تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: افزايش اتهامات كشورهاي عربي به ايران؛ از ماجراي گروهك العبدلي در كويت تا جبهه پليساريو در مراكش / آيا پاي ترامپ و برجام در ميان است؟
سه شنبه، 18 اردیبهشت 1397 - 06:05     کد خبر: 44214

پيام نفت:
پس از آنكه اطلاعات پليس مغرب در مورد حمايت مستقيم ايران از گروههايي نظير پليساريو كامل شد، در يك اتفاق استثنايي مغرب رابطه خود با ايران را قطع كرد. اين در حالي است كه بنا بر ادعاي آنها، حزب الله لبنان متهم اصلي حمايت از اين گروه است.

 

 

 

روزانا رمّال در البناء نوشت: پس از آنكه اطلاعات پليس مغرب در مورد حمايت مستقيم ايران از گروههايي نظير پليساريو كامل شد، در يك اتفاق استثنايي مغرب رابطه خود با ايران را قطع كرد. اين در حالي است كه بنا بر ادعاي آنها، حزب الله لبنان متهم اصلي حمايت از اين گروه است.

به گزارش «انتخاب»، اين رسانه عرب زبان در ادامه نوشت: رابطه خوب عربستان با مغرب، نمي تواند دليل كافي براي زمينه سازي مغرب در جهت قطع رابطه با ايران باشد؛ چرا كه اين مساله به شكلي عادي اتفاق نيفتاده است. اين نخستين بار است كه مغرب رابطه خود با ايران را به خاطر يك سازمان غيرايراني هم پيمان آن قطع مي كند.

اين كشور رابطه خود با ايران و منافع اقتصادي خود را قرباني كرد و ارتباط بين دو ملت را ناديده گرفت، تنها به دليل اتهام به حزب الله؛ اين مساله مي تواند حامل پيامهايي در ابعاد متعدد باشد، كه در درجه اول متوجه مردم ايران مي شود و در وهله دوم، متوجه دولت ايران، كه با يك جبهه گيري منطقه اي عليه سياستهاي خود مواجه شده است و اين مورد در نزديكي اعلام موضع نهايي ترامپ در خصوص توافق هسته اي صورت گرفته است.

در مورد ملت ايران، آنچه اتفاق افتاد به معناي پيامي محكم است از سوي دشمنان ايران، كه همواره آنها را به بر هم زدن ارامش و استقرار داخلي سياسي و امنيتي در ايران فراخوانده اند. اين پيام قصد دارد دولت ايران را نسبت به منافع مردم خود در رابطه با دولتهاي همسايه بي توجه نشان داده و اينطور القا كند كه ائتلاف‌هاي خارجي اولويت دولت ايران است و همين مساله دولت را از توجه به شرايط داخلي باز مي دارد؛ آنچه كه موحب نابساماني شرايط اقتصادي و در نهايت عزلت ايران از دولتهاي همسايه مي شود.

بي شك، تحريم ايران به خاطر حزب الله، و نه برعكس، به منظور فشار آوردن بر ايران از طريق هم پيمانانش صورت گرفته است و اين نشان دهنده جايگاه حزب الله براي دولت ايران است. اين در حالي است كه مغرب با ايران به عنوان يك دولت حامي تروريسم برخورد نكرده است.

اقدام مغرب همچنين پيامي است براي هر دولتي كه با حزب الله به صورت مستقيم يا غير مستقيم در ارتباط است. البته كه اين اقدام خارج از اراده مهمترين هم پيمان آن، عربستان سعودي نيست.

نخست در رابطه با گروهك العبدلي در كويت اتهاماتي مطرح شد تا امروز نوبت به مغرب و اتهام حمايت از پليساريو برسد؛ و مستقيما حزب الله را هدف قرار دهد. بدين معنا، هدف از اين گونه اقدامات، محاصره عربي حزب الله است، بويژه آنكه اين حزب بارها توسط وزارت خارجه لبنان اعتراض خود را نسبت به تروريست خوانده شدنش، اعلام كرده است.

در نزديكي تعيين تكليف توافق هسته اي، اين اقدام در جهت وارد كردن فشار بر ايراني هاست؛ كه پيش از اين مراكزي از آنها در سوريه مورد حمله اسرائيل قرار گرفت، علاوه بر اين، از طريق انصارالله، هم پيمان ايران در يمن و ترور صالح العماد نيز فشارهايي متوجه اين كشور شده است. تمام اين اقدامات با هدف مجبور كردن ايران به دادن پاسخي شديد صورت مي گيرد تا بهانه لازم براي از بين رفتن توافق هسته اي، به ايالات متحده داده شود.

ايران در معرض فشارهايي از طريق سخت گيري بر هم پيمانانش قرار گرفته است؛ آنچه كه به معناي گرفتن نبض اين هم پيمانان و ميزان هماهنگي و تعامل مستقيم با پرونده هايي با اين حجم از اهميت است. در صورتي كه يكي از طرفها دچار لغزش شده و دست به اقدامي تلافي جويانه بزند، امور مي تواند به سمتي رود كه سرانجام آن مشخص نيست. در ادامه، فشار بر همه طرفهاي ائتلاف ايران با هدف از بين بردن استقرار آنها و ايجاد نگراني در بين ايشان، وارد مي شود.

امروز، مغرب با اعلام خبر قطع رابطه اش با ايران، در واقع از نقشه هاي جديدي پرده برداشت كه براي فشار بر ايران و هم پيمانانش در منطقه تنظيم شده است.

اما اين گونه اتهامات براي ايران و حزب الله جديد نيست، حزب الله به اين اتهامات عادت كرده است و اين مسائل آن را از اهدافش دور نخواهد كرد.

مترجم:مريم نصرالهي


برگشت به تلکس خبرها