تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: توليد انبوه خودروهاي گازسوز؛ برنامه تازه فولكس واگن براي كاهش آلودگي هوا
جمعه، 16 فروردین 1398 - 12:04     کد خبر: 44593

پيام نفت:

شركت فولكس واگن تصميم دارد كه از سي ان جي (گاز طبيعي متراكم شده) به عنوان سوخت جايگزين استفاده كند.

اين خودروساز آلماني طي بيانيه مشتركي با شركت هاي فعال در زمينه صنعت گاز اعلام كرده است كه قصد افزايش استفاده از سي ان جي در اروپا را دارد.

اين رخداد به مركزيت آلمان با هدف افزايش ناوگان نقليه به يك ميليون دستگاه در سال ۲۰۲۵ برنامه ريزي شده است.
براي حمايت از افزايش خودروهاي سي ان جي سوز، هدف گيري به سمت افزايش حدود دو برابريه جايگاه هاي سوخت گيري سي ان جي از ۹۰۰ ب ۲۰۰۰ جايگاه در دستور كار قرار گرفته.

اين برنامه فقط شامل ماشين‌هاي سواري نمي شود و  كاميون هاي سبك را نيز شامل خواهد شد. با وجود تمركز اصلي بر روي آلمان تلاش خواهد شد كه اين طرح در سراسر اروپا گسترش يابد.


رئيس بخش تحقيق و توسعه فولكس واگ در يك مصاحبه مطبوعاتي اعلام كرد كه گروه فولكس‌واگن با در نظر گرفتن حيطه كاري و مسئوليت‌هاي خود، توجه و احترام به انقلاب انرژي را به‌عنوان مسئوليت اجتماعي مهم به رسميت مي‌شناسد.

او همچنين اضافه كرد كه تجديد ناپذيري و دسترسي كوتاه مدت به گاز طبيعي باعث شده است كه بخش مهمي از استراتژي و راهبردهاي كلي ما سازگاري با محيط زيست و كشف منابع و بدست آوردن انرژي جايگزين آن در آينده باشد.

با توجه به حصول گاز متان از منابع تجديد پذير اين نكته حائز اهميت است كه اين سوخت ميتواند به مرور تبديل به سوختي سبز و دوستدار محيط زيست شود.


ما بدبينانه معتقديم اگر كه رسوايي بزرگ فولكس‌واگن يعني ديزل گيت مطرح نميشد اين كمپاني به احتمال زياد هرگز در اين راستا قدمي بر نميداشت.
CNG يك منبع سوخت پاك نسبت به گازوئيل و بنزين محسوب مي‌شود و دسترسي آسان و راحت به اين سوخت كه نتيجه تكنيك‌ها و روشهاي فني جديد است سبب گسترش استفاده از آن مي شود.
قطعا بايد به لابي پرقدرت و قديمي نفت كه در طول سالها شكل گرفته به عنوان يك عامل و فاكتور مهم نگاه كرد ولي واقعيت اين است كه نفت و بنزين دير يا زود مغلوب انرژي هاي سبز خواهند شد.

با اين حال شركت فولكس واگن با توليد و گسترش وسايل نقليه اي كه از CNG استفاده مي كند يك راه حل كوتاه مدت را ارائه مي دهد.

با اين حال بعيد به نظر مي‌رسد كه تلاش فولكس واگن در راستاي توليد وسايل نقليه با سوخت CNG در آمريكا از بازخورد خوبي برخوردار شود چرا كه موتورهاي ديزلي و سوخت انها يعني گازوئيل و بنزين در آنجا پر مصرف اند.

البته بيان اين نكته خالي از لطف نيست كه با توجه به سياست‌هاي كلي ترامپ بلاتكليفي و ترديد زيادي در مورد تغيير شرايط و قوانين زيست محيطي بازار خودرو آمريكا در آينده وجود دارد.

جالب است بدانيد در ماه هاي گذشته خبري نيز مبني بر تلاش فولكس واگن براي ارزيابي كيفيت و مشخصات گاز طبيعي عرضه شده در ايران منتشر شده بود و بر اين اساس احتمال توسعه خودروهاي فولكس واگن با توجه به مشخصات شيميايي گاز ايران دور از ذهن به نظر نمي رسد.

 

برگشت به تلکس خبرها