تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: برخي مسئولان وزارت صنعت و معدن در پرونده واردات خودرو ممنوع الخروج و مورد بازجويي قرار گرفته‌اند/ مديران برخي شركتهاي واردكننده خودرو احضار شدند
دوشنبه، 25 تیر 1397 - 18:27     کد خبر: 44330

پيام نفت:
 
رييس قوه قضاييه:

 

آيت الله آملي لاريجاني با اشاره به موضوع مهم مقابله با فساد در كشور، دستور اخير رئيس جمهوري به دستگاه هاي اجرايي در زمينه تخلفات مربوط به واردات خودرو و درخواست او از قوه قضاييه براي برخورد با متخلفان را مثبت ارزيابي كرد و در عين حال گفت: ذكر اين نكته لازم است كه دستگاه قضايي از مدت ها قبل توسط سازمان بازرسي كل كشور به اين موضوع ورود كرده بود. سازمان بازرسي ضمن اعلام جرم، اين پرونده را به دادستاني ارجاع داده بود و دادستاني تهران نيز در روزهاي اخير، اقداماتي را در اين زمينه صورت داده است.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

برخي مسئولان وزارت صنعت و معدن در پرونده واردات خودرو ممنوع الخروج و مورد بازجويي قرار گرفته‌اند/ مديران برخي شركتهاي واردكننده خودرو احضار شدند

رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر لزوم همكاري همه قوا، نهادها و رسانه ها با دولت و همچنين همت مضاعف و تلاش جهادگونه توسط دستگاه هاي اجرايي، از رسيدگي ويژه به پرونده هاي مربوط به ارز و سكه و واردات خودرو و موبايل خبر داد.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاري‌ها،آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي با تبريك ايام ولادت با سعادت كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه (س)، هفته كرامت و ميلاد مسعود امام رئوف حضرت علي ابن موسي الرضا (ع)، مضاجع مطهر اهل بيت (ع) و بقاع متبركه امامزادگان در مواطن شريفه از جمله عتبات عاليات، ايران و ... را درهايي به ابواب رحمت الهي توصيف و تصريح كرد: مسلمانان اعم از شيعيان و اهل تسنن در قرون متوالي با توسل به مقام اهل بيت (ع)، راهي به معنويت و نورانيت يافته اند و حوائج خويش را از اين گنجينه هاي نوراني استمداد كرده اند. هر چه معرفت انسان نسبت به ائمه معصومين (ع) و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) و مقامات نوراني آنان بيشتر مي شود، رشد و تعالي بيشتري مي يابد و قلب او براي دريافت اين نورانيت، مستعدتر مي شود.

اهل بيت (ع)، ظهور تام حضرت حق در همه عوالم هستند

رئيس دستگاه قضايي با بيان اينكه اهل بيت (ع) در شراشر عالم وجود، ظهور تام حضرت حق هستند، ادامه داد: اگر به اين معنا باور پيدا كنيم، اقتراب به ساحت اهل بيت (ع)، توسل به وجود نوراني و مبارك آن بزرگواران و توجه به مقاماتشان براي انسان شوق انگيز مي شود و اميدواريم خداوند با برانگيختن اين اشتياق، توفيق بهره مندي از بركات وجودي اهل بيت (ع) و يافتن راهي به نورانيت آل الله را به همه ما عطا كند.

آملي لاريجاني با بيان اينكه خداوند متعال بر انسان منت گذاشته و اهل بيت (ع) را واسطه فيض و رحمت خود براي ما قرار داده است، افزود: با اينكه خداوند متعال خود منشاء همه حقوق، عواطف و نعمات است بر حسب آنچه در زيارت جامعه كبيره مي خوانيم، اهل بيت (ع) را واجد حقي بر خود مي داند. ما نيز خداوند را به حق اهل بيت عليهم السلام قسم مي دهيم كه هر چه بيشتر، قلوبمان را به انوار محبت و معرفت اهل بيت (ع) روشن و منور بفرمايد.

