تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: سرمايه گذاري بزرگ براي فرهنگيان
پنجشنبه، 1 شهریور 1397 - 21:24     کد خبر: 44375

پيام نفت:

پتروفرهنگ به قطب پتروشيمي كشور در توليد متانول تبديل شد

شركت پتروفرهنگ با خريد 51 درصد از سهام شركت انرژي سپهر عملا به يكي از قطب‌هاي پتروشيمي كشور و حتي خاورميانه به ويژه در حوزه توليد متانول تبديل شد، اين بدان معني است كه عملا بخشي از بازار پتروشيمي كشور و حتي جهان در دست معلمان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان خواهد بود.

سرمايه گذاري بزرگ براي فرهنگيان

به گزارش ايانا به نقل از  روابط عمومي و امور بين‌الملل صندوق ذخيره فرهنگيان، در جلسه‌اي با حضور مديرعامل و قائم مقام موسسه، مديران عامل شركت‌هاي پتروفرهنگ و سرمايه گذاري فرهنگيان و همچنين مديران بانك صادرات ايران، قرارداد خريد 51 درصد از سهام شركت انرژي سپهر نهايي شده و به امضا رسيد.

بخشي از بازار پتروشيمي در دست معلمان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان است

مهندس مهدي نيكدل، مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در اين جلسه با اشاره به اينكه مزيت نسبي كشور ايران در حوزه انرژي و پتروشيمي است، گفت: مديران صندوق ذخيره فرهنگيان ضمن گسترش سرمايه گذاري در اين حوزه و تبديل سرمايه هاي غير مولد به سرمايه هاي مولد و سودآور، گام بسيار بزرگي براي تضمين سودآوري اين مجموعه در سال ها و دهه هاي آتي برداشته اند كه فرهنگيان عضو موسسه از آن بهره مند خواهند شد.

او افزود: شركت پتروفرهنگ از شركت هاي تابعه موسسه صندوق ذخيره فرهنگيان در حال حاضر مالك بخشي از سهام چندين شركت و پروژه عظيم پتروشيمي در كشور است كه مي توان به پتروشيمي مرواريد، پتروشيمي كيمياي پارس خاورميانه، پتروشيمي خراسان، پتروشيمي مارون و همچنين چندين پروژه و طرح پتروشيمي اشاره كرد.

مهندس نيكدل يادآور شد: پتروفرهنگ با خريد 51 درصد از سهام انرژي سپهر عملا به يكي از قطب هاي پتروشيمي كشور و حتي خاورميانه به ويژه در حوزه توليد متانول تبديل خواهد شد كه در آينده مي تواند حتي در تعيين قيمت اين فرآورده پتروشيمي نيز نقش داشته باشد. اين بدان معني است كه عملا بخشي از بازار پتروشيمي كشور و حتي جهان در دست معلمان عضو صندوق ذخيره فرهنگيان خواهد بود.

مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان تصريح كرد كه خريد سهام اين شركت به صورت اعتباري بوده است.

سكان انرژي سپهر به دست تيم كاردان صندوق ذخيره فرهنگيان سپرده شد

حجت الله صيدي مديرعامل بانك صادرات در مراسم امضاي اين قرارداد با اشاره به اينكه شركت پتروفرهنگ و صندوق ذخيره فرهنگيان با توجه به سابقه فعاليت در حوزه پتروشيمي، گزينه بسيار خوبي براي اداره شركت انرژي سپهر هستند، گفت: حوزه پتروشيمي يك كار كاملا تخصصي است و بايد به دست متخصصان اين حوزه سپرده شود.

او با ابراز خوشحالي از واگذاري بخشي از سهام شركت انرژي سپهر به شركت پتروفرهنگ، افزود: از آنجايي كه صندوق ذخيره فرهنگيان متعلق به معلمان و فرهنگيان كشور است، مسلما هر اقدامي در راستاي افزايش سودآوري براي آنها، نوعي وظيفه و آرزوي قلبي ماست.

