تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: آشنايي با تايرهاي SBR و ويژگيها، انواع و روش توليد آنها
شنبه، 21 مهر 1397 - 18:21     کد خبر: 44438

پيام نفت:
در حال خاضر فايل با عنوان آشنايي با تايرهاي SBR و ويژگيها، انواع و روش توليد آنها را مرور مي نماييد.
براي دانلود فايل بر روي دكمه زير كليك كنيدجزييات بيشتر+دانلود

فرمت فايل: word

تعداد صفحات: 54

 

 

 

فهرست مطالب:

مقدمه

لاستيك هاي SBR

انواع لاستيك‌هاي سنتزي

هم‌بسپارهاي بوتا دي‌ان–استيرن

لاستيكهاي نيتريل (NBR)

لاستيك نئوپرن

لاستيك تيوكول

لاستيك‌هاي سيليكون

لاستيك بوتيل

چكيده

لاستيك فضا ويژه – پلي ايزوپرن و پلي بوتادي‌ان

بسپارها و سربسپارها اتيلن – پرو پيلن

روش توليد لاستيك سنتزي

نكات قابل توجه در توليد لاستيك سنتزي

روش توليد لاستيك سنتزي

نكات قابل توجه در توليد لاستيك سنتزي

بسپارها و سربسپارها اتيلن پرو پيلن

مواد تشكيل دهنده تاير

انواع ساختار تاير

ويژگيهاي مهم تاير هاي راديال

تقسيم‌بندي و كاربرد SBR

تقسيم‌بندي در ميان مواد پليمري و اهميت شبكه‌اي شدن

نتيجه گيري :

منابع

مقدمه

لاستيك هاي SBR

لاستيك‌هاي سنتزي (به انگليسي: Synthetic Rubber) به دو گروه ولكانش پذير و ولكانش ناپذير دسته بندي شده‌اند. اين كار از طريق تركيب شيميايي زنجير بسپار هم انجام مي‌گيرد. پرمصرف‌ترين لاستيك سنتزي، لاستيك استايرن بوتادي‌ان يا SBR است. از ديگر كشپارهاي معمولي مي‌توان پلي بوتادي‌ان، پلي اتيلن – پروپيلن، لاستيك پوتيل، نئوپرن، لاستيك‌هاي نيتريل و پلي ايزوپرن را نام برد.

مواد اوليه‌اي يا تكپارهايي كه بطور عمده در توليد لاستيك‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند عبارت‌اند از : بوتادي‌ان، استايرن، اكريلونيتريل، كلروپرن، ايزو بوتيلن، ايزوپرن، اتيلن و پروپيلن

انواع لاستيك‌هاي سنتزي

هم‌بسپارهاي بوتا دي‌ان–استيرن

هم بسپارهاي استايرن و بوتادي‌ان كه بيش از ۵۰ درصد بوتادي‌ان دارند به SBR موسوم اند. نسبت معمولي تكپارها ۷۰ تا ۷۵ قسمت بوتادي‌ان به ۲۵ تا ۳۰ قسمت استايرن به بالاي ۵۰ درصد، محصول به شدت پلاستيك مي‌شود و در رنگ‌هاي شيرابه‌اي قابل استفاده‌است.

لاستيك SBR مثل لاستيك طبيعي بر اثر كشش بلوري نمي‌شود و به همين سبب ضعيف است مگر آن كه با دوده يا مواد ديگر تقويت شود. حتي در اين صورت هم از لاستيك طبيعي ضعيفتر است. خواص وولكانشي آن خوب و مشخصات پيرسازي آن رضايت بخش است. بالغ بر ۷۰ درصد SBR توليدي در آج تاير، ۱۵ درصد قطعات مكانيكي و حدود ۱۰ درصد به شكل شيرابه مصرف مي‌شود.

لاستيكهاي نيتريل (NBR)

هم بسپارهاي بوتادي‌ان و آكريلونيتريل مثل SBR به طريق امولسيوني ساخته مي‌شوند. البته به خواص مورد نياز مقدار آكريلونيتريل در هم بسپار از ۲۰ تا ۵۰ درصد متغير است. با افزايش مقدار نيتريل، مقاومت در برابر هيدروكربن‌ها، حلال‌ها، سايش و نفوذ گاز افزايش مي‌يابد. كاهش مقدار نيتريل، خواص در دماي پايين و جهندگي را افزايش مي‌دهد. لاستيكهاي NBR در برابر روغن‌ها، حلال‌ها، آب، نمك‌ها، تركيبات آليفاتيك، صابون‌ها و اغلب مواد غذايي مقاوم‌اند. اين دست مواد به شكل پيوسته در دماي ۱۲۰درجه سانتي گراد در مجاورت هوا و در دماي ۱۵۰ درجه سانتي گراد در محيط روغن كارايي دارند.

لاستيك نئوپرن

اين لاستيك از بسپارش امولسيوني كلروپرن خالص در دماي ۳۸ درجه سانتيگراد در مجاورت گوگرد بدست مي‌آيد. در برابر اكسايش، روغن، گرما و آتش مقاوم است و مصارف خاصي در قطعات خودرو، چسب‌ها، درزگيرها و پوشش‌ها دارد. از لاستيك طبيعي گرانتر است به همين سبب زماني استفاده مي‌شود كه به خواص ويژه نياز باشد.


برگشت به تلکس خبرها