رئيس قوه قضاييه در ادامه سخنان خود با اشاره به ديدار روز گذشته هيات دولت و رئيس جمهوري با مقام معظم رهبري و توصيه هاي مهم و راهگشاي رهبر معظم انقلاب در اين ديدار، اظهار كرد: اميدواريم دولت محترم به عنوان مخاطب اصلي فرمايش هاي مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و نيز ساير قوا و نهادها در عمل به توصيه هاي رهبر معظم انقلاب كوشا باشند و بتوانند اين مقطع حساس و خطير را با موفقيت پشت سر بگذارند.

كار جهادي، مشكلات كشور را حل مي كند

آملي لاريجاني با اشاره به تاكيد رهبر معظم انقلاب بر ضرورت انجام كار جهادي، اين موضوع را از مهم ترين محورهاي تذكرات ايشان دانست و يادآور شد: گاه لازم است انسان شيوه خود را تغيير دهد. كار جهادي و انقلابي، مشكلات كشور را حل مي كند. توجه بيشتر به استعدادها و امكانات داخلي و به كار گرفتن آنها نيز توصيه بسيار مهمي است. گسترش روابط با ساير كشورها به جز رژيم غاصب صهيونيستي و آمريكا كه مدام با خباثت و موذي گري، اقدام به تشديد تحريم ها و تهديدها عليه جمهوري اسلامي ايران مي كند، مي تواند تهديدها و تحريم هاي آمريكا را خنثي كند.

رئيس قوه قضاييه، خودباوري و اميد به آينده را از ديگر نكات محوري مورد تاكيد هميشگي مقام معظم رهبري برشمرد و گفت: اگر مسئولان نشان دهند كه در صحنه حضور دارندو مشكلات مردم را به خوبي لمس مي كنند، مردم هم در برابر كمبودها و كاستي ها صبر پيشه خواهند كرد زيرا اين ملت در مقاطع مختلف نشان داده كه به كشور و نظام خود علاقه دارد و از تبليغات سوء دشمنان نظام اسلامي منفعل نمي شود.

اگر مردم از مسئولان عزم راسخ براي حل مشكلات ببينند، در صحنه حضور خواهند داشت

آملي لاريجاني تصريح كرد: يكي از بهترين نمونه هاي اخير در زمينه انجام كار جهادي و رفع مشكلات، آبرساني به شهرهاي جنوبي از جمله خرمشهر و آبادان بود كه همگي ديديم با تلاش مضاعف مسئولان و همكاري مردم، اين مشكل در كمترين زمان ممكن برطرف شد. اين ماجرا نشان داد كه اگر مردم از ناحيه مسئولان، جديت، احساس مسئوليت و عزم راسخ ببينند، در صحنه حضور خواهند داشت.

رئيس قوه قضاييه ابراز اميدواري كرد كه مسئولان در همه قوا با عمل به توصيه هاي مقام معظم رهبري و نشان دادن عزم راسخ در رفع مشكلات، اعتماد عمومي را جلب كنند و با تدبير، فكر، منطق و كمك مردم، در جهت حل مشكلات گام بردارند.

آملي لاريجاني در ادامه سخنان خود با تاكيد بر ضرورت وحدت و انسجام داخلي براي غلبه بر عمليات رواني آمريكا و اذناب منطقه اي آن، اظهار كرد: امروز رژيم صهيونيستي، آمريكا و اذناب منطقه اي آنها تمام تلاش خود را براي نااميد كردن مردم، از بين بردن روحيه ملي و اضمحلال دروني نظام به كار گرفته اند. البته اين اقدامات دشمن تازگي ندارد و مردم ما از 40 سال پيش با اين رفتارها آشنا هستند اما امروز، اقدامات خصمانه دشمنان، آشكارتر و عريان تر شده و رفتار غيرمعقول و غيرمنطقي رئيس جمهور متوهم و خيالاتي آمريكا نيز چاشني اين دشمني ها شده است.

