تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: وزير نيرو: پول آب و برق مشتركان پرمصرف تصاعدي محاسبه مي‌شود
یکشنبه، 24 تیر 1397 - 22:28     کد خبر: 44327

پيام نفت:

 

وزير نيرو گفت: ما دوست نداريم با ابزار قيمت، مشتركين آب و برق را جريمه كنيم، اما در صورت تداوم اين وضعيت بهاي آب و برق مصرفي پرمصرف‌ها تصاعدي محاسبه خواهد شد. اردكانيان با اشاره به اينكه با توجه به اينكه ۲۱ هزار مگاوات از ۵۶ هزار مگاوات بار برق مصرفي روي دستگاه‌هاي سرمايشي است، تصريح كرد: اگر صرفه‌جوئي در مصرف برق به شكل صحيح و درست انجام شود ما تا آخر تابستان با آرامش و آسايش بيشتري مي‌توانيم اين روزهاي گرم را سپري كنيم.

 

وزير نيرو گفت: ما دوست نداريم با ابزار قيمت، مشتركين آب و برق را جريمه كنيم، اما در صورت تداوم اين وضعيت بهاي آب و برق مصرفي پرمصرف‌ها تصاعدي محاسبه خواهد شد.

‌رضا اردكانيان در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: ما هم در بخش خانگي و هم به شكل عمومي با در نظر گرفتن شرايط توليد برق و كاهش منابع آب و افزايش دما در شرايط خاص قرار داريم و همه بايد همت كنند تا ۱۰ درصد صرفه‌جوئي انجام شده و بخشي از خاموشي‌ها تعديل شود.

وي خاطرنشان كرد: در چنين شرايطي بكارگيري دستگاه‌هاي سرمايشي فشار زيادي را روي سيستم برق ما وارد مي‌كند به طوري كه اميدواريم هموطنان در مناطق گرمسير دماي كولر گازي خود را روي ۲۵ درجه تنظيم كنند تا با توجه به گرماي هوا مصرف برق در اين حوزه شرايط متفاوتي را در خاموشي‌ها و قطعي‌هاي روزانه به وجود نياورد.

وزير نيرو با اشاره به اينكه با توجه به اينكه ۲۱ هزار مگاوات از ۵۶ هزار مگاوات بار برق مصرفي روي دستگاه‌هاي سرمايشي است، تصريح كرد: اگر صرفه‌جوئي در مصرف برق به شكل صحيح و درست انجام شود ما تا آخر تابستان با آرامش و آسايش بيشتري مي‌توانيم اين روزهاي گرم را سپري كنيم.

اردكانيان از مردم كشورمان خواست تا با رعايت موارد مصرف بهينه به ويژه در ساعات اوج بار و با خاموش كردن وسايل برقي خود در اين ساعات و استفاده حداقلي از آنها به پايداري منابع برق كمك كرده و به وزارت نيرو و بخش توانير كمك كنند تا خدمات مناسب و مستمري را به هموطنان ارائه كنند.

وي ساعات اوج بار مصرف برق را ۱۲ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ اعلام كرد و گفت: مصرف برق در بخش خانگي و صنعت در كلانشرها با توجه به شرايط اقتصادي و گستردگي اين مناطق بسيار بالاست و ما در اين شهرها با تغيير ساعات كار ادارات و اكيپ‌هايي كه در ادارات با هدف پيمايش وسايل سرمايشي دستگاه‌ها مستقر كرديم تلاش مي‌كنيم تا مصرف را به نوعي كاهش داده و تعديل كنيم.

وزير نيرو افزايش ۲۰ درصدي مصرف برق را به نسبت سال گذشته يادآور شد و افزود: ما مذاكراتي را با صاحبان واحدهاي توليدي و چاه‌هاي كشاورزي داشتيم تا نسبت به توقف واحد توليدي خود در ساعات اوج بار اقدام كنند تا در ساير ساعات برق مصرفي آنها به صورت رايگان محاسبه شود.

اردكانيان اضافه كرد: دو مسئله امسال در كشور در اعمال اين خاموشي‌ها و شرايط خاص رخ داده است كه اولي مربوط به كمبود توليد برق با توجه به كاهش بارندگي‌ها و در مرحله بعدي افزايش مستمر دماي هوا در شهرهاي مختلف است كه سبب شده هموطنان بيش از گذشته از وسايل سرمايشي استفاده كنند.

وي گفت: ما با ۵ هزار مگاوات كاهش توليد برق به دليل كم بارشي‌ها در نيروگاه‌هاي برق آبي روبرو هستيم و در كنار آن هر يك درجه افزايش دما مصرف ۱۵۰۰ مگاوات برق را در ساعات اوج به نيروگاه‌هاي ما تحميل مي‌كند كه همه اين شرايط مي‌طلبد تا با يك مديريت صحيح در مصرف برق همه ملت ايران توجه بيشتري را به اين موضوع داشته باشند.

عضو كابينه دولت دوازدهم با بيان اينكه صرفا با ابزار قيمت نمي‌توانيم مديريت مصرف را انجام دهيم، اظهار كرد: اگر مشتركان ما به توصيه‌هاي مسئولان بي‌توجهي كرده و برق و آب زيادي را مصرف كنند به يقين مانند ساير كشورها قيمت تصاعدي را براي آنها محسابه خواهيم كرد.

اردكانيان به تنش آبي كشور و برخي شهرها اشاره كرد و گفت: ما در برخي از شهرهاي كشور با توجه به كاهش بارندگي‌ها و افزايش بيش از ۱۰ درصد مصرف آب با تنش آبي روبرو هستيم كه تلاش مي‌كنيم با راهكارهاي مناسب به نوعي اين مشكل را برطرف كنيم.

وي در پايان بيان كرد: در حال حاضر از ۱۱۰۰ شهر كشور تعداد قابل توجهي با تنش آبي روبرو هستند كه دولت هزار ميليارد تومان براي حل اين مشكل در نظر گرفته تا به نوعي اين تنش‌هاي آبي تعديل شده و با رعايت الگوي مصرف صحيح در اين حوزه با فشار كمتري تابستان سخت امسال را سپري كنيم.


برگشت به تلکس خبرها