تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: قيمت اتان ايران 2 برابر متوسط جهان
دوشنبه، 10 دی 1397 - 09:27     کد خبر: 44505

پيام نفت:
توليد پتروشيمي عربستان ۲برابر ايران/انتقاد جديد از گران فروش گاز

يك مقام مسئول با اشاره به توليد پتروشيمي عربستان سعودي به حدود ۲ برابر توليد ايران افزايش يافته است از گران بودن قيمت خوراك گاز اتان پتروشيمي‌ها انتقاد كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد مهدوي امروز در نشستي خبري با اشاره به ابلاغ نرخ جديد خوراك گاز متان صنايع پتروشيمي، گفت: با وجود ابلاغ قيمت جديد متان اما هنوز مصوبات دولت و مجلس شوراي اسلامي در خصوص تدوين و ابلاغ نرخ جديد فروش خوراك مايع و گاز اتان صنايع پتروشيمي از سوي وزارت نفت اعمال نشده است.

دبيركل انجمن صنفي كارفرمايي صنعت پتروشيمي ايران با تاكيد بر اينكه هم اكنون صنايع پتروشيمي ايران هر تن گاز اتان را با قيمت ۲۴۰ دلار خريداري مي‌كنند، تصريح كرد: اين درحالي است كه قيمت گاز اتان در بازارهاي منطقه‌اي چجهان همچون بازار هنري هاب آمريكا حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار به ازاي هر تن معامله مي شود.

اين مقام مسئول با انتقاد از گران فروشي قيمت خوراك گاز و مايع عرضه شده به صنايع پتروشيمي كشور از سوي دولت، تاكيد كرد: از سوي ديگر فرمولي كه براي فروش گاز متان هم به صنايع پتروشيمي تدوين شده مطابق با قيمت گذاري در هاب و بازارهاي اروپايي و آمريكايي بوده كه بسيار بالاتر از نرخ‌هاي فوب خليج فارس و منطقه است.

وي در پاسخ به مهر در خصوص وضعيت نرخ خوراك گاز صنايع پتروشيمي در كشورهاي رقيب همچون سابيك عربستان با يادآوري اينكه در شرايط فعلي عربستان سعودي به منظور توسعه صنايع پتروشيمي فروش خوراك مايع را با ۳۰ درصد تخفيف نسبت به فوب خليج فارس در اختيار صنايع پتروشيمي خود قرار مي‌دهد، تاكيد كرد: هم اكنون توليد پتروشيمي سابيك عربستان سعودي به حدود ۸۵ ميليون تن در سال رسيده كه حدود دو برابر توليد واقعي محصولات پتروشيمي و پليمري در ايران است.

مهدوي با بيان اينكه پايين بودن نرخ فروش خوراك مايع و گاز در برخي از كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس و حتي ايالات متحده آمريكا منجر به جذب سرمايه‌هاي خارجي شده است، يادآور شد: اين درحالي است كه بايد از فضاي پسابرجام با تعيين يك قيمت و فرمول منطقي براي فروش خوراك مايع و گاز به صنايع پتروشيمي داخلي زمينه دومين جهش توسعه اين صنعت اشتغال آفرين در كشور را فراهم كنيم.

دبيركل انجمن صنفي كارفرمايي صنعت پتروشيمي ايران با تاكيد بر اينكه در كنار نرخ فروش خوراك، تاكنون بسترهاي لازم براي توسعه فضاي كسب و كار و جذب سرمايه گذاران هم در صنايع پتروشيمي ايجاد نشده است، يادآور شد: نامشخص بودن وضعيت تضامين سرمايه گذار و فاينانس‌هاي خارجي، نبود رگلاتوري، عدم تعيين قيمت خوراك مايع و اتان موجب شده كه سرمايه گذاران خارجي و بخش خصوصي داخلي براي ورود و مشاركت در صنايع پتروشيمي از انگيزه كافي برخوردار نباشند.

اين مقام مسئول با بيان اينكه در حال حاضر به طور متوسط سالانه ۱۰ ميليارد دلار محصول پتروشيمي و پليمري توسط ايران به بازار جهاني صادر مي‌شود، گفت: يكي از برنامه‌هاي در دست اجرا، تغيير ساختار و ايجاد يك تشكيلات مستقل و يكپارچه با مشاركت بخش خصوصي براي صادرات پتروشيمي بوده كه قطعا اين ساختار جديد علاوه بر جلوگيري از موازي كاري شركت هاي در صادرات مي تواند زمينه ساز تضمين سرمايه گذاري هاي خارجي هم در صنعت پتروشيمي كشور به ويژه در دوران پسا برجام باشد.

وي با اعلام اينكه به زودي ايران به يكي از بزرگترين صادركنندگان اوره و متانول جهان تبديل خواهد شد، خاطرنشان كرد: يكپارچه سازي در حوزه بازرگاني و صادرات مي‌تواند موجب شود كه ايران در قيمت گذاري اين دو محصول پتروشيميايي به يك منبع اصلي و تاثير گذار در بازار تبديل شود.


برگشت به تلکس خبرها