تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: 2 سناريو توسعه طرح هاي متانول در پتروشيمي ايران
پنجشنبه، 8 شهریور 1397 - 09:20     کد خبر: 44385

پيام نفت:

 

سرپرست برنامه و هماهنگي پژوهش شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي با اشاره به اينكه چشم انداز آتي توسعه صنعت پتروشيمي به سمت توليد گريدهاي مهندسي و خاص پليمري است، دو سناريو توسعه طرح هاي متانول با هدف كسب جايگاه مشخص در بازار آتي پليمر جهان را تشريح كرد.

علي پژوهان در گفتگو با خبرنگار پايگاه اطلاع رساني انجمن صنفي كارفرمايي صنعت پتروشيمي با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت توليد متانول كشور حدود 5.5 ميليون تن است، تصريح كرد: پيش بيني مي‌شود با بهره برداري از طرح‌هاي در حال اجرا، اين ظرفيت تا سال 2025 ميلادي به حدود 20 ميليون تن افزايش پيدا خواهد كرد.

به گفته سرپرست برنامه و هماهنگي پژوهش شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي، در اين صورت ايران به بزرگترين توليدكننده متانول در سطح صنعت پتروشيمي جهان تبديل مي شود.

وي ظرفيت كنوني نصب شده توليد متانول در جهان را 60 ميليون تن دانست و گفت: بزرگترين مصرف كننده اين محصول كشور چين به شمار مي رود؛ چين بالاترين تقاضا براي مصرف متانول را براي تبديل اين محصول را دارد كه در ايران فعلاً مزيتي براي توليد اين محصول وجود ندارد.

پژوهان با تاكيد بر اينكه بررسي چشم انداز عرضه و تقاضاي متانول در بازار جهاني نشان دهنده اين است كه تقاضا براي اين محصول شيميايي با رشد منفي همراه است، استدلال كرد: يكي از دلايل منفي شدن رشد تقاضا براي متانول در جهان، مشكلات متعدد زيست محيطي و آلاينده بودن اين محصول پتروشيميايي است.

وي با بيان اينكه يكي از كاربردهاي متانول، توليد سوخت از اين محصول پتروشيمي و استحصال سوخت دي ام اي بوده است، تصريح كرد: البته اين محصول به دليل آلاينده بودن فعلا از تقاضاي بالايي براي توليد برخوردار نيست.

به گفته اين مقام مسئول، يكي از مهمترين ظرفيت و فرصت ها كه مي تواند متانول را به يك محصول استراتژيك در بازار پتروشيمي بدل كند، تبديل متانول به محصولات پليمري همچون پروپيلن و پلي پروپيلن است؛ به طوري كه با راه‌اندازي طرح هايي تحت عنوان MTO و MTP امكان استحصال پروپيلن و پلي پروپيلن به عنوان دو محصول استراتژيك و پر مصرف در صنايع پتروشيمي ايجاد مي شود.

وي در ادامه اظهار كرد: براساس برآوردهاي جهاني تا سال 2020 ميلادي، با راه اندازي طرح هاي متعدد MTO و MTP در جهان، امكان تبديل 18 تا 20 درصد متانول به محصولات پروپيلن و پلي پروپيلن فراهم مي شود.

سرپرست برنامه و هماهنگي پژوهش شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي با اشاره به اينكه در ايران طرح هاي متعدد متانول در دست اجرا است، يادآور شد: راه اندازي طرح هاي MTO و MTP داراي مزيت هاي اقتصادي است زيرا هم‌اكنون توليد و توسعه زنجيره اتيلن در صنايع تكميلي پتروشيمي، زنجيره در ارزش طولاني ندارد و صرفاً مي تواند از اتيلن، محصولاتي همچون پلي اتيلن سبك و سنگين خطي توليد كرد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: ولي با تبديل متانول به محصولات پروپيلن و پلي پروپيلن امكان توليد صدها محصول در صنايع تكميلي پتروشيمي وجود دارد. همچنين هم‌اكنون سرمايه گذاري‌هايي براي اجراي طرح هاي MTO و MTP انجام شده و با توجه به ظرفيت توليد بالاي متانول بايد براي اجراي اين طرح ها، سرمايه گذاري گسترده تري شود.

به گفته پژوهان، با توجه به اينكه يكي از سياست هاي كشورهاي بزرگ صنعتي جهان، افزايش سرانه مصرف انواع پليمرها و پلاستيك در صنايع مختلف است، عملاً با توليد گريدهاي مختلف پروپيلن و پلي پروپيلن، تقاضاي بالايي براي اين محصولات در بازارهاي جهاني وجود دارد؛ براي نمونه در كشورهاي پيشرفته صنعتي، با كاهش وزن خودروها كه در كاهش مصرف سوخت و انتشار گازهاي گلخانه اي تاثيرگذار بوده است، نسبت به جايگزين كردن قطعات پليمري به جاي فلزات در بدنه خودروها اقدام شده كه يك بازار بزرگ را پيش روي انواع محصولات پروپيلن و پلي پروپيلن ايجاد كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه در همين راستا شركت بازل اخيراً اقدام به طراحي و توليد ده ها دانش فني براي استحصال گريدهاي متنوع و متعدد پلي پروپيلن كرده است، افزود: به طوري كه براي توليد هر محصول، يك گريد پلي پروپيلن طراحي و تعريف كرده است.

سرپرست برنامه و هماهنگي پژوهش شركت پژوهش و فناوري پتروشيمي با اشاره به اينكه به طوري كلي چشم انداز آتي توسعه صنعت پتروشيمي به سمت توليد گريدهاي مهندسي و خاص پليمري پيش مي رود، تبيين كرد: با بهره برداري از طرح هاي تبديل متانول به انواع پروپيلن و پلي پروپيلن، ايران مي تواند در بازار آتي پليمر جهان، حرف براي گفتن داشته باشد.


برگشت به تلکس خبرها