تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: آلودگي هوا براي اقتصاد جهاني ۵ هزار ميليارد دلار هزينه دارد
سه شنبه، 27 فروردین 1398 - 16:22     کد خبر: 44627

پيام نفت:

بر اساس گزارش جديد بانك جهاني، آلودگي هوا براي اقتصاد جهاني تاكنون جمعا بيش از ۵ هزار ميليارد دلار هزينه در برداشته و بيشترين آسيب‌هاي ويرانگر خود را در كشورهاي درحال‌توسعه نشان داده است.

 

به گزارش افكارنيوز، خدماتي كه بيشترين خسارت را از آلودگي هوا متحمل شده‌اند، شامل خدمات بهداشت و سلامتي و مصرف بوده‌اند. تنها با توجه به درآمدي كه از اين مسير از دسترس خارج مي‌شود، آلودگي هوا براي اقتصاد جهاني سالانه با ضرر ۲۲۵ ميليارد دلاري همراه است.

اين گزارش شامل آلودگي هواي محيط داخلي و فضاي باز است. آلودگي‌هاي محيط بسته شامل گرم كردن خانه و پخت‌وپز، باوجود پيشرفت‌هايي كه در طول چند دهه گذشته در اين زمينه به وجود آمده، ثابت باقي‌مانده است. ميزان آلودگي هوا در فضاي آزاد نيز با توجه به‌سرعت رشد صنعت و حمل و نقل افزايش داشته است.

«كريس موري»، مدير موسسه سنجش و ارزيابي سلامت كه خود در ارائه اين گزارش مشاركت داشته است، اين گزارش را به‌عنوان «گزارشي براي اقدام فوري» معرفي كرده و بيان كرده است: «در بين همه عوامل مختلف خطر مرگ زودرس، تنها يك حوزه وجود دارد كه از كنترل انسان خارج است و آن‌هم هوايي است كه تنفس مي‌كند.»

تأثيرات آلودگي هوا در كشورهاي درحال‌توسعه بدتر است و در برخي از نقاط دنيا درآمد نيروي كار را تا يك درصد توليد ناخالص داخلي كاهش مي‌دهد. مردم در جنوب آسيا و جنوب صحراي آفريقا در حدود ۰.۸۳ درصد از توليد ناخالص داخلي خود را به دليل آلودگي هوا از دست مي‌دهند. در حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در كشورهاي با درآمد پايين و متوسط در مكان‌هايي زندگي مي‌كنند كه معمولاً از هوايي آلوده در حد خطرناك برخوردار است.

بااين‌حال اين مشكل تنها براي كشورهاي درحال‌توسعه نيست. هزاران مرگ زودرس نيز در ايالات‌متحده گزارش‌شده است كه ناشي از آلودگي هوا و مسائل مرتبط با آن است. در بسياري از كشورهاي اروپايي كه وسايل نقليه ديزلي در سال‌هاي اخير رواج بيشتري داشته است، رقم قربانيان آلودگي هوا به ده‌ها هزار نفر مي‌رسد.

اين گزارش عوارض اقتصادي را كه يكي از مشكلات بسيار مهم در مسئله آلودگي هوا است محاسبه كرده است. بر اين اساس، آلودگي هوا در هرسال بين ۳ تا ۵ ميليون نفر را به كشتن مي‌دهد. بيماري‌هاي مرتبط با آلودگي هوا نيز در سال ۲۰۱۳ برابر با يك مرگ در هر ۱۰ مرگ بوده است.

 


برگشت به تلکس خبرها