تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: چند همسري بيشتر جامعه بهتر! /از خانواده خود شروع كنيم!
پنجشنبه، 6 مهر 1396 - 18:39     کد خبر: 43915

پيام نفت:

 

فعاليت هاي چندين كانال تلگرامي براي تبليغ چندهمسري و ترويج آن در جامعه به اسامي مختلف و به اسم «سنت اهل بيت» و «فرهنگ ناب» موجب حساسيت‌هاي زيادي شد كه آن را پيگير شديم.

يك آقا و دو خانم كنار هم خوشحال و خندان بر سر سفره عقد نشسته‌اند و يا در تصويري ديگر يك آقا به شكل مهربانانه‌اي كنار دو خانم ايستاده‌است. و يا دو خانم يك آقا را راهي جبهه مي‌كنند. اين تصاوير چندهفته پيش به عنوان استيكر در فضاي مجازي به اسم ترويج چند همسري منتشر شد كه واكنش‌هاي زيادي با خود داشت تا اينكه مشخص شد اين استيكرها جعلي بوده و با برش دادن ديگر استيكرها ساخته شده‌است و طراحي به اين منظور صورت نگرفته‌است. بعد از اين اتفاق چندين كانال تلگرامي ترويج چندهمسري موردتوجه قرار گرفتند. تا اين موضوع بحث كاربران در شبكه‌هاي مختلف مجازي شود. ادعاهاي اين كانال‌هاي مجازي مبني بر ترويج چندهمسري و لزوم اين كار در جامعه امروز باعث شد سراغ يكي از آن‌ها برويم تا با آنها در اين باره گفتگو كنيم.

مرد دو زنه كانال تلگرام همسريابي كانال تلگرام چند همسري ازدواج زنان اخبار ازدواج

چندهمسري بيشتر جامعه بهتر!

«فرهنگ ناب چند همسري»، «ضرورت_چندهمسري»،«از خانواده خود شروع كنيم»،«چند همسري اسلامي» عباراتي ست كه در جاي‌جاي پيام‌هاي اين كانال‌ تلگرامي نوشته شده‌است كه قرار است فرهنگ چندهمسري را ميان جامعه ترويج كنند. داستان هاي كوتاه از تجربيات خوب، نامه‌هاي مردان براي همسرشان كه با اين موضوع كوتاه بيايند همه و همه قرار است يك حرف را بزنند كه زنان بايد با چندهمسري مردان‌شان كنار بيايند. براي اطلاعات بيشتر به ادمين اين كانال تلگرامي پيام داديم و از آنها خواستيم كه سوالات ما را درباره فعاليت‌هايشان در باب چندهمسري توضيح بدهند. ادمين ما را به فرد ديگري ارجاع داد كه در حال حاضر در شهر قم طلبه بود و طبق گفته خودش مدرك كارشناسي ارشد در رشته مديريت رسانه دارد و مسئول پاسخگويي به سوالات اين كانال تلگرامي است. وي متولد ۱۳۵۹، متاهل و فعلا داري يك همسر است. اين فعال در حوزه چندهمسري در پاسخ به سوال ما كه چه اتفاقي افتاد كه به اين نتيجه رسيدند كه چندهمسري را به عنوان راه درستي ترويج كنند گفت:« در سفري كه به يكي از مناطق محروم كرمان داشتيم متوجه شديم كه تعدادي از دختران از سن متعارف ازدواج در آن منطقه گذشته و به مجرد قطعي رسيده‌اند. طبق آمار رسمي آقاي دكتر محزون از سازمان ثبت احوال تعداد دختران ۳۰ تا ۴۹ سال مجرد در كشور حدود ۹۰۰ هزارنفر است ولي پسران مجرد در اين بازه سني تنها ۳۲۰ هزار نفر است. اين دختران شانس ازدواج براي همسر اول شدن كمي دارند. اما با جا افتادن فرهنگ تعدد زوجات مي توانند ازدواج كنند. نتيجه طبيعي اين آمار و وضعيت مطالعه ميداني ما اين است كه بهترين راهكار براي ازدواج پيردختران و يا بيوه‌ها و مطلقه‌ها رواج تعدد زوجات است.»

