تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: صنعت نفت و گاز شيل آمريكا چگونه زنده ماند؟
چهارشنبه، 15 آذر 1396 - 17:44     کد خبر: 44011

پيام نفت:

سعودي ها، روس ها و حتي بسياري از تحليل گران آمريكايي معتقد بودند كه سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز شيل و ماسه اي در مواجه با قيمت پايين نفت كم مي شود و در نتيجه توليد آنها كاهش پيدا خواهد كرد..

تحريريه نفت امروز /سعودي ها، روس ها و حتي بسياري از تحليل گران آمريكايي معتقد بودند كه سرمايه گذاري در بخش نفت و گاز شيل و ماسه اي در مواجه با قيمت پايين نفت كم مي شود و در نتيجه توليد آنها كاهش پيدا خواهد كرد، اما اكنون ثابت شده كه اين پيش بيني اشتباه بوده است. 

البته اگرچه كاسته شدن تعداد دكل ها و بيكاري كارگران دردناك بود، اما اين صنعت زنده ماند و طبق مقاله فاينشنال تايمز و بر خلاف توصيه تمام «كارشناسان»، توليد گاز طبيعي از شيل هاي مارسليوس و يوتيسا در شمال شرق آمريكا در ماه اوت به توليد ميانگين 22.63 ميليارد فوت مكعب در روز رسيد.
 
افزايش توليد گاز طبيعي
 
اين مقدار دو درصد بيش از ماه ژوئيه است و پس از ركورد توليد 22.78 ميليارد مترمكعب در روز در ماه فوريه، بالاترين مقدار است. علي رغم پيش بيني هاي اوليه دولت ايالات متحده كه توليد گاز تركيبي از دو حوزه شيل قرار گرفته در زير اوهايو، پنسيلوانيا و ويرجينياي غربي كاهش پيدا خواهد كرد، توليد كنندگان با تكميل چاه هاي حفاري شده اما ناتمام و حفر چاه هاي عميق تر و طولاني تر كه گاز بيشتري توليد مي كردند، توانستند تداوم توليد را مديريت كنند.
هرچند تعداد دكل هاي حفاري كاهش پيدا كرد، اما توسعه فناوري به توليدكنندگان براي افزايش محصول كمك كرد. اكنون، ميانگين توليد گاز براي هر دكل در مارسليوس به 11.4 ميليون متر مكعب در روز رسيده است كه در مقايسه با سال گذشته 18 درصد بيشتر است. اين افزايش به خاطر جهش قيمت نبوده و كاملا برخلاف تداوم قيمت هاي پايين بوده است. قيمت گاز در هاب تجاري دومينيون ساود در پنسيلوانيا معادل 1.2757 دلار براي هر يكاي بريتانيايي حرارت* است كه نصف قيمت پايه گاز در لوئيزيانا است.
 
هزينه كم، سود زياد
 
در نتيجه كاهش هزينه، صادرات به مجرايي مناسب براي توليد كنندگان گاز ماسه اي ايالات متحده تبديل شده و سال جاري هفت محموله به مقاصد آرژانتين، شيلي، برزيل، هند، پرتغال و حتي دوبي و كويت صادر شده است. خاورميانه بر روي برخي از عظيم ترين ذخاير گاز در جهان قرار دارد، اما افزايش تقاضا و كمبود سرمايه گذاري در استخراج و ميعان باعث شده است كه ال.ان.جي ايالات متحده نسبت به توليدات محلي رقابتي تر باشد.
اين موضوع به گاز طبيعي محدود نيست. توليد نفت ماسه اي هم علي رغم پيش بيني كارشناسان مبني بر پايان كارش، با قدرت ادامه يافته است. عمليات حفاري و بهبود فناوري به توليد كنندگان نفت ايالات متحده اجازه داد تا هزينه ها را كاهش دهند و اكنون به جايي رسيده است كه سرمايه گذاري در نفت ماسه اي آمريكا جذاب تر از پروژه هاي نفتي آب هاي عميق در جايي مثل آفريقا است. در حال حاضر ميانگين هزينه هاي توليد هر بشكه نفت از چاه هاي شيل آمريكا 30 تا 40 سنت كاهش پيدا كرده، در حالي كه اين رقم براي ديگر پروژه ها معادل 10 تا 20 سنت است.
 
 
سرمايه گذاري در شيل «ايگل فورد» در جنوب تگزاس نياز دارد قيمت نفت برنت 48 دلار براي هر بشكه باشد تا هزينه و فايده آن سر به سر شود، در حالي كه پروژه هاي «ولفكمپ» در حوزه مربوط به دوره پرميان در غرب تگزاس با قيمت 39 دلار، چنان چه قيمت ها روند رو به افزايش حتي آهسته اي را نشان دهند، مي تواند فرصت هاي سرمايه گذاري جديدي فراهم كند.
در حالي كه كاهش فعاليت حفاري ضربه اي به توليدكنندگان فولاد، قطعه سازان و مهندسان پشتيبان طرح بود، آخرين گزارش ها حاكي از آن اند كه اين صنعت از سقوط فاصله گرفته و ديگر نيازي به افزايش قابل توجه قيمت نفت براي بازگشت سرمايه گذاري ندارد.
 
* هزار متر مكعب گاز برابر است با تقريبا 36.9 ميليون يكاي بريتانيايي حرارت يا BTU
 

 


برگشت به تلکس خبرها