تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: ۱۳.۵ درصد ايراني‌ها افسرده هستند
چهارشنبه، 29 شهریور 1396 - 11:47     کد خبر: 43901

پيام نفت:
دبير علمي كنگره انجمن روانپزشكان اعلام كرد:
دبير علمي سي و چهارمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان با اشاره به اينكه شيوع ابتلاء به افسردگي در ايران براساس آخرين مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد بوده است، گفت: از آنجا كه علت اختلالات روانپزشكي چندمحوري است درمان آن نيز چند محوري محسوب مي‌شود.
 
به گزارش ايلنا، آرش ميراب زاده در آستانه برگزاري سي و چهارمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان اظهار داشت: امسال تلاش شده همه محورهاي روانپزشكي در كنگره توسط روانپزشكان، روانشناسان و ساير رشته‌هاي مرتبط مورد بحث و گفتگو قرار گيرد و جديدترين دستاوردهاي علمي نيز براي شركت كنندگان ارائه شود.
 
وي افزود: از تمام كميته‌هاي علمي انجمن روانپزشكان ايران درخواست كرده‌ايم تا موضوعات مختلف مورد نظر را در قالب سخنراني به اطلاع حاضرين كه اعضاء تيم درمان روانپزشكان هستند برسانند. حدود ۱۲۰ مقاله نيز به صورت سخنراني و ۵۰ مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد.
 
دبير علمي سي و چهارمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان ادامه داد: پژوهش‌هاي روانپزشكان جوان كه كمتر از ۵ سال از فعاليت حرفه‌اي آنها گذشته باشد و رزيدنت‌هاي روانپزشكي نيز مد نظر قرار گرفته و در صورت ارائه مطلب آنها در كنگره و برگزيده شدنش جايزه‌اي تحت عنوان جايزه" استاد دكتر داويديان "براي آنها پيش بيني شده است.
 
ميراب زاده گفت: پانل‌هاي علمي به صورت پرسش و پاسخ بين اعضاء پانل و شركت كنندگان برگزار خواهد شد همچنين كارگاه‌هاي آموزشي مختلف و ارائه سخنراني‌ها در قالب سمپوزيوم‌هاي علمي مد نظر خواهد بود. همچنين سخنرانان و مهماناني از كشورهاي انگلستان، كانادا، آمريكا و آلمان خواهيم داشت.
 
دبير علمي سي و چهارمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان در ادامه به موضوع شايع‌ترين اختلالات روانپزشكي اشاره كرد و گفت: افسردگي يكي از اين اختلالات شايع به شمار رفته كه امروزه بسياري از خانواده‌ها را مستقيم و غيرمستقيم درگير كرده است.
 
وي بيان داشت: ۲۳ درصد از جامعه ۱۵ تا ۶۴ ساله دچار يكي از اختلالات روانپزشكي بوده كه افسردگي در صدر آن است به صورتي كه بر اساس آخرين مطالعات حدود ۱۳.۵ درصد از افراد مورد مطالعه در اين پژوهش دچار افسردگي بودند. كه البته اين آمار اختلاف چنداني با شيوع جهاني آن ندارد.
 
ميراب‌زاده با اشاره به اينكه بر اساس آخرين مطالعاتي كه در ايران انجام شده آمار زنان افسرده حدود ۱۶ درصد و مردان افسرده حدود ۱۰ درصد بوده است، گفت: به طور كلي اختلالات روانپزشكي در زنان ۲۶ درصد و در مردان ۲۰ درصد است.
 
وي تأكيد كرد: البته بايد توجه داشت كه افسردگي دلايل و ريشه‌هاي مختلف جسمي، روانشناختي و اجتماعي دارد. ابعاد جسمي شامل تغيير در واسطه‌هاي شيميايي مغز، علل ژنتيك و بيماري زمينه‌اي همچون مشكلات تيروئيدي، پانكراس، ديابت و فشارخون است.
 
دبير علمي سي و چهارمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان تصريح كرد: درمان افسردگي با علل جسمي اصولا نياز به درمان دارويي دارد ولي علت روانشناختي با انجام مشاوره ممكن است قابليت درمان داشته باشد.
 
ميراب‌زاده با بيان اينكه مسائل اجتماعي نيز در بروز افسردگي تأثير دارد، خاطر نشان كرد: عوامل اجتماعي هم به عنوان يكي از علل مهم در بروز و درمان اختلالات روانپزشكي نقش دارد و به طور كلي بايد توجه داشت كه همانطور كه علت اختلالات روانپزشكي چند محوري است درمان آن نيز چند محوري محسوب مي‌شود.
 
وي در پايان گفت: پرداختن به ابعاد معنوي نيز مي‌تواند نقش مهمي در بروز و درمان انواع اختلالات روانپزشكي بازي كند.
 
سي و چهارمين كنگره سالانه انجمن علمي روانپزشكان( هفدهمين همايش پياپي) ۲۵ تا ۲۸ مهرماه در سالن شهيد غرضي بيمارستان ميلاد با حضور اساتيد و صاحبنظران داخلي و خارجي برگزار مي شود.

برگشت به تلکس خبرها