مرد دو زنه كانال تلگرام همسريابي كانال تلگرام چند همسري ازدواج زنان اخبار ازدواج

زني كه مانع چندهمسري شود خودخواه است!

باتوجه به گزارش‌هاي رسيده از سوي دادگاه و حتي مشاورين و روانشناسان اجتماعي دليل بسياري از طلاق‌هاي امروزي گرايش مرد به زن ديگري و يا ازدواج مجدد آقا است كه زندگي را به مرحله بن‌بست كشانده‌است و زوجين تصميم به جدايي از يكديگر گرفته‌اند. اما اين گروه براي اين معضل كه به طور ناخودآگاه در چندهمسري به وجود مي‌آيد را ناشي از عدم فرهنگسازي در جامعه مي‌داند و حتي كاملا جدي در اين باره مي‌گويد «زني كه به مرد خود غيرت داشته باشند و مانع تعدد زوجات همسرش شود؛ خودخواه است.» در مطلبي از اين كانال آمده‌است:«ما معتقديم ريشه بسياري از طلاقها همين بي توجهي به فرهنگ تعدد زوجات و بي توجهي به جامعه دختران و زنان مجرد هست. با مراجعه به دادگاه ها درمي يابيد كه بسياري مردان ما در اثر دلباختگي به يك زن يا دختر ديگر دارند از همسر اولش جدا مي‌شود، در حاليكه اگر فرهنگ تعدد زوجات جا مي افتاد، او همسر اولش را رها نميكرد، بلكه همسر ديگري به زندگاني اش اضافه مي‌كرد.» در جاي ديگر نيز آمده‌است:« اتفاقا علت اين دسته طلاق ها به خاطر نبود همين فرهنگ تعدد زوجات و تبيين ناقص ضرورت هاي اون هست.  اگر زنان جامعه ما بدانند اين حكم، حكم خداست و زمينه ساز سلوك و تقرب الهي اون ها، اونوقت به سمت پذيرش اين سنت الهي و حفظ زندگي خواهند رفت. با ايجاد يك وسعت روحي، محبت قلبي و نوع دوستي هست كه زن اول مي پذيره كه بنا به تدبير الهي از چهار شب همسرش، تنها يك شب حق اوست و مرد وظيفه داره پيش او بماند و سه شب ديگه در اختيار خودش هست. با اين وسعت روحي هست كه زن اول وقتي ميبينه زنان ديگري كه در نوع و انسانيت مثل او هستند نيازمند تاهل هستند، ديگه به خودش اجازه نميده بنا به تعبير من حق اون زن ها رو از شوهر خودش غصب كنه و با هزار بهانه و درگيري اون زمان رو كه ميتونه مايه آرامش ديگران هم باشه مالك بشه. اين نوع نگاه انسان دوستانه باعث ميشه يك زن ديگر از تنهايي در بياد و صاحب بچه و كمال روحي خاص متاهلين بشه. مشكل ترويج اين نگاه نيست مشكل اين هست كه متاسفانه ما دچار بخل اجتماعي و قساوت قلب هستيم.»

مرد دو زنه كانال تلگرام همسريابي كانال تلگرام چند همسري ازدواج زنان اخبار ازدواج

سراغ هيچ مرجع تقليدي براي مشورت نرفتيم

ترويج چندهمسري گروه‌ها و كانال‌هاي مروج كار را به جايي رسانده كه در گوشه و كنارها نشست و جلسه تشكيل مي‌دهند و چندهمسران از باب خوبي و محسنات آن براي مخاطبين خود حرف مي‌زنند. اين درحالي است كه از زمان انقلاب اسلامي تاكنون هيچ‌كدام از شخصيت‌هاي بزرگ فرهنگي، سياسي و ديني نظام حتي يك خط درباره چندهمسري سخني به ميان نياورده‌اند و ترويج آن هيچ‌گاه توسط مراجع توصيه نشده‌است. سوال اينجاست چرا بزرگان هيچ‌گاه براي ترويج اين مورد كلامي حرف نزدند؟ در جواب شنيديم:« نمي‌دانيم اين سوالي ست كه ما از خود آن‌ها هم داريم و بهتر است شما به آنها هم رجوع كنيد.» همچنين در ادامه پرسيديم با اين حال با توجه به حضور شما در قم به عنوان يك طلبه آيا براي اين كار سراغ مراجع رفتيد و از آنها درستي يا غلطي اين كار را جويا شديد؟ كه پاسخ شنيديم:«خير!» و در ازاي خواستن دليل هم شنيديم:«وقتي كتاب درسي وجود دارد و نكته‌اي را بيان كرده. ممكن است معلمي بخواهد آن مطلب را نگويد و يا جور ديگري بگويد!» اين گروه مدعي است توسط برخي چهره هاي ديني به ترويج چندهمسري تشويق شده كه بررسي هاي خبرنگار مهر حاكي از آن است كه اين ادعا هم با واقعيت همخواني ندارد.

