تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: مقايسه سهم ايران و جهان در ميزان توليد انرژي خورشيدي
دوشنبه، 13 آذر 1396 - 11:42     کد خبر: 44022

پيام نفت:

يكي از راه‌كارهاي اصلي براي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي و جلوگيري از افزايش گرمايش زمين استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير، به ويژه انرژي خورشيدي است. كشورهاي جهان براي ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي سخت مشغول رقابت با يكديگرند.رونق انرژي هاي تجديدپذير

در حال حاضر يك درصد از نياز مردم جهان به برق از طريق انرژي خورشيدي تأمين مي‌شود.
در اتحاديه اروپا ۴ درصد از اين نياز توسط انرژي خورشيدي برآورده مي‌شود.
با برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اميد مي‌رود كه در سال ۲۰۲۰ سايت‌هاي انرژي خورشيدي سه برابر بيشتر از ميزان فعلي برق‌رساني كنند و در سال ۲۰۳۰ اين ميزان به سيزده برابر برسد.
در راستاي تأمين انرژي از منابع تجديدپذير كشور چين به سرعت در حال پيشرفت است. تا پايان سال ۲۰۱۶ نيروگاه‌هاي خورشيدي با توان توليد ۷۸ گيگاوات (۷۸ هزار مگاوات) تأسيس شدند.
اين ظرفيت برابر با ظرفيت ۷۸ نيروگاه اتمي عظيم يا ۱۵۰ نيروگاه زغال‌سنگ است.
ژاپن تا پايان سال ۲۰۱۶ نيروگاه‌هاي خورشيدي با توان ۴۳ گيگاوات، آمريكا با توان ۴۲ گيگاوات و آلمان با توان ۴۱ گيگاوات تأسيس كردند.
در هند تا كنون توليد برق از انرژي خورشيدي به ۱۰ گيگاوات رسيده است. پيش‌بيني مي‌شود تا سال ۲۰۲۰ اين ميزان يازده برابر افزايش يابد.
در حال حاضر برق توليدي از نيروگاه‌هاي جديد خورشيدي عموما در جهان ارزان‌تر از برق توليدي از نيروگاه‌هاي جديد گاز، ذغال‌سنگ يا اتمي تمام مي‌شود.
به همين دليل نيز چين و هندوستان برنامه‌هاي خود براي ساخت نيروگاه‌هاي جديد ذغال‌سنگ را لغو كردند.
حدود دو ميليارد نفر در جهان هنوز بدون برق زندگي مي‌كنند. چراغ نفتي تنها وسيله روشنايي و منبع نور براي اين دسته است.
گران بودن نفت و آسيب‌هاي ناشي از دوده به دستگاه تنفسي از معايب عمده چراغ‌هاي نفتي به شمار مي‌رود.
در مقابل سامانه‌هاي خورشيدي كوچك با باتري و ال‌ئي‌دي جايگزين‌هاي بسيار ارزان‌تر و بهتري براي چراغ‌هاي نفتي هستند. در بنگلادش با اين روش بيش از چهار ميليون خانه مسكوني برق دارند.
مالكان خانه‌هاي مسكوني يا شركت‌ها، به ويژه در اروپا، به رغم اتصال به شبكه برق‌رساني ترجيح مي‌دهند با نصب سلول‌هاي خورشيدي برق مورد نياز خود را تأمين كنند؛ تمايلي كه در سال‌هاي اخير رو به افزايش بوده است.
در آلمان هزينه برق بدست‌آمده با اين روش نصف هزينه‌اي تمام مي‌شود كه شركت‌هاي برق‌رساني از مشتركان طلب مي‌كنند. به همين خاطر نيز سلول‌هاي خورشيدي نهايتا سيستمي سودآور هستند.
در حال حاضر ذخيره‌كردن برق خود توليد همچنان گران تمام مي‌شود، اما در عوض قيمت باتري‌ها ذخيره‌كننده به سرعت در حال كاهش است.
اين كاهش قيمت موجب شده تا باتري‌ها براي شركت‌ها و مالكان خانه‌هاي مسكوني به گزينه‌‌اي بسيار جذاب بدل شوند. اين تغيير و تحول در فناوري باتري جنبش مثبتي را در زمينه توليد مستقلانه برق به وجود آورده است.
در سال ۲۰۱۶ هواپيماي «سولار ايمپالس » كه سوختش تنها از طريق انرژي خورشيدي تأمين مي‌شد، توانست با موفقيت دور دنيا سفر كند. اين هواپيماي سبك‌وزن و بدون سرنشين نمونه‌اي موفق بود كه به خوبي ظرفيت‌هاي فناوري خورشيدي را نشان داد.
