشحال كمتر احتمال دارد دست به شورش بزنند اما در عين حال هم به طور كلي مغولان نگرش فوق العاده ليبرالي نسبت به دين و مذهب داشتند.
در حالي كه چنگيز و بسياري ديگر از مغول ها باورهاي جادويي داشتند و عقيده داشتند ارواح آسمان، بادها و كوه ها محترم اند مردم استپ ها عقايد متنوعي داشتند كه مسيحي نسطوري، بودايي، مسلمان و ... را نيز در برمي گرفت. چنگيز خان علاقه اي شخصي به معنويت داشت. معروف است كه قبل از لشكركشي هاي مهم چند روزي را در چادرش به دعا مي پرداخته است و اغلب با رهبران مذاهب مختلف به بحث درباره جزئيات اديانشان مي پرداخت.
در سن پيري، حتي رهبر تائويي، كيو چيجي (Qiu Chuji) را به اردوگاهش احضار كرد. گمان مي رود كه اين دو مكالمات طولاني اي در باب جاودانگي و فلسفه داشته اند.
 
 

قانون ياسا

اولين و جالب‌ترين ماده از قانون ياسا مي‌گويد لازم است كه همه�" انان‌ها اعتقاد كامل به يك خدا داشته باشند خدايي كه زمين و آسمان و موجودات را خلق كرد و همه چيز به دست او مي‌باشد. اما آنچه معلوم است چنگيزخان را با وجود توحيدي بودن، دين و مذهب وي مشخص نبود و با وجود داشتن امپراتوري جهاني هرگز اقدام به ايجاد دين واحدي نكرد.[۱۰]

او در اين قانون نسبت به ارتكاب دزدي و اقدام به زناكاري نفرت خود را نشان داد و مرتكبين اين جرايم را محكوم به مرگ كرد. چنگيز در بند ديگري تأكيد كرد كه اطلاع خبر ناخوش آيند، عدم تمكين فرزندان از والدين، عدم تمكين زن از همسر وي را خشمگين خواهد ساخت. با وجود آنكه چنگيز مرد خشني بود اما دست زدن به هر نوع خشونتي به هنگام عصبانيت را به شدت منع كرد؛ و در قانون ياسا هيچ مغولي حق نزاع با ديگر مغولان را نداشت.[۱۰]

اهداف چنگيز از ايجاد قانون ياسا را از نظر جامعه‌شناسي به سه مبناي مهم و اساسي مي‌توان تقسيم كرد:

اصل يكم: اطاعت كامل و بدون قيدو شرط از فرامين چنگيز خان.

اصل دوم: ايجاد همبستگي و اتحاد در ميان قبايل و برطرف كردن اختلافات قبيله‌اي.

اصل سوم: مجازات شديد عليه مفسدين و مجرمين در هر جايگاه و مقامي.

هدف اصلي قانون ياسا نشان دهنده�" اين موضوع مي‌باشد كه حيات انسان‌ها شخصيت و بالاتر بودن مقام و منزلت آدميت مي‌باشد نه كسب ثروت و مقام؛ و نيز مي‌گويد هيچ متهمي تا هنگاميكه جرمش اثبات نشده مجرم نمي‌باشد.

ياساي چنگيز هيچ ملاحظه‌اي درمورد جاسوسان و همجنس بازان و ساحران متقلب ارائه نمي‌دهد و در صورت اثبات چنين مواردي حكم مجرم اعدام مي‌باشد.[۱۰]

 


برگشت به تلکس خبرها