كسي كه توهم تماس از سوي ايران را دارد، ملت ما را نمي شناسد

رئيس قوه قضاييه با بيان اينكه حسب برخي گزارش هاي رسانه هاي آمريكا، ترامپ در همين مدت كوتاه رياست جمهوري خود هزاران دروغ به مردم كشورش گفته است، خاطرنشان كرد: اين رفتارها غير از اقدامات غيرمعقول ترامپ از جمله خروج از توافق چندجانبه برجام است. اخيرا نيز حسب برخي گزارش ها به بيان اين توهم پرداخته كه بالاخره مقامات ايران با او تماس خواهند گرفت و تقاضاي مذاكره خواهند كرد. او نمي داند ايران سرزمين ملت عزتمندي است كه 40 سال در مقابل ايذاها، تهديدها و فشارهاي آمريكا ايستادگي كرده است و مسئولان اين كشور هيچگاه در چارچوب توهمات و تخيلات او عمل نخواهند كرد.

آملي لاريجاني با بيان اينكه مقابله با چنين اظهارات سبك و غيرمنطقي، نيازمند تدبير در داخل و افزايش وحدت و انسجام ملي است، افزود: آنها كمر همت بسته اند كه جمهوري اسلامي را زمين بزنند و تمام تلاششان معطوف به عمليات رواني براي نا اميدسازي مردم است. مهمترين وظيفه در اين شرايط خاص، حفظ وحدت است. تمام اقتدار كشور بايد در يك مسير باشد و آن مسير ترسيم شده توسط رهبري معظم انقلاب است و نهادها و رسانه ها بايد در اين زمينه احساس مسئوليت كنند. نبايد هر كس در هر جا ساز خود را بزند. ما نيازمند كار قوي براي مقابله با عمليات رواني دشمن هستيم و در اين راستا هر اقدامي كه منجر به تخريب اركان نظام شود به هيچ عنوان پذيرفته نيست.

مسئولان، صادقانه و صريح با مردم سخن بگويند

رئيس قوه قضاييه با تاكيد بر اينكه همه قوا، نهادها و رسانه ها بايد به دولت كمك كنند، خاطرنشان كرد: دولت نيز بايد تلاش خود را مضاعف كند و در كارها جهادي عمل كند. مديران دستگاه هاي اجرايي بايد با مردم صادقانه و صريح سخن بگويند. مردم از مسئولان خود «صداقت» ، «عدالت» و «تدبير» مي خواهند و اين يك مطالبه برحق است.

آملي لاريجاني با بيان اينكه دشمن براي پمپاژ يأس در جامعه از همه ابزارهاي خود استفاده مي كند، يادآور شد: دشمن مدعي فروپاشي جمهوري اسلامي ايران است، در حالي كه ملت ايران طي همه سال هاي گذشته نقشه ها و توطئه هاي دشمنان را نقش بر آب كرده اند و امروز هم با بهره مندي از توان داخلي و استعدادهاي دروني خود بر مشكلات فائق خواهند آمد.

رئيس قوه قضاييه، تخريب قوا را خيانت به كشور دانست و با توجه دادن رسانه ها به اين موضوع اظهار كرد: متاسفانه مدتي است كه برخي هر مطلب كوچك و بزرگ، با ربط و بي ربطي را بهانه حمله به قوه قضاييه قرار مي دهند در حاليكه اين كار بسيار غيرعقلاني است. خصوصا در بستري كه دشمن با همه ابزارهاي تبليغاتي و رسانه اي خود در صدد برهم زدن انتظام كشور است، عده اي نيز در داخل عامدانه يا جاهلانه به اين مقصود دشمن كمك مي كنند.

برخي مسئولان وزارت صنعت و معدن در پرونده واردات خودرو ممنوع الخروج و مورد بازجويي قرار گرفته اند

آملي لاريجاني در ادامه با اشاره به موضوع مهم مقابله با فساد در كشور، دستور اخير رئيس جمهوري به دستگاه هاي اجرايي در زمينه تخلفات مربوط به واردات خودرو و درخواست او از قوه قضاييه براي برخورد با متخلفان را مثبت ارزيابي كرد و در عين حال گفت: ذكر اين نكته لازم است كه دستگاه قضايي از مدت ها قبل توسط سازمان بازرسي كل كشور به اين موضوع ورود كرده بود. سازمان بازرسي ضمن اعلام جرم، اين پرونده را به دادستاني ارجاع داده بود و دادستاني تهران نيز در روزهاي اخير، اقداماتي را در اين زمينه صورت داده است.

