تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: رييس احزاب تركمن عراق: فشار بر اقليم آري، درگيري نه
پنجشنبه، 6 مهر 1396 - 18:34     کد خبر: 43909

پيام نفت:
تخلفات در همه پرسي بالا بود خبرگزاري آريا - بغداد-ايرنا- رييس هيات عالي هماهنگي احزاب تركمن عراق از اقدامات پارلمان، دادگاه عالي قانون اساسي و به ويژه دولت مركزي عراق در حفاظت از وحدت اراضي عراق تقدير كرد و گفت كه بايد فشارها بر اقليم كردستان عراق تشديد شود اما از درگيري بايد خودداري كرد.
 
 `شيخ محمد تقي مولا` روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در بغداد افزود كه اقداماتي كه دولت مركزي عراق براي تحت فشار گذاشتن اقليم كردستان عراق پيش بيني كرده، اقدامات خوبي است اما بايد از هرگونه درگيري اجتناب شود.
وي اضافه كرد كه نخست وزير به عنوان فرمانده كل قواي مسلح عراق در اجراي مصوبات پارلمان و شوراي عالي امنيت ملي عراق جدي است و ديروز چهارشنبه در جلسه پارلمان عراق، وعده پياده كردن نيرو در كركوك و مناطق مورد اختلاف و همچنين مرز `ابراهيم خليل` با كشور تركيه داد.
اين عضو برجسته مجلس اعلاي اسلامي عراق اضافه كرد كه از روز جمعه آينده نيز پروازهاي هوايي از و به اقليم كردستان عراق متوقف مي شود و هر پرواز فقط با موافقت دولت مركزي عراق به اين منطقه امكان پذير خواهد بود.
شيخ محمد تقي مولا در خصوص احتمال عقب نشيني مسعود بارزاني رهبر حزب دمكرات كردستان عراق از نتايج همه پرسي گفت: اگر فشارها بزرگ باشد و كركوك و چاه هاي نفت آن از اقليم گرفته شود، وي ناچار به تجديد نظر در مواضع اش مي شود.
به گفته وي، اقليم كردستان عراق بدون كركوك و چاه هاي نفت آن، فايده اي براي رهبران كرد عراق ندارد بر همين اساس بايد بر بازپس گيري كركوك از دولت اقليم كردستان عراق اصرار كنيم.
شيخ محمد تقي مولا در پاسخ اين سوال كه آيا عراق به مواضع آمريكا در همراهي با دولت مركزي عراق براي تحت فشار گذاشتن اقليم كردستان عراق اطمينان دارد؟ به صراحت تاكيد كرد: هيچ اعتمادي به آمريكايي ها نداريم.
وي ادامه داد كه عراق به دنبال راه حل هاي ديگر از جمله ارتباط گرفتن با جامعه جهاني، سازمان ملل، اتحاديه عرب و ديگر نهادهاي منطقه اي و بين المللي و كسب حمايت كشورهاي بزرگ است كه هرچه تاييد جامعه جهاني در غير قانوني خواندن همه پرسي بالا باشد، مي تواند اثرات بيشتري بر اقدامات داخلي دولت عراق بگذارد.
اين عضو برجسته مجلس اعلاي اسلامي عراق در خصوص رقم 92 درصدي كه براي ميزان مشاركت در همه پرسي عنوان شده گفت كه دستكاري در آرا بسيار بالا بوده است و بخشي از اين تخلفات به صورت نوارهاي ويدئويي منتشر شده كه نشان مي دهد برخي افراد يك بسته كامل تعرفه راي را پر مي كنند و به صندوق مي ريزند.
شيخ محمد تقي المولا گزارش كميسيون برگزاري همه پرسي اقليم كردستان عراق در خصوص درصد مشاركت مردمي را در همه پرسي قابل تامل توصيف كرد و گفت اين كميسيون ميزان مشاركت را در اربيل و دهوك 125 درصد اعلام كرده كه چنين رقمي در هيچ راي گيري در جهان، مصداق خارجي ندارد!
وي اضافه كرد كه مشخص است كه تخلفات در همه پرسي بسيار بالا بوده زيرا مثلا كميسيون برگزاري همه پرسي كردستان عراق اعلام كرده كه 3 ميليون و 500 هزار نفر در همه پرسي شركت كرده اند در حالي كه قبل از آن اعلام كرده بود كه جمعيت اقليم 4 ميليون و 500 هزار نفر است!
به گفته وي، با استناد به اين اعداد و ارقام عجيب اعلام شده از كميسيون خودخوانده همه پرسي كردستان عراق، جمعيت عراق چقدر خواهد بود؟ همه اين آمار و ارقام نشان از تخلفات بالا در اين همه پرسي است.
رييس هيات عالي احزاب تركمن عراق در خصوص وضعيت زندگي اهالي تركمن و ديگر اقوام و طوايف در مناطق مورد اختلاف در شمال عراق گفت كه تركمنان و ديگر اقوام و طوايف در حال حاضر در مناطق مورد اختلاف از جمله در كركوك تحت فشار هستند.
شيخ محمد تقي المولا اضافه كرد كه با وجود اين فشارها اما تركمنان و ديگر اقوام و طوايف از جمله عرب ها از شركت در همه پرسي در كركوك و طوزخورماتو و ديگر مناطق مورد اختلاف خودداري كردند.
وي خاطر نشان كرد كه اقوام و طوايف مختلف از جمله تركمنان و اعراب در مناطق مورد اختلاف از جمله كركوك در انتظار استقرار سريع نيروهاي امنيتي دولت مركزي در اين مناطق براي حفاظت از آنها هستند. 
هيات عالي احزاب تركمن عراق متشكل از هشت حزب اصلي تركمن اين كشور است كه اغلب آنها در شمال عراق به ويژه شهر كركوك داراي دفاتر حزبي هستند.
تركمنان بعد از عرب ها و كردها سومين قوميت بزرگ عراق به شمار مي روند كه اغلب در مناطق شمالي عراق ساكن هستند.

برگشت به تلکس خبرها