تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: كمترين و بيشترين موارد همسر آزاري در كدام شهرهاي ايران رخ داده است؟
شنبه، 11 آذر 1396 - 21:57     کد خبر: 44026

پيام نفت:

آمارها نشان مي‌دهد در استان‌هاي تهران، خراسان‌رضوي و اصفهان بيشترين ميزان گزارش‌هاي همسرآزاري، هم آزاررساندن مرد به زن و هم زن به مرد ثبت شده است.


به گزارش جماران، روزنامه شرق نوشت:


در هفته‌هاي گذشته پس از ارتباط با پزشكي‌قانوني آمار خشونت خانگي و همسرآزاري و مراجعه طرفين به پزشكي‌قانوني را درخواست كرديم. مطالعه آمار پزشكي‌قانوني اطلاعات جالبي را در اختيار ما قرار مي‌دهد: 


براساس آمار پزشكي‌قانوني، كمترين ميزان گزارش معاينات نزاع همسرآزاري در مردان، به‌ترتيب مربوط به استان‌هاي قم، سيستان‌وبلوچستان و ايلام است كه اين آمار در سال ٩٥ نسبت به ٩٤ رشد محدودي داشته است. به‌طور مشخص در سال ٩٤ گزارش همسرآزاري مردان آزارديده به‌ترتيب در ايلام، سيستان‌وبلوچستان و قم يك، يك و دو نفر بوده است كه اين رقم در سال ٩٥ هشت، شش و صفر نفر شده است. 


كمترين ميزان گزارش همسرآزاري زنان آزارديده در سال ٩٤ از سوي همسر به‌ترتيب مربوط به استان‌هاي بوشهر و ايلام است كه ١٨٩ و ٢٣٦ مورد گزارش شده است. اين آمار در سال ١٣٩٥، به ٢٤٤ و ٣٢٦ نفر رسيده است كه باز هم كمترين ميزان آزار همسر در اين دو استان را نشان مي‌دهد. 


براساس آمار، موارد ثبت‌شده همسرآزاري در سال ٩٥ در استان‌هاي تهران، خراسان‌رضوي و اصفهان به‌ترتيب بيشترين گزارش‌هاي ثبت‌شده است كه به‌ترتيب ١٧٠٨٣ مورد، ٧٣٨٥ مورد و ٦٤٨٣ مورد بوده است. آمار مي‌گويد اين استان‌ها در سال ٩٤ نيز بالاترين ميزان خشونت زن‌آزاري از سوي همسران را دارا بوده‌اند. 


بيشترين موارد همسرآزاري، آزار زن از سوي مردان است و گزارش‌هاي ثبت‌شده آزار مرد از سوي زن انگشت‌شمار است. بيشترين آمار همسرآزاري مرد از سوي زن، باز هم مربوط به تهران، خراسان‌رضوي، اصفهان، فارس و مركزي مي‌شود. براساس آمار سازمان پزشكي‌قانوني تعداد معاينات نزاع مربوط به موضوع همسرآزاري از سال ١٣٨٨ تا ١٣٩٥ رشد قابل‌توجهي داشته به نحوي كه از بيش از ٥٢‌هزار مورد به بيش از ٧٧‌هزار مورد افزايش يافته است. براساس اين آمار فقط در فاصله سال‌هاي ٩٢ تا ٩٣، آمار معاينات نزاع مربوط به همسرآزاري و يا شايد ارائه گزارش همسرآزاري از ٧٣‌هزار مورد به ٧١‌هزار مورد رسيده است. 


مقايسه استان‌ها از نظر تعداد معاينات نزاع مربوط به همسرآزاري به‌ازاي هر صد ‌هزارنفر جمعيت در سال ٩٥ نشان مي‌دهد كه استان بوشهر با ٢٢ مورد گزارش، و استان البرز با ١٤٩ مورد گزارش در بين صد ‌هزار نفر، كمترين و بيشترين ميزان گزارش نزاع همسرآزاري را داشته‌اند. در اين ميان استان‌هاي يزد، زنجان، تهران و اصفهان در رتبه‌هاي بعدي بيشترين آمار همسرآزاري در مقياس صد ‌هزار نفر جمعيت هستند. 
 


برگشت به تلکس خبرها