تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: انتصاب‌هاي نامناسب در صنعت‌نفت و هزينه هاي آن
پنجشنبه، 30 شهریور 1396 - 12:00     کد خبر: 43907

پيام نفت:

رئيس كميسيون انرژي مجلس با تأكيد بر اين كه مجلس بايد به عزل و نصب‌هاي دولت در بخش‌هاي مختلف به‌ويژه در جايگاه‌هاي حساسي همچون صنعت نفت، نظارت داشته باشد، گفت: نگاه سليقه‌اي، بي‌توجهي به شايسته‌سالاري و انتخاب‌هاي نامناسب براي كشور هزينه ايجاد مي‌كند.

 

به گزارش خانه ملت"حميدرضا كاتوزيان"  افزود: هم اكنون در بدنه وزارت نفت و در حوزه معاونت‌ها و مديران مياني، تنگناهايي وجود دارد؛ نگاه سليقه اي در اين بخش موجب شده است تا به جاي مديران توانمند و مجرب افرادي به كار گرفته شوند كه سابقه درخشاني ندارند.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر يادآور شد: هم اكنون افراد باسابقه اي كه از گذشته‌ تا كنون در صنعت نفت مشغول خدمت بوده‌اند، هم اكنون به عزل و نصب هاي اخير در اين حوزه انتقاد مي كنند و اعتقاد دارند كه بعضا در اين انتخاب ها، اصل شايسته‌سالاري و نخبه گرايي رعايت نشده است.

وي، صنعت نفت را حياتي ترين صنعت و اصلي ترين منبع درآمدي كشور خواند و گفت: اگر به توسعه ميدان هاي هيدروكربوري، سرمايه گذاري ها و اجراي پروژه هاي توسعه اي و مديريت توليد نفت خام بي‌توجهي شود، زيان ها و خسارت هاي هنگفتي به مجموعه كشور وارد خواهد شد.

كاتوزيان افزود: بر اين اساس بايد از انتصاب مديران نالايق، ناكارآمد و غيرمتخصص در اين حوزه، اكيدا پرهيز و در انتخاب مديران شايسته براي مسئوليت هاي كليدي در صنعت نفت با جديت عمل شود.

وي تأكيد كرد: مجلس نمي‌تواند بگويد چون مسئوليت قانونگذاري را بر عهده دارد، به امور عزل و نصب‌ها كاري ندارد و نظارت نمي كند؛ مجلس با توجه به جايگاه نظارتي خود، بايد دقت كافي داشته باشد كه در عزل و نصب هاي دولت در بخش هاي مختلف و به ويژه در جايگاه هاي حساسي همچون صنعت نفت، به شايسته‌سالاري و نخبه گرايي و كارآمدي و كفايت افراد توجه شود؛ زيرا انتخاب هاي نامناسب براي كشور هزينه ايجاد مي كند.

نماينده تهران در مجلس با بيان اين كه مجلس شوراي اسلامي تأكيد دارد كه دولت، در حوزه هاي مختلف اجرايي و اداره كشور قوي و مقتدرانه عمل كند، افزود:  بايد به انتقادها توجه كرد و نقد صحيح را پذيرفت و اگر هم انتقاد منصفانه نيست فرد منتقد را قانع كرد.

وي افزود: بايد پذيرفت كه افراد با گرايش‌هاي سياسي مختلفي در كشور وجود دارند؛ مديراني هم كه اكنون سر كار آمده اند، طبعا گرايش هاي سياسي مختلفي دارند، اگرچه مديران اقتصادي معمولا در مسائل سياسي ورود نمي‌كنند، اما نمي‌توان گفت سياسي نيستند؛ در هر مجموعه‌اي افراد باتجربه وجود دارند كه تجربه‌شان مي‌تواند براي كشور مفيد، كارآفرين، پربازده و اقتصادي باشد، از اين رو بايد از اين شرايط بيشترين استفاده را كرد.

كاتوزيان تأكيد كرد: هنگام كار و تلاش براي به حركت در آوردن چرخه توليد كشور، بايد تنها به اهداف نظام جمهوري اسلامي، توسعه اقتصاد كشور و رفاه مردم توجه كرد؛ اين كه مديران صاحب مسئوليت در دولت هاي پيشين را بدون توجه به توانايي و شايستگي هاي آنان، بركنار وند، به هيچ وجه قابل قبول نيست.

وي، مهمترين معيار براي انتصاب افراد را كارآيي و كارآمدي آنان برشمرد و گفت: نقش اول در قضاوت همين كارآيي است و نه گرايش‌ها، زيرا در اين صورت هر دوره بايد 10 تا 20 هزار نيرو را حذف كرد به اين بهانه كه در دولت قبلي كار مي‌كردند؛ البته اگر كسي گرايش ضدانقلاب داشته باشد آن بحث ديگري است.

كاتوزيان بيان كرد: در برخي جاها در عزل و نصب‌ها به قدري چارچوب‌ها را تنگ مي‌گيريم و بسته مي‌بينيم كه اين مسئله مسير انتخاب مديران را با تنگنا روبه رو مي كند؛ متأسفانه برخي مديران حذف مي‌شوند، آن هم در صورتي كه برخي از آنها، مديران بسيار كارآمدي هستند؛ البته بحث تخلف جداست و نبايد در باره مفاسد، رانت خواري ها و سوء استفاده از بيت‌المال در انتخاب مديران بي‌توجه بود.

رئيس كميسيون انرژِي مجلس شوراي اسلامي يادآور شد: به نظر مي رسد هم اكنون در بدنه وزارت نفت، در حوزه معاونت‌ها و مديران مياني تنگناهايي وجود دارد و برخي افراد با سليقه هايي متفاوت را به كار نمي‌گيرند؛ هر چند به نظر نمي رسد رأي شخص وزير اين گونه باشد.

 


برگشت به تلکس خبرها