رئيس قوه قضاييه با اشاره به برخي اقدامات قضايي صورت گرفته در اين مورد تصريح كرد: در جريان تحقيقات صورت گرفته، برخي از مديران و مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با اين پرونده، ممنوع الخروج، احضار و بازجويي شده اند و بررسي ها همچنان ادامه دارد. علاوه بر اين، مديران برخي شركت هاي واردكننده خودرو احضار شده اند و پرونده آنان نيز در مرحله تحقيقات است. در خصوص شركت هايي كه با ارز دولتي اقدام به واردات گوشي تلفن همراه كرده بودند نيز برخي مديران اين شركت ها احضار شده اند و تحقيقات ادامه دارد.

آملي لاريجاني با بيان اينكه در پرونده واردات موبايل با ارز دولتي مسلم شده است كه برخي فاكتورها جعلي بوده اند، به وجود برخي تناقضات در موضوع تخلفات واردات خودرو اشاره كرد و افزود: در اين زمينه تناقض هاي عجيبي ميان اظهارات دستگاه هاي اجرايي وجود دارد. از يك طرف، وزارت صنعت مدعي است كه ثبت سفارشي صورت نگرفته و از سوي ديگر، گمرك مي گويد ما بدون ثبت سفارش مجوز واردات نمي دهيم و همه مي دانند كه واردات خودروها صورت گرفته. اين تناقض ها نشان مي دهد كه مشكلي در روند واردات اين تعداد خودرو وجود داشته و دستگاه قضايي مشغول بررسي اين موضوع است.

شعبه، قاضي و ناظر ويژه براي رسيدگي به پرونده هاي اقتصادي اخير تعيين شده است

رئيس قوه قضاييه همچنين با اشاره به ورود دستگاه قضايي به پرونده هاي مربوط به نوسانات بازار ارز و سكه اظهار كرد: از مدتي قبل، شعبه و قاضي ويژه اي براي اين كار تعيين شده و معاون اول محترم قوه قضاييه مسئوليت يافته كه به صورت ويژه بر اين رسيدگي ها نظارت داشته باشد. دادستان محترم كل كشور نيز در حال كمك براي رسيدگي دقيق و سريع به اين پرونده هاست و دادستاني تهران و سپس دادگستري استان تهران نيز موظف شده اند كه به صورت عاجل و دقيق به اين پرونده ها رسيدگي كنند. البته بايد توجه داشت كه كار قوه قضاييه با كار رسانه اي تفاوت اساسي دارد. رسيدگي هاي قوه قضاييه بايد بر اساس اطلاعات متقن و مستدل و مستند باشد و فضاسازي هاي رسانه اي نبايد در روند رسيدگي عادلانه و قانوني تاثيري داشته باشد.

آملي لاريجاني، علت اصلي تاكيد بر رسيدگي ويژه به چنين پرونده هايي را حراست از حقوق عامه و مقابله با عوامل واردكننده آسيب و خدشه به اعتماد عمومي عنوان كرد و گفت: نه تنها به عنوان يك وظيفه شرعي بلكه به عنوان وظيفه قانوني خود اين موضوع را تا انتها دنبال مي كنيم و مردم عزيز ما ترديد نكنند كه با هر كس در هر مقامي كه در اين زمينه تخلفي داشته برخورد قاطع خواهيم كرد. البته سرنخ هايي نيز كشف شده و بعد از تكميل تحقيقات و قطعيت احكام صادره، به اطلاع عموم خواهد رسيد. در همه اين موارد نيز ضمن بازگرداندن اموال به بيت المال، مجازات هاي مقرر قانوني صادر و اجرا خواهد شد.

