تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: صدف، ماده اوليه صنايع لاستيك و تاير كشور تامين مي كند
جمعه، 20 مهر 1397 - 19:21     کد خبر: 44437

پيام نفت:
(سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴) ۱۲:۴۳

پتروشيمي صدف به منظور توليد سالانه 136 هزار تن ESBR در منطقه ويژه پتروشيمي عسلويه احداث خواهد شد.

 

به گزارش خبرنگار نيپنا، احمد جزايري، مديرعامل پتروشيمي صدف گفت: ساخت اين مجتمع ظرف 29 ماه و با سرمايه گذاري 255 ميليون يورو انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: از اين ميزان 102 ميليون يورو از طريق گشايش ال سي صندوق توسعه ملي با عامليت بانك صنعت و معدن تامين و مابقي به صورت ريالي و توسط سهامداران اين شركت پرداخت مي شود.

جزايري افزود: سهامدار عمده اين شركت، گروه پتروشيمي سرمايه گذاري ايرانيان با بيش از 95 درصد سهام است كه خود زير مجموعه شركت هلدينگ خليج فارس مي باشد.

وي ديگر سهامداران اين شركت را شركت لاستيك سيمرغ، شركت هزاره سوم و تعدادي سهامدار خرد دانست و گفت: ليسانس اين طرح از شركت وراليس ايتاليا اخذ شده و مهندسي پايه آن نيز بر عهده تكني مونت ليتاليا مي باشد.

مديرعامل پتروشيمي صدف، شركت مهندسي نارگان را مسئول مهندسي و تداركات عنوان كرد و گفت: ساختمان و نصب آن را نيز شركت ساختمان و نصب صنايع پتروشيمي انجام خواهد داد.

وي افزود: تكنولوژي استفاده شده توليد لاستيك مصنوعي در شركت شيميايي صدف از نوع امولسيون مي باشد كه طي فرآيندي مبادرت به توليد زنجيره پليمري ( الاستومر) جهت استفاده در صنايع لاستيك سازي مي نمايد.

جزايري ادامه داد: محصولات اين شركت در 5 گريد و به صورت خشك و روغني توليد مي شود كه دو گريد آن در صنعت تاير و 3 گريد در صنعت پلاستيك كاربرد دارد.

وي يكي از ويژگي هاي اين طرح را امكان تغيير گريد توليد محصولات عنوان كرد و افزود: اين قابليت امكان هماهنگي با نياز پايين دستي را براي پتروشيمي صدف فراهم مي كند.

وي خوراك مورد نياز براي توليد   ESBR را سالانه 26 هزارتن استايرين از پتروشيمي پارس و 84 هزارتن بوتادين از پتروشيمي جم دانست و گفت: از ويژگي هاي اصلي اين محصول سازگاري آن با محيط زيست مي باشد زيرا نيترو زاين از محصول نهايي حذف مي شود.

وي ادامه داد: با توليد اين محصول صنعت تاير سازي كشور تقويت شده و امكان صادرات جهاني آن فراهم مي شود.

جزايري افزود: توليد اين محصول كه سازگار با محيط زيست مي باشد، براي نخستين بار در خاورميانه انجام مي شود و تلاش شده تا طرح با كمترين هزينه و بالاترين كيفيت به نتيجه برسد.

وي به تامين 50 درصدي تجهيزات در داخل اشاره كرد و گفت: تمام تجهيزات ثابت در داخل تهيه شده و خرديهاي خارجي نيزئ با ريسك پايين انجام شده است.

وي نياز جهاني به ESBR را در حال حاضر 5.2 ميليون تن دانست و افزود: تا سال 2020 اين رقم به 7.8 ميليون تن مي رسد كه 73 درصد آن در صنعت تاير، 8 درصد در صنايع پايين دستي لاستيك و تاير مصرف مي شود.

جزايري توليد SBR كشور را در شرايط كنوني 70 هزار تن عنوان كرد و خاطرنشان ساخت: تا سال 1404 نياز به SBR 700 هزارتن مي شود كه 20 درصد آن سهم ESBR خواهد بود.

وي اصلي ترين بازار صادراتي را چين داست و گفت: تقاضاي اين كشور 1.5 ميليون تن است كه با افزايش تقاضا رئ برو خواهد بود.

جزايري تكميل زنجيره ارزش را اصلي ترين هدف پتروشيمي عنوان كرد و افزود:  سود اصلي صنايع مياني با صنايع پايين دستي تكميل مي شود.

 


برگشت به تلکس خبرها