تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: قيمت برق در ايران ارزانترين در دنيا است
دوشنبه، 12 فروردین 1398 - 17:16     کد خبر: 44636

پيام نفت:

معاون وزير نيرو با بيان اين كه قيمت برق در ايران ارزانترين قيمت انرژي در دنيا است گفت: هزينه برق كمتر از يك درصد از سبد مصرفي خانوارها در ايران است در حالي كه در دنيا اين مقدار حدود چهار درصد است.

قيمت برق در ايران ارزانترين در دنيا است

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران پويا، هوشنگ فلاحتيان در گفت‌و گو با راديو با بيان اينكه قيمت برق در ايران ارزانترين قيمت انرژي در دنيا است گفت:‌ اكنون قيمت برق به ازاي هر كيلو وات 66 تومان است در حالي كه قيمت تمام شده آن بدون احتساب قيمت سوخت 110 تومان در سال 96  است.

وي يكي از عوامل عدم تأثير كارهاي فرهنگي براي صرف جويي را قيمت پايين حاملهاي انرژي در ايران دانست و افزود: ظرفيتهاي نيروگاه‌هاي كشور براي توليد به 77 هزار مگاوات برق رسيده است و با تلاشهاي دولتهاي مختلف بعد از انقلاب اكنون ظرفيت نيروگاه‌هاي كشور ده برابر شده است.

معاون وزارت نيرو با بيان اينكه در ابتداي انقلاب ظرفيت نيروگاه‌هاي برق كشور 7 هزار مگاوات بود گفت: در سال آينده اين مقدار به 80 هزار مگاوات برق افزايش پيدا خواهد كرد.

هوشنگ فلاحتيان افزود: احداث نيروگاه و توسعه شبكه‌ها اگر به عنوان زير ساخت توسعه كشور  و ارزش افزوده و توليد ثروت براي كشور شود چيز خوبي است اما اگر مصرف بهينه اي را در زمينه مصرف انرژي نداشته باشيم طبيعتا سرمايه‌هاي كشور را هدر خواهيم داد.

وي با بيان اينكه در دولت يازدهم توجه به انرژي‌هاي تجديد‌پذير جايگاه ويژه‌اي داشت گفت:‌ قبل از دولت يازدهم عدد توليد برق از  منابع تجديد‌پذير كمتر از دويست مگاوات برق بود كه اكنون اين مقدار به ميزان دو برابر افزايش پيدا كرده است و امسال نيز 500 مگاوات برق از نيروگاه‌هاي تجديد‌پذير وارد برق كشور خواهد شد.

معاون وزير نيرو با اشاره به برنامه‌هاي دولت دوازدهم گفت: در دولت دوازدهم برنامه اين است كه راندمان نيروگاه‌هاي كشور را از مرز 40 درصد افزايش دهيم و اين اتفاق بزرگي در جهت حفظ محيط زيست و  جلوگيري از هدر رفت انرژي است.

وي با بيان اينكه اكنون 51 درصد مردم پول برق مصرفي‌شان زير 8 هزار تومان است و  17 درصد ديگر زير 15 هزار تومان است گفت: 67 درصد مردم قبض زير 15 هزار تومان مي‌پردازند و اين مقدار كمتر از يك درصد از سبد مصرفي خانوارها است در حالي كه در دنيا اين مقدار حدود چهار درصد است.


برگشت به تلکس خبرها