تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: لاريجاني: اصلاح‌ قانون اساسي اولويت اول كشور نيست / رهبري گفتند از اينكه بخش‌هاي نظامي وارد اقتصاد شوند، اصلا رضايتي ندارم
یکشنبه، 19 اسفند 1397 - 14:01     کد خبر: 44610

پيام نفت:
رئيس مجلس با بيان اينكه اصلاح قانون اساسي اولويت اول ما نيست، گفت: در حال حاضر تمام ذهن‌ها بايد در مصافي كه آمريكايي‌ها با ملت ايران به راه انداخته‌اند متمركز شود.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس مجلس با بيان اينكه اصلاح قانون اساسي اولويت اول ما نيست، گفت: در حال حاضر تمام ذهن‌ها بايد در مصافي كه آمريكايي‌ها با ملت ايران به راه انداخته‌اند متمركز شود.

علي لاريجاني در گفتگويي با روزنامه سازندگي با بيان اينكه به دستور رهبر انقلاب براي تغيير ساختار بودجه وارد عمل شده‌ايم، اظهار كرد: حجم بودجه جاري كشور بسيار زياد است و عملاً فرصتي براي عمران كشور به وجود نمي‌آورد.

وي با اشاره به ادغام بانك‌هاي نيروهاي مسلح گفت: رهبر معظم انقلاب گفتند من اصلاً رضايتي از اينكه بخش‌هاي نظامي وارد حوزه‌هاي اقتصادي شود ندارم. اين بانك‌ها اجازه‌اي هم نگرفته بودند و مشكلاتي هم داشتند. اين دو مقوله با هم تصميم‌گيري شد و البته حل آن سخت بود اما نهايتاً اين بخش حل شد.

لاريجاني افزود: بانك‌ها در حال حاضر دچار بيماري‌هايي شده‌اند. قصد من بزرگ‌نمايي در اين بيماري‌ها نيست اما بايد قبول كنيم كه ابتدا بايد بيماري را بفهميم تا بتوانيم آن را درمان كنيم. در بررسي بانك‌ها، متوجه خواهيد شد كه اينها در ابعاد مختلف مشكلاتي پيدا كرده‌اند و لذا سرمايه كافي براي اينكه به بخش خصوصي تسهيلات كافي بدهند، ندارند.

رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه با اشاره به بحراني كه صندوق‌ها براي كشور بوجود آورده‌اند، افزود: ما سال گذشته امكاني را در بودجه به دولت داديم اما متأسفانه دولت استفاده نكرد؛ دولت در اين زمينه اشتباه كرد، طبيعتاً منابع مالي در سازمان تأمين اجتماعي و صندوق‌ها مشكل داشت.

وي ادامه داد: به دليل اينكه دولت منابع مالي ندارد، بهتر است امتيازاتي را براي آنها قائل شويم، شركت‌هايي به آنها بدهيم تا در زمينه‌هايي سرمايه گذاري كنند كه در اين رابطه با مشورت خودشان پيشنهاداتي ارائه داده بودند. مثلاً بعضي گفته بودند اگر اين قسمت از بندر را به ما بدهند و ما سرمايه‌گذاري كنيم، ۵۰ هزار ميليارد طلب‌مان را از دولت صفر مي‌كنيم و خودمان سرمايه گذاراني را پيدا كرده‌ايم. در چنين شرايطي هم آباداني در كشورمان به وجود مي‌آيد و هم سرپا مي‌شود.

علي لاريجاني همچنين تاكيد كرد: هيچ كجا صندوق‌ها را از بخش كاملاً دولتي منتزع نمي‌كنند، به همين علت حالت نيمه دولتي دارند. اما حسن موضوع اين است كه تعهدات دولت روي بار آنها است و خودشان مجبورند فكر اقتصادي كنند تا خودشان را سرپا نگهدارند. بنابراين اين يك امكان است و ما اين امكان را در بودجه سال ۹۸ قرار داده‌ايم.

رئيس مجلس همچنين در خصوص مباحثي كه اخيراً بر سر ضرورت اصلاح قانون اساسي به راه افتاده است، اظهار داشت: اين مسئله امروز ما نيست. آيا الان از تمام ظرفيت‌هاي قانون اساسي استفاده مي‌شود؟ استفاده نمي‌شود و اگر قانون اساسي را تغيير بدهيم و باز هم از ظرفيت آن استفاده نكنيد همين مشكلات وجود خواهد داشت. خيلي جاها ظرفيت‌هاي بسيار خوبي در قانون اساسي وجود دارد كه بالفعل نشده است. قانون اساسي براي كشور شرايط بن بست ايجاد نكرده است و مي‌توان از ظرفيت‌هاي آن استفاده كرد.

وي همچنين در خصوص تحريم‌ها و مشكلات پيش رو گفت: شرايط كشور به گونه‌اي است كه در حال حاضر تمام ذهن‌ها بايد در مصافي كه آمريكايي‌ها با ملت ايران به راه انداخته‌اند متمركز شود و بايد شرايط را جمع و جور كنيم و اكنون موضوع اصلاح قانون اولويت اول ما نيست. بايد شرايط آرام‌تر و مستقرتر باشد تا بتوانيم راجع به اين اصلاحات تصميم بگيريم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين با اشاره به موضوع كشمكش‌هاي سياسي در سير انتخابات خاطرنشان كرد: انتخابات يك وسيله است و هدف نيست. در همه نظام‌هاي جهان نيز به همين روال بوده است اما با وجود اينكه رقابتي شكل مي‌گيرد و عده‌اي مي‌آيند و عده‌اي مي‌روند، در كشور ما انتخابات تمام نمي‌شود و درگيري‌هاي سياسي از اين انتخابات تا انتخابات بعدي ادامه پيدا مي‌كند. يعني يك عده اصرار دارند كه اگر رأي نياوردند و مردم به عده‌اي ديگر رأي دادند به مردم بگويند كه اشتباه كرديد و اجازه نمي‌دهند كار جلو برود و هنوز هم در فضاي انتخاباتي به سر مي‌برند.


برگشت به تلکس خبرها