بنابر محاسبات علمي قدرت خورشيد حدودا هزار برابر بزرگتر از مصرف انرژي در سراسر جهان است. براي جلوگيري از گرمايش زمين و همچنين پاسخگويي به تقاضاي جهاني براي انرژي، فناوري توليد انرژي از خورشيد نقشي اساسي ايفا مي‌كند.
كشورهاي جهان در كنفرانس پاريس توافق كردند تا با اتخاذ اقدامات لازم تلاش كنند تا ميانگين حرارت زمين تا سال ۲۰۳۰ از دو درجه سانتي‌گراد نسبت به شروع انقلاب صنعتي بالاتر نرود.
جايگاه ايران
توافق پاريس ۴ نوامبر سال ۲۰۱۶ اجرايي شد. تمايل روز افزون براي استفاده از انرژي‌هاي تجديدپذير گامي مهم در راستاي تحقق هدف پيش‌بيني شده است. با اين حال هنوز راه زيادي براي رسيدن به اين هدف در پيش است. كشورهاي زيادي تا بدين‌جا از دانش و فناوري مورد نياز براي ساخت نيروگاه‌هاي خورشيدي بدون بهره هستند.
طبق اطلاعات مندرج در وبسايت سازمان‌انرژي‌هاي تجديدپذير، ايران با داشتن ۳۰۰ روز آفتابي در بيش از دو سوم كشور و متوسط تابش ۴/۵ تا ۵/۵ كيلووات ساعت بر متر مربع در روز، از جمله كشورهايي به شمار مي‌رود كه پتانسيل بالايي در زمينه انرژي خورشيدي دارند.
 ايران قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ ميلادي، ۷۵۰۰ مگاوات برق از انرژي خورشيدي توليد كند كه اين ميزان بيش از هفت برابر برق توليدي از نيروگاه اتمي بوشهر خواهد بود.
دو ماه پيش اتحاديه اروپا اعلام كرد كه با ارائه كمك‌هاي مالي و فني ايران را در تأمين انرژي مورد نياز خود از طريق انرژي‌هاي تجديدپذير پشتيباني خواهد كرد.
آلمان در اين ميان به يكي از شركاي اصلي ايران بدل شده است. زمستان گذشته دو نيروگاه خورشيدي هر كدام با ظرفيت هفت مگاوات در همدان با سرمايه‌گذاري ۱۵ ميليون يورويي آغاز به كار كردند. اين نيروگاه‌ها با همكاري شركت آلماني «دايسك» تأسيس شدند.
در اين دو نيروگاه جديد كه مجموعا در زمين‌هايي به وسعت ۲۰ هكتار، در حومه همدان واقع شده‌اند، ۶۰ هزار سلول خورشيدي نصب شده است. ۲۰ درصد تجهيزات اين نيروگاه‌ها نيز ساخت ايران هستند.
عربستان، رقيب ايران در زمينه توليد انرژي، عزم خود را براي ربودن گوي سبقت جزم كرده و قصد دارد با كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي سهم اين كشور در زمينه توليد انرژي از منابع تجديدپذير به ويژه انرژي خورشيدي را به شدت افزايش دهد. مقامات عربستان براي تحقق اين هدف سرمايه‌گذاري ۵۰ ميليارد دلاري در زمينه انرژي خورشيدي و بادي انجام داده‌اند.
وزير نفت عربستان ژانويه امسال اعلام كرد كه اين كشور مي‌خواهد به يك «نيروگاه خورشيدي» عظيم تبديل شود. كاهش درآمدهاي نفتي عربستان يكي از دلايل مهمي بود كه موجب شد رياض به ذخاير ارزي خود رجوع كرده و براي تأمين نيازهايش بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي برداشت كند. عربستان قصد دارد با اين سرمايه‌گذاري هنگفت تا سال ۲۰۲۳ دستكم ۱۰ گيگاوات برق از نيروگاه‌هاي خورشيدي و بادي خود توليد كند.
پيشرفته‌ترين نيروگاه برق خورشيدي در منطقه از آن مراكش است؛ نيروگاهي كه وسعت آن در اتمام عمليات ساخت در سال ۲۰۱۸ به اندازه شهر مراكش، پايتخت اين كشور خواهد بود. فاز اول اين نيروگاه به نام «نور ۱» كه در شهر ورزازات ساخته شده، توان توليد ۱۶۰ مگاوات را خواهد داشت. به گفته سازندگان، اين نيروگاه از زمان سپيده‌دم تا سه ساعت پس از غروب آفتاب مي‌تواند برق توليد كند كه تأمين‌كننده نياز ۶۵۰ هزار نفر است.
نيروگاه خورشيدي مراكش با هزينه ۹ ميليارد دلار ساخته مي‌شود. اين كشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۰، ۴۲ درصد از انرژي مورد نياز خود ، بالغ بر ۲ هزار مگاوات، را از انرژي‌هاي تجديدپذير تأمين كند.

 

منبع: انرژي امروز


برگشت به تلکس خبرها