همسردومي پيشنهاد مي دهيم كه ظاهر پايين‌تري دارند

«ازدواج آسان» و تشويق به «فرزندآوري» و حتي «نخبه‌پروري» كليدواژه‌هايي است كه مقام معظم رهبري و بزرگان نظام بارها به آن تاكيد كرده‌اند. باوجود اينكه اين گروه فعال در حوزه ترويج چندهمسري دغدغه ازدياد جمعيت و توليد نسل را دارند از آن‌ها پرسيديم چرا روي اين فرمايشات اكيد فعاليت نمي‌كنيد؟ در جواب اين سوال گفته شد:« باقي افراد و گروه‌هاي فرهنگي در اين حوزه فعاليت دارند و ما خواستيم در حوزه ديگري فعاليت كنيم. همچنين با وجود ازدواج باز دخترها و خانم در جامعه زياد مي‌آيد كه با مشكل ازدواج مواجه هستند و تعدد زوجات مي‌تواند مشكل آنها را حل كند.»‌

مرد دو زنه كانال تلگرام همسريابي كانال تلگرام چند همسري ازدواج زنان اخبار ازدواج

در اينفوگرافيكي كه در تاريخ ۷ مردادماه ۱۳۹۶ در خبرگزاري مهر منتشر شد تنها در بازه سني بالاي ۴۰ سال جمعيت زنان مجرد از مردان بالاي ۴۵ سال بيشتر است. و تعديل جنسيت در باقي گروه‌هاي سني رعايت شده‌است و گويا دختران مجرد بالاي ۴۰ سال موضوع اصلي چالش اين گروه است. درحاليكه سابقه تعدد زوجات در كشور ما چيز ديگري نشان داده و هيچ‌گاه اين نقش حمايتي كه مدنظر اين گروه فعال چندهمسري است مطرح نبوده. با اين حال پاسخگوي اين گروه به ما در جواب اين مشكل مي‌گويد كه از اين گروه هفت نفره فعال سه نفر اقدام به ازدواج مجدد كردند و حتي به ما تضمين مي‌دهند كه همسر دوم يكي از دوستانشان به لحاظ ظاهر ضعيف‌تر و داراي سن بيشتري از همسر اولش است!»

هيچ مسئولي از اين گروه حمايت نمي‌كند

فعاليت‌ كانال‌هاي چندهمسري حساسيت‌ رسانه‌هاي بيگانه را نيز به همراه داشت. رسانه‌هايي كه قصد داشتند با پرداختن به آن اين موضوع را دست‌آويزي كنند تا دوباره به نظام اسلامي، اسلام و بزرگان سياسي كشور بتازند. به خصوص اينكه اطلاعات منتشرشده از سبك زندگي بزرگان نظام در اين كانال صحيح نيست و مي‌تواند موجب شايعه پراكني دستگاههاي مخالف نظام و وهن اسلام از سوي آنان باشد. با مطرح كردن اين موضوع به فعالان اين گروه از آنان پرسيديم كه اگر فعاليت‌هاي شما در ترويج چندهمسري از سوي علما و بزرگان كشور مردود اعلام شود چه مي‌كنيد؟ آيا دست از اين كار مي‌كشيد؟ كه پاسخگوي اين كانال تلگرامي به ما گفت:« پيش از هرچيز بزرگان بايد دليلش را به ما بگويند. با اين حال فعاليت‌هايمان را قطع نمي‌كنيم بلكه آنها را به صورت غيرعلني ادامه مي‌دهيم!»

منبع : خبرگزاري مهر

 


برگشت به تلکس خبرها