تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: نقشه تزار روس براي خاورميانه / اعراب خليج فارس به خاطر ايران دست از ترامپ مي كشند و به آغوش پوتين مي روند؟
چهارشنبه، 22 آذر 1396 - 14:55     کد خبر: 44044

پيام نفت:

 

منابع ديپلماتيك روسي بر اين مساله تاكيد مي كنند كه مسكو قصد توسعه حضور خود در خاورميانه را دارد و در اين مسير از سياستهاي كوركورانه آمريكا در منطقه بهره مي برد.
نقشه تزار روس براي خاورميانه / اعراب خليج فارس به خاطر ايران دست از ترامپ مي كشند و به آغوش پوتين مي روند؟ / اهميت سفر اخير رئيس جمهور روسيه به سوريه و مصر

العرب نوشت: منابع ديپلماتيك روسي بر اين مساله تاكيد مي كنند كه مسكو قصد توسعه حضور خود در خاورميانه را دارد و در اين مسير از سياستهاي كوركورانه آمريكا در منطقه بهره مي برد.

به گزارش خبرداغ ؛ اين منابع فاش كردند كه پوتين به طور كامل طي سفر خود در منطقه از خشم ايجاد شده در جهان عرب، عليه تصميم ترامپ در مورد قدس، استفاده مي كند تا خود را بعنوان يك رهبر بين المللي آگاه از مسائل منطقه مطرح كند.

سفر پوتين به قاهره از روابط سنتي فراتر رفته و به سمت همكاري نظامي، امنيتي، سياسي و اقتصادي گسترده بين مصر و روسيه پيش مي رود تا رابطه تاريخي سرد بين اين دو كشور تغيير كند.

به عقيده منابع، دولتهاي خليج فارس با ديده رضايت به سياست هوشمندانه و حساب شده پوتين در مورد مسائل منطقه مي نگرند و اين دولتها بويژه عربستان سعودي تمايل شديدي به بهبود روابط استراتژيك با مسكو دارند، تا از كاهش روابط با ايالات متحده متاثر نشوند.

مراجع ديپلماتيك غربي، هدف پوتين از سركشي از پايگاه نظامي حميميم در سوريه، پيش از سفر به قاهره را ارسال پيامها و اشاراتي به تمام جهان و بخصوص كشورهاي ذينفع در مورد سوريه، مي دانند، پيامهايي مبني بر اينكه مسكو كاملا بر آنچه در سوريه بوقوع مي پيوندد حاكميت دارد و نقشي محوري را در آن ايفا مي كند.

پوتين در روز دوشنبه دستور خروج نيروهاي روسيه از سوريه را داده و اعلام كرد مسكو و دمشق مأموريت خود در نابودي داعش را انجام داده اند.

 تحليلگران مسائل سوريه ديدار غير منتظره پوتين از پايگاه حميميم و ديدار با اسد را نشان دهنده ميزان توجه شخصي رئيس جمهور روسيه به سرنوشت اسد مي دانند. به گزارش خبرگزاريهاي سوريه، پوتين در اين ديدار از همكاري مشترك با ايران و تركيه براي آغاز عمليات صلح در سوريه خبر داده است.

منابع مطلع مصري نقل مي كنند كه ديناميك فعال ديپلماسي مصري، جايگاه واقعي مصر در جهان عرب را به آن باز مي گرداند و اين مساله براي رئيس جمهور روسيه فضاي وسيعي را براي سيطره بر مسائل عربي، افريقايي و منطقه اي فراهم مي كند كه از پرونده سوريه نيز فراتر مي رود.

اين منابع، مذاكرات صورت گرفته بين دو دولت در مورد امكان استفاده متبادل از پايگاههاي نظامي يكديگر، را نه تنها تحولي گسترده براي روسيه، بلكه يك انتقال استراتژيك منحصر به فرد براي مصر مي دانند كه بوسيله آن مي تواند گزينه هاي خود در شرق جهان را توسعه بخشد.

خود آمريكايي ها به اين امر معترفند كه پوتين در خاورميانه نقشي مطلوب را ايفا مي كند، در حالي كه آمريكا ابزارهاي نفوذ خود در اين منطقه را از دست داده است. مسكو در آستانه و سوچي براي مرتب كردن اوضاع سوريه، فعالتر از واشنگتن است؛ همچنانكه راجر بويز، تحليلگر انگليسي معتقد است بازي پوتين در خاورميانه، ايالات متحده را فريب داده است.

منابع آمريكايي به اين مساله اذعان مي كنند كه پايتخت هاي عربي مي توانند بر توانايي كه مسكو براي رايزني با ايران در اختيار دارد، تكيه كنند، در شرايطي كه سياست اعلام شده ترامپ، مورد حمايت اروپايي قرار نگرفت.

مترجم: مريم نصراللهي

 


برگشت به تلکس خبرها