تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: اسرائيل در حال برقراري روابط ديپلماتيك با حزب الله است
یکشنبه، 13 اسفند 1396 - 22:39     کد خبر: 44167

پيام نفت:
«المانيتور» در گزارشي تحت عنوان «چرا اسرائيل بايد به طور مستقيم وارد مذاكره و معامله با ايران شود»؟ مي نويسد:«نتانياهو به جاي اقدام عليه برجام بايد از لحظه فراهم شده استفاده كرده و باب گفت و گوي مستقيم با تهران را باز كند.

«المانيتور» در گزارشي تحت عنوان «چرا اسرائيل بايد به طور مستقيم وارد مذاكره و معامله با ايران شود»؟ مي نويسد:«نتانياهو به جاي اقدام عليه برجام بايد از لحظه فراهم شده استفاده كرده و باب  گفت و گوي مستقيم با تهران را باز كند. 
به گزارش سايت روزنو، نتانياهو نخست وزير اسرائيل تصميم دارد در تاريخ ۴ مارس در كنفرانس سالانه ايپك در واشنگتن شركت كند و مشكلات حقوقي خود در داخل اسرائيل را براي مدتي رها كند. او اين فرصت را خواهد داشت تا جامعه يهوديان امريكايي ، كنگره امريكا و رسانه ها را براي تقابل با ايران تشويق كند. او از موضع ترامپ و تهديد او در اين باره كه يا بايد در توافق هسته اي اصلاحات ايجاد شود يا آن كه امريكا از آن خارج خواهد شد حمايت كرده است».
 
اين سايت مي نويسد:«در هفته هاي اخير، امريكا خواستار مذاكره طرف لبناني و اسرائيلي بر سر اختلاف شان درباره ميدان هاي اكتشافي گازي شده است. حزب الله نيز بخشي از اين مذاكرات است. 
چنانچه «تيلرسون» در استانه سفر به لبنان گفت كه بايد حزب الله را به عنوان بخشي از روند سياسي در لبنان برسميت بشناسيم. «يوال اشتاينيتز» وزير انرژي اسرائيل نيز مي گويد كه راه حلي ديپلماتيك براي هر دو طرف بهتر است واقعيت آن است كه اسرائيل در حال برقراري روابط ديپلماتيك با حزب الله است. 
اسرائيل به درستي مي داند كه حزب الله نماينده ايران در منطقه است. در نتيجه، اسرائيل نيز در مسير مذاكره با ايران قرار گرفته است. اين تماس ها همواره غير مستقيم بوده اند مانند مذاكرات سال ۲۰۱۱ ميلادي با سازمان حماس بر سر ازادي گيلاد شاليت سرباز اسرائيلي كه نزد فلسطنيان بود».
 
اين سايت در ادامه اشاره مي كند كه تلاش هاي ميانجي گرانه امريكا بين اسرائيل و لبنان به پايان رسيده است چنانچه نصرالله گفت كه اگر شوراي عالي دفاع لبنان تصميم بگيرد تاسيسات نفت و گاز دريايي اسرائيل ظرف چند ساعت نابود مي شوند و «ليبرمن» وزير دفاع اسرائيل نيز به شركت هاي گاز بني المللي هشدار داد كه در مناقصه هاي كشف گاز و نفت لبنان در مناطق مورد اختلاف شركت نكنند. اسرائيل به راحتي تهديدات نصرالله را نمي پذيرد».
 
«المانيتور» در ادامه مي نويسد مشخص نيست كه در قرارداد براي كشف و استخراج از سواحل لبنان ايا شركت هاي ايراني و يا مهندسان و تكنسين هاي ايراني نيز حضور دارند يا خير. اين سايت مي نويسد:«آنان شهروندان غير نظامي هستند و پهپاد ندارند.
چه خوب است كه اسرائيل از اين فرصت استفاده كند اما مي دانيم كه اسرائيل امادگي اي براي راه اندازي كانال ارتباط مستقيم با ايران ندارد و قصدي هم براي بحث در مورد اختلافات گازي با ايران ندارد. اين واقعا دردناك است. اسرائيل و ايران مي توانند معامله نهايي را به خاطر امنيت و رفاه شهروندان شان انجام دهند».
 
«المانيتور» در ادامه اشاره مي كند كه در داخل ايران دولت روحاني خواستار كاهش تنش ميان ايران و اسرائيل است چنانچه روحاني از اقدام برخي از نهادها درباره درباره نوشتن جمله اسرائيل بايد نابود شود بر روي موشك ها انتقاد كرده است.
 
اين سايت در پايان مي نويسد:«نتانياهو داراي مدارك لازم به منظور اقناع مقام هاي امريكايي در اين باره است كه منافع ايران را تضعيف كرده و جانب اسرائيل را بگيرند. اكنون زمان آن فرارسيده كه او خود از نفوذ و قدرتي كه دارد براي ايجاد رابطه با ايران براساس منافع متقابل استفاده كند.
 البته پيش شرط اين موضوع يك توافق صلح منطقه اي و پايان دادن به اشغال ۵۰ ساله سرزمين هاي اشغالي فلسطيني است. 
در بدترين سناريو اين تلاش شكست خواهد خورد و سعودي ها را عصباني مي كند اما اسرائيل به جهان نشان خواهد داد كه به دنبال صلح است.
 در بهترين سناريو، اسرائيل تهديد از جانب بزرگترين رقيب منطقه اي اش و شركاي آن در سوريه و لبنان را از ميان خواهد باشد. يك توافق با ايران تحقيقات پليس عليه نتانياهو را متوقف نخواهند كرد اما اغاز فصل مهمي در تاريخ دولت اسرائيل خواهد بود».

 


برگشت به تلکس خبرها