كساني كه مي گويند برخورد با مفسدان اقتصادي نبايد خشن باشد، اشتباه مي كنند

رئيس قوه قضاييه همچنين خاطرنشان كرد: دستگاه قضايي همواره ثابت كرده است كه در برخورد با فساد، هيچ مجامله و مسامحه اي نخواهد كرد. معتقديم نظر كساني كه مي گويند برخورد با مفسدان اقتصادي نبايد خشن باشد، كاملا اشتباه است و البته كساني كه اين سخن را بر زبان آورده بودند نيز به اشتباه خود پي بردند. ما اعتقاد داريم كساني كه از رانت هاي دولتي استفاده و به حقوق مردم تجاوز مي كنند، در واقع موجب وارد آوردن خدشه به اعتماد عمومي مي شوند و با آنان بايد به اشد وجه برخورد كرد. همانطور كه قبلا هم گفته ام، برخي اقدامات كه باعث اخلال در نظام اقتصادي مي شود، مي تواند مصداق افساد في الارض باشد و مجازات اين عمل نيز در قانون مشخص است. ما در اصدار حكم و اجراي احكام در اين موارد هيچ ترديدي نخواهيم كرد.

آملي لاريجاني همچنين با انتقاد از انتشار برخي اخبار غيردقيق و طرح ناقص برخي موضوعات از سوي افراد، يادآور شد: كار دستگاه قضايي، غير از كار رسانه اي است. ما بايد بر اساس اطلاعات متقن، مستند و مستدل كار كنيم. متاسفانه در ايام اخير ديديدم كه يك مسئول مدعي كشف دو تن سكه شد و بعد گفتند اين ميزان متعلق به يك زمان نبوده و در ادامه هم برخي اطلاعات اين خبر نقض شد. مسئولان بايد توجه داشته باشند كه وقتي اطلاعات ناقصي را منتشر مي كنند يا حرف غيردقيقي مي زنند، فضاي فكري جامعه به هم مي ريزد و از سوي ديگر، توقعات از دستگاه قضايي براي رسيدگي به موضوعي كه اطلاعات غيردقيقي در مورد آن منتشر شده افزايش مي يابد. براين اساس، مسئولان از جمله مقامات امنيتي و انتظامي بايد قبل از مصاحبه درباره موضوعات، ابتدا مساله را به دستگاه قضايي ارجاع دهند و سپس در صورت رسيدگي و قطعيت احكام، طبق قانون موضوع اطلاع رساني شود. چنانكه طبق قانون، انتشار اسامي مفسدان پس از طي مراحل قانوني، تكليف است و ما در اين زمينه هيچ اغماضي نخواهيم كرد.

كساني كه تصميمات شوراي نگهبان برخلاف مذاقشان است به اين نهاد حمله مي كنند

رئيس قوه قضاييه در بخش پاياني سخنان خود، 26 تيرماه سالروز تاسيس شوراي نگهبان را گرامي داشت و تصريح كرد: شوراي نگهبان نهاد بسيار مهمي است كه امام راحل بر نقش آن در صيانت از قوانين و همچنين مراقبت نسبت به انتخابات تاكيد داشتند و اين نهاد، نقطه اي كليدي در نظام جمهوري اسلامي است كه دقيقا به همين دليل همواره هدف برخي حملات است.

آملي لاريجاني افزود: متاسفانه علاوه بر دشمنان خارجي، برخي افراد در داخل نيز كه تصميمات شوراي نگهبان برخلاف سليقه و مذاقشان است، اقدام به تخريب اين نهاد قانوني مي كنند كه خطايي مضاعف است. اينان به جاي حمله به شوراي نگهبان، اگر كاستي يا نقصي هم به نظرشان مي رسد به شيوه اي صحيح و منطقي نقد كنند.

رئيس قوه قضاييه در پايان از تلاش هاي فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان كه در طول سال هاي متمادي در حراست از منطبق بودن قوانين مصوب مجلس با شرع و قانون اساسي و همچنين صيانت از وجه نمايندگي و رياست جمهوري در كشور تلاش كرده اند، قدرداني كرد.

براساس اين گزارش، بررسي "آيين نامه تشكيل شوراي اطلاع رساني قوه قضاييه" در راستاي اجرايي كردن منويات مقام معظم رهبري در هفته قوه قضاييه، در دستور كار امروز مسئولان عالي قضايي قرار داشت و ادامه بحث و بررسي در اين خصوص به جلسات آينده موكول شد.


برگشت به تلکس خبرها