تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: تنها رهبر زن آفريقا ناچار به استعفا شد
شنبه، 19 اسفند 1396 - 13:30     کد خبر: 44179

پيام نفت:

آمينه غريب-فخيم، رئيس‌جمهور موريتاني كه تنها رهبر زن فعلي در قاره آفريقا است در پي افزايش فشارها نسبت به سوء استفاده مالي استعفاء مي‌دهد.
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

آمينه غريب-فخيم، رئيس‌جمهور موريتاني كه تنها رهبر زن فعلي در قاره آفريقا است در پي افزايش فشارها نسبت به سوء استفاده مالي استعفاء مي‌دهد. او متهم است كه از طريق يك كارت‌ اعتباري كه يك موسسه خيريه در اختيارش گذاشته بود هزاران دلار براي مصارف شخصي هزينه كرده است.

به گزارش «انتخاب» به نقل از بي بي سي، قرار است غريب هفته آينده و پس از برگزاري مراسم پنجاهمين سالگرد استقلال موريتاني از مقامس كناره‌گيري كند.

به گزارش خبرگزاري رويترز، خانم غريب با وجود انكار ايت اتهام‌ها، تمام مبلغ مورد مناقشه را بازگردانده است.

آمينه غريب فخيم كه پيش از رسيدن به مقام رياست‌جمهوري دانشمندي نامدار محسوب مي‌شد در سال ۲۰۱۵ به اين مقام كه تا حدود زيادي در ساختار دولت موريتاني تشريفاتي محسوب مي‌شود دست يافت.

پراويند كومار جاگنوس، نخست وزير موريتاني روز جمعه (نهم مارس - ۱۸ اسفند) ضمن علني كردن تصميم خانم غريب براي كناره‌گيري گفت: "منافع ملي مقدم بر هر چيزي است و من از اين كه موريتاني يكي از دموكراسي هاي پوياي فعلي در جهان است، احساس افتخار مي‌كنم."

روزنامه اكسپرس موريتاني در يك سلسه گزارش تحقيقي، مداركي منتشر كرد كه مدعي است خانم غريب-فخيم با كارت اعتباري كه انجمن محيط‌زيستي پلنت ارث در لندن به او داده بود براي خودش لباس و جواهرات و اقلام شخصي خريده است.

بنابر گزارش اين موسسه، اين كارت اعتباري به او در برابر سمت مديريت بدون حقوقش در اين انجمن به او اعطا شده بود.

يكي از اعضاي اين انجمن، آلوارو سوبرينهو كه يك تاجر اهل آنگولاست، مطابق گزارش اين روزنامه، پرداخت صورت‌حساب‌هاي كارت اعتباري اهدايي به خانم غريب-فخيم را بر عهده گرفته بوده است و كمي بعد موفق شده بوده مجوز تاسيس يك بانك سرمايه‌گذاري در موريتاني را به دست بياورد؛ موضوعي كه اتهام رانت‌خواري و پارتي‌بازي را عليه رئيس جمهوري موريتاني برجسته كرده است.

جمهوري اسلامي موريتاني در شمال‌غربي آفريقا واقع شده و به لحاظ وسعت يازدهمين كشور بزرگ آفريقا محسوب مي‌‍شود.

 


برگشت به تلکس خبرها