تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: پرداخت هزينه موشك‌بازي آمريكا از سوي عربستان
سه شنبه، 28 فروردین 1397 - 22:50     کد خبر: 44211

پيام نفت:
سفير پيشين ايران در عربستان عنوان كرد؛
 
دستمالچيان گفت: «گاو شيرده» اصطلاح بسيار به جايي درباره عربستان است كه خود شخص ترامپ هم به كار برده است؛ در حمله اخير هم ترامپ تمام هزينه هاي اين موشك بازي را از جيب عربستان گرفت

به گزارش گروه بين الملل خبرگزاري دانشجو، احمد دستمالچيان، سفير پيشين ايران در عربستان در گفتگو با خبرنگار شبكه اطلاع رساني راه دانا؛ در خصوص تجاوز آمريكا به همراه دو كشور ديگر به سوريه و اينكه آيا مي توان اين اقدام را يك اقدام نظامي دانست اظهار داشت: اين اقدام در همه محافل سياسي و نظامي در جامعه بين الملل حتي رژيم غاصب صهيونيستي در حد يك شو آف بوده است.

وي در ادامه با بيان اينكه اين اقدام آمريكا در حد يك بازي كودكانه موشك بازي بود عنوان كرد: قبلاً آمريكا در حملات نظامي مختلف مي توانست سازماندهي بزرگي انجام دهد و كشورهاي زيادي را دور خود جمع كند تا جايي كه در جنگ عراق و افغانستان غالب كشورهاي اروپايي با آمريكا همراهي كردند اما اين بار تنها دو كشور از آمريكا حمايت كرد.

سفير پيشين ايران در عربستان همچنين افزود: انگليس و فرانسه كه در اين حمله موشكي 50 دقيقه اي با آمريكا همراه شدند اما اين همراهي در حد اقدام نظامي نبوده و سهم اصلي مداخله از آن خود آمريكا بود كه اين به معناي تنها ماندن آمريكا در عرصه بين الملل در تلاش خود براي جنگ با سوريه است.

دستمالچيان با اشاره به نتايج پوچ و واهي آمريكا از حملات 50 دقيقه اي به سوريه عنوان كرد: آمريكا در ابتدا در حد يك تهديد حمله به سوريه را مطرح كرد كه در ادامه با تهديدات محور مقاومت و روسيه رو به رو شد و از همين رو براي مقابله با تهديدات روسيه و ومحور مقاومت مجبور به اجراي چنين شوي مزحكي شد.

وي با بيان اينكه اين حمله نه تنها دستاوردي براي آمريكا نداشت بلكه هزينه هاي گزافي را به آنها تحميل كرد، خاطر نشان كرد: در حال حاضر در كشورهاي آمريكا، فرانسه و انگليس اعتراضات گسترده مردم و برخي از شخصيت هاي سياسي در قبال چنين اقدام خودسرانه اين سه كشور بلند شده است؛ طبيعتاً اين سه كشور بدون توجه به هيچ قانون بين المللي اين اقدام را انجام دادند.

سفير پيشين ايران در عربستان با بيان اينكه يك حمله نظامي بايد به نتايجي منتج شود عنوان كرد: اگر اين حملات موشكي 50 دقيقه اي و بيهوده نتيجه اي براي آمريكا يا هم پيمانان آنها داشت، رژيم صهيونيستي بلافاصله صداي اعتراض خود را در قبال اين اقدام بلند نمي كرد و اعلام نمي كرد اين حمله دستاوردي نداشته است.

اين كارشناس مسائل منطقه در پاسخ به سوالي مبني بر نقش عربستان در اين حملات عنوان كرد: امروز عربستان تبديل به يك پادوي بي مزد و منت براي آمريكا و رژيم غاصب صهيونيستي شده است؛ تمام هزينه‌هايي كه قبلا آمريكا خودش پرداخت مي كرد امروز از جيب مردم عربستان پرداخت مي شود و اين در حالي است كه عربستان هيچ نقش و جايگاهي در تحولات منطقه نداشته و جايگاه قبلي خود را نيز از دست داده است.

دستمالچيان با بيان اينكه عربستان يك عروسك خيمه شب بازي در منطقه است عنوان كرد: «گاو شيرده» اصطلاح بسيار به جايي درباره عربستان است كه خود شخص ترامپ هم به كار برده است؛ در سفر اول ترامپ به عربستان حدود 400 الي 500 ميليارد دلار از خاندان سعودي به سمت آمريكا رفت؛ در سفر بن سلمان نيز حدود 1200 ميليارد دلار از سوي عربستاني ها هزينه شد؛ در حمله اخير هم ترامپ تمام هزينه هاي اين موشك بازي را از جيب مردم عربستان گرفت.

وي با بيان اينكه فاكتور مشوك هاي ارسالي بر سر مردم سوريه از سوي ترامپ براي بن سلمان ارسال شده بود تصريح كرد: اصطلاح گاو شيرده براي عربستان يعني اينكه اينقدر عربستان را مي دوشند و در نهايت آن را به گوشه اي مي اندازند و عاقبت اين گاو شيرده منزوي شدن در همه مجامع خواهد بود.

سفير پيشين ايران در عربستان در خصوص احتمال ادامه اين حملات توسط آمريكا اظهار داشت: از آنجايي كه ابتكارات نظامي در سوريه در دست محور مقاومت به همراه سوريه، روسيه و ايران است، همانگونه كه در خصوص پرورش نيروهاي تكفيري مثلث عربي عبري آمريكايي غربي شكست خورد، آمريكا به خوبي مي داند هرگونه حمله احتمالي به سوريه نيز مانند قبل محكوم به شكست خواهد بود.

 


برگشت به تلکس خبرها