تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: جايگزين سوئيفت از روسيه مي آيد
سه شنبه، 8 آبان 1397 - 17:18     کد خبر: 44454

پيام نفت:
 
بانك‌هاي خارجي به زودي قادر خواهند بود به شبكه انتقال پول روسيه كه جايگزيني براي سوئيفت است، ملحق شوند.

به گزارش گروه اقتصادي خبرگزاري دانشجو، به نقل از راشاتودي، بانك‌هاي خارجي به زودي قادر خواهند بود به شبكه انتقال پول روسيه كه جايگزيني براي سويفت مي‌باشد، ملحق شوند.

معاون اول بانك مركزي روسيه، اولگا اسكوروبوگاتوا، گفت: بانك‌هاي غير روسي از امسال پيوستن به ما را شروع خواهند كرد. از همين حالا هم گرايش به سوي ما آغاز شده است.

پيش از اين هم اين مقام رسمي گفته بود، با استفاده از سيستم پرداخت جايگزين، شركت‌هاي خارجي مي‌توانند با روسيه تحريم شده تجارت داشته باشند.

بانك مركزي مي‌گويد: تا ماه سپتامبر ۴۱۶ شركت روسي به اين سيستم انتقال مالي كه به آن اس‌پي‌اف‌اس مي‌گويند ملحق شده‌اند كه اين شامل خزانه‌داري روسيه و شركت‌هاي بزرگ دولتي مانند گازپروم نفت، روس‌نفت و ديگر شركت‌ها مي‌باشد.

در سال ۲۰۱۴، با وضع اولين دور تحريم‌هاي اتحاديه اروپا بر ضد روسيه، بر سر بحران اوكران و الحاق مجدد كريمه به روسيه، پتانسيل قطع دسترسي روسيه به سوئيفت، بانك‌هاي روسيه را نگران كرد.

سوئيفت در آن زمان اعلام كرد در مسائل و اختلافات سياسي بي‌طرف باقي مي‌ماند.

اما گزارشات حاكي از اين است كه علي‌رغم اين ادعا، آمريكا توان كافي دارد تا تراكنش‌ها را از طريق سوئيفت مسدود كند. در ۲۰۱۲، روزنامه دانماركي برلينگسكي، گزارش دارد كه مقامات آمريكا توانستند پول انتقال داده شده از طريق يك تاجر دانماركي به يك بانك آلماني را به علت تحريم برخي سيگار‌ها كوبايي توسط آمريكا، مصادره كنند. اين تراكنش‌ها به دلار آمريكا انجام شده بود و اين به واشنگتن اجازه داد آن را بلوكه كند.

سوئيفت يك شبكه مالي است كه انتقال پول با ارزش بالا را فراتر از مرز‌هاي كشور‌ها براي اعضاي خود در سراسر جهان فراهم آورده است. پايگاه سوئيفت در بلژيك است، اما در هيات مديره آن مديراني از بانك‌هاي آمريكايي حضور دارند و قانون فدرال آمريكا به اين سازمان اجازه مي‌دهد تا بر عليه بانك‌ها و موسسات سراسر جهان اقدام كند.

سوئيفت اكثر پيام‌هاي بين بانكي را پشتيباني مي‌كند و بيش از ۱۱۰۰۰ موسسه مالي را در بيش از ۲۰۰ كشور مرتبط كرده است. اتحاديه اروپا هم بر روي جايگزيني براي سوئيفت كار مي‌كند. اين پروژه كه توسط آلمان پيش برده مي‌شود به اروپا كمك مي‌كند كه تحريم‌هاي آمريكا بر عليه ايران را دور بزند.

برگشت به تلکس خبرها