انرژي سپهر، سودآوري پايدار و تضمين شده براي فرهنگيان به همراه خواهد داشت

در راستاي سياست‌هاي كلي كشور مبني بر عدم بنگاه‌داري بانك‌ها و تمركز آن‌ها بر روي وظايف اصلي‌شان همچون تخصيص منابع، عمليات اعتباري و مالي، نقل ‌و انتقال وجوه و غيره به عنوان يك نهاد اقتصادي، فرصتي بسيار مناسب براي هلدينگ پتروفرهنگ پديد آورد تا با توجه به تجارب ارزنده خود از چنين فرصت‌هايي كمال استفاده را ببرد. از اين رو، خريد بخش اعظم شركت انرژي سپهر در مردادماه سال جاري در اين راستا صورت پذيرفت.

شركت انرژي سپهر در سال 1388 توسط بانك صادرات تأسيس شده و شامل پروژه‌هاي متانول سبلان، دنا، سيراف و اوره آمونياك لاوان است. ظرفيت اسمي توليد هر يك از واحدهاي متانول معادل 5 هزار تن در روز متانول گريد AA بوده و از تكنولوژي شركت دانماركي تاپسو بهره‌مند است.

شركت‌هاي سبلان و دنا در فاز 2 منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه) و شركت سيراف در شهر ديّر موقعيت بسيار مناسبي جهت توليد محصول ارزشمند متانول و صادرات به بازارهاي جهاني دارند.

پيشرفت پروژه سبلان حدود 74 درصد (پيش بيني زمان بهره برداري 1398)، پروژه دنا حدود 57 درصد (پيش بيني زمان بهره برداري 1399) و پروژه سيراف در حدود 37 درصد (پيش بيني زمان بهره برداري 1401) است. پروژه‌هاي سبلان و دنا با استفاده از فاينانس كشور چين و پروژه سيراف با استفاده از فاينانس صندوق توسعه ملي در حال ساخت است و از خط لوله سراسري گاز به عنوان خوراك استفاده خواهد كرد.

نرخ بازگشت سرمايه مناسب، ارزش فعلي بالاي پروژه‌ها و پيشرفت قابل توجه بخشي از آن، انگيزه خريد سهام شركت انرژي سپهر را در شركت پتروفرهنگ و صندوق ذخيره فرهنگيان ايجاد كرد.

ساير مزاياي مترتب بر اين پروژه‌ها به شرح زير است:

شركت پتروفرهنگ با توجه به در اختيار داشتن بيش از 90 درصد از سهام شركت متانول كيمياي پارس خاورميانه، با خريد اين سه طرح به مهم ترين توليدكننده محصول متانول در خاورميانه تبديل شده و در ميان بزرگترين هلدينگ‌هاي صنعت پتروشيمي قرار خواهد گرفت.

پيش‌بيني مقادير عرضه و تقاضاي متانول از 2015 تا 2025 نشان مي‌دهد كه مجموع ظرفيت نصب شده توليد متانول در جهان در سال 2015 در حدود 112 ميليون تن و پيش‌بيني ظرفيت جهاني توليد متانول تا 2025 ، با حدود 48% افزايش، 166 ميليون تن در سال خواهد بود. از اين ميان سهم كشور ايران در خاورميانه بسيار مورد توجه بوده و كشور چين به عنوان مهمترين بازار هدف در صنعت توليد متانول وابستگي شديدي به توليد اين محصول در ايران خواهد داشت.

متانول يكي از مهم ترين محصولات پتروشيمي است كه عمدتا با استفاده از خوراك گاز طبيعي توليد مي شود. تنوع قابل توجه صنايع پايين دستي كه مي‌توان مستقيما يا غير مستقيم بر مبناي متانول تعريف كرد و همچنين مصارف روزافزون متانول كه در آنها متانول به عنوان محصول نهايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد موجب شده است متانول به عنوان يكي از "واحدهاي سازنده" پتروشيمي، كشش GDP  بالايي دارد. محصولات پايين دست متنوع اين محصول از يك سو و سهولت حمل آن از سوي ديگر از عواملي هستند كه موجب اهميت اين محصول در صنعت پتروشيمي است.


برگشت به تلکس خبرها