تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ايراني‌ها در ۹۰سال گذشته چقدر بنزين سوزاندند؟ +جدول
پنجشنبه، 29 آذر 1397 - 08:47     کد خبر: 44503

پيام نفت:
 
ايراني‌ها در ۹۰سال گذشته چقدر بنزين سوزاندند؟ +جدول

مصرف بنزين در كشورمان از سال ۱۳۰۶ با۱۱ هزار ليتر در روز شروع شده و طبق آخرين آمار متوسط ميزان مصرف بنزين از ابتداي سال جاري به بيش از ۸۱ ميليون ليتر رسيده است.بيشترين ميزان مصرف بنزين در ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ و به ميزان ۱۰۵.۹ ميليون ليتر بوده است.

در دهه ۱۳۰۰ هجري با افزايش نياز سوخت فسيلي در داخل كشور انگليسي‌ها ناگزير شدند سازمان جديدي به نام پخش فرآورده‌هاي نفتي تاسيس كنند. در ابتداي تاسيس اين سازمان فعاليت آن تحت نظارت انگليسي‌ها بود اما به دليل تماس مستقيم سازمان پخش فرآورده‌هاي نفتي با مردم و وجود برخي فشارهاي داخلي ضرورت حضور يك ايراني در رأس سازمان باعث شد انگليسي‌ها با اين موضوع موافقت كنند. در نهايت در سال ۱۳۰۹ مديريت پخش فرآورده‌هاي نفتي بر عهده يك ايراني به نام مصطفي فاتح گذاشته شد.

به گزارش اقتصاد آنلاين به نقل از ايسنا، فاتح علي‌رغم فشار انگليسي‌ها به منع به‌كارگيري پرسنل ايراني اقدام به استخدام نيروهاي ايراني در سازمان كرده و سرانجام ايراني‌ها اداره سازمان پخش فرآورده‌هاي نفتي را بر عهده گرفتند.

آمارها مي گويند بنزين براي نخستين بار در سال ۱۳۰۶ مورد استفاده قرار گرفت كه ميزان اين فرآورده نفتي در اين سال  ۱۱۰۰۰ ليتر در روز بود. اين ميزان در سال ۱۳۰۷ با ۷۲.۷ درصد رشد به ۱۹۰۰۰ ليتر در روز، در سال ۱۳۰۸ به ۳۳۰۰۰ ليتر در روز، در سال ۱۳۰۹ به ۳۸۰۰۰ ليتر در روز و در سال ۱۳۱۰ به ۴۶۰۰۰ ليتر در روز رسيد.

ميزان مصرف بنزين از سال ۱۳۱۰ تا سال ۱۳۱۶ روند صعودي داشته و در سال ۱۳۱۶ به ۲۵۸۰۰۰ ليتر در روز رسيد. اين ميزان در سال ۱۳۱۷ نيز ثابت ماند و در سال ۱۳۱۸ با منفي ۳.۵ درصد رشد به ۲۴۹۰۰۰ ليتر در روز رسيد.

جزييات ميزان مصرف بنزين در كشور طي سال‌هاي ۱۳۰۶ تا ۱۳۳۵

مصرف بنزين

مصرف بنزين طي سال‌هاي ۱۳۰۶ تا ۱۳۳۵ جز در سال‌هاي ۱۳۱۸، ۱۳۲۳ و ۱۳۲۴ روند صعودي داشته است. اين احتمال وجود دارد كه رشد منفي مصرف بنزين در سال هاي ۱۳۲۳ و ۱۳۲۴ ناشي از حضور  متفقين در ايران طي سال هاي ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۵ و نامساعد بودن شرايط اقتصادي كشور است.

جزييات ميزان مصرف بنزين در كشور طي سال‌هاي ۱۳۳۶ تا ۱۳۶۵

مصرف بنزين

طي سال‌هاي ۱۳۳۶ تا ۱۳۶۵ مصرف بنزين سه مرتبه و در سال‌هاي ۱۳۵۹، ۱۳۴۴ و ۱۳۶۰ با رشد منفي مواجه شد كه به نظر مي‌رسد رشد منفي سال‌هاي ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰ ناشي از آغاز جنگ تحميلي بوده است.

جزييات ميزان مصرف بنزين در كشور طي سال‌هاي ۱۳۶۶ تا ۱۳۹۴

مصرف بنزين

در سال ۱۳۸۶ شاهد رشد منفي ۱۲.۵ درصدي مصرف بنزين در كشور هستيم كه به نظر مي‌رسد اين رشد منفي ناشي از آغاز سهميه بندي سوخت در ايران و صدور كارت هوشمند در تير ماه سال مذكور است.

بر اساس اين گزارش، ميزان مصرف بنزين  در سال ۱۳۹۵، ۷۴.۹ هزار ليتر در روز بود. همچنين  متوسط ميزان مصرف بنزين از ابتداي سال جاري ۸۱ ميليون ليتر بوده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است.

 


برگشت به تلکس خبرها