تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: آلودگي هواي عسلويه نگران‌كننده است
دوشنبه، 27 اسفند 1397 - 16:18     کد خبر: 44624

پيام نفت:

دبير كميسيون انرژي مجلس گفت: براساس بررسي‌هاي انجام شده و اعلام كارشناسان، آلودگي هواي پارس‌جنوبي در شرايط فعلي، ۱۰۰ برابر هواي تهران است.

به گزارش افكارنيوز، حجت‌الاسلام عبدالحميد خدري صبح امروز در نشست بررسي وضعيت آلودگي منطقه پارس جنوبي با بيان اينكه اين منطقه صنعتي از ظرفيت بالايي در حوزه صنايع عظيم گازي و پتروشيمي و صنايع وابسته برخوردار است، اظهار داشت: در پي آتش‌سوزي در پتروشيمي مبين مشكلاتي براي صنايع پتروشيمي ايجاد شد كه اين حادثه سبب افزايش آلايندگي هوا در منطقه پارس‌جنوبي شد.

دبير كميسيون انرژي مجلس با بيان اينكه حادثه خبر نمي‌كند تصريح كرد: معمولاً در تمامي دنيا و به هنگام اجراي هرگونه پروژه صنعتي به‌ويژه در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي براي مقابله با مشكلات و حوادث تجهيزات لازم به‌كار مي‌گيرند و تلاش مي‌كنند كه كمترين خسارت در زمان بحراني ايجاد شود.

خدري با تاكيد بر توجه به مقابله با آلايندگي در منطقه عسلويه و پارس‌جنوبي افزود: از زمان راه‌اندازي و حتي پيش راه‌اندازي صنايع و واحدهاي نفتي، گازي و پتروشيمي كارشناسان به امر مقابله با آلايندگي توجه مي‌كنند و در اين راستا طرح‌ها و برنامه‌هاي مهمي تدوين و اجرا مي‌كنند.

دبير كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مقابله با آلايندگي چيزي نيست كه از آن بگذاريم تاكيد كرد: بخشي از  تجهيزات و دستگاه‌هاي تصفيه در ايستگاه‌هاي صنايع نفتي، گازي و صنايع پتروشيمي به سبب تحريم‌ها و بخشي هم به سبب كيفيت پايين اين تجهيزات، عملا كارايي چنداني نداشته و به گفته كارشناسان، حفاظت محيط زيست در منطقه پارس جنوبي و مناطق دورتر اين مجموعه صنعتي، آب، خاك، هوا، ساحل و درياي اين منطقه تحت تاثير آلايندگي زيست محيطي قرار گرفته است.

خدري از نگراني در زمينه بروز بيماري‌ها ناشي از آلايندگي‌ها در منطقه پارس جنوبي خبرداد و گفت: اين آلودگي‌ها  در پارس جنوبي مشكلات تنفسي، ريوي و پوستي و  ديگر بيماري‌ها به همراه دارد كه سبب نگراني مردم و مسئولان شده است.

وي با اشاره به اينكه آلودگي هواي عسلويه نگران كننده است افزود: گفته مي‌شود كه آلودگي هواي عسلويه در شرايط فعلي، 100 برابر هواي تهران است و خود تهران را اگر معيار قرار بدهيم، شهري است كه فاجعه خاموش انساني در زمينه آلودگي را يدك مي‌كشد.

دبير كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين بحران مردم منطقه را به كام بيماري‌ها و مشكلات سوق داده است تصريح كرد: وجود مشعل‌هاي گازي، استحصال مواد نفتي و گازي از سكوهاي دريايي، تخليه پساب و پسماندهاي شيميايي، پراكندگي ذرات معلق گوگرد در هوا و سكون و عدم جابه‌جايي هواي موجود به سبب وجود كوه‌هاي مشرف به دريا و منطقه صنعتي عسلويه، ساكنان و شاغلان را توأمان به كام بيماري‌ها و مشكلاتي سوق داده و مي‌دهد كه رنج و هزينه‌هاي بي‌شماري را به دنبال داشته است.

خدري با اشاره به اينكه وجود گرماي شديد همراه با شرجي در منطقه عسلويه و شهرها و روستاهاي اطراف، مشكلات مردم را افزايش داده  است، افزود: گرماي شديد و شرجي منطقه و تبخير زياد آب دريا، خود مصيبتي به مشكلات اين منطقه افزوده كه ساده‌ترين آن، ايجاد رطوبت اسيدي در كل منطقه است كه در فصل زمستان و قطعاً بارش باران، اين پديده را تشديد و امر وارونگي هوا و معضلات خاص و بغرنج‌تري را ارمغان شوم خود داشته است.

وي با اشاره به اينكه مراجعه كاركنان و شاغلان در اين‌گونه مناطق به درمانگاه‌هاي صنعتي گواه بر اين مدعا است كه بيماري‌ها مردم را تهديد مي‌كند، افزود: سكونت در اين‌گونه مناطق نوعي آلودگي و عفونت بالقوه را با خود دارد و مراجعات متعدد و مكرر ‌كاركنان و شاغلان به درمانگاه‌هاي صنعتي طرف قرار داد خود وزارت نفت، گواه اين مدعاست.


برگشت به تلکس خبرها