تلکس پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: بهزاد نبوي:توافق برجام دستاورد خوب دولت اول روحاني بود/افراد را بت نكنيد
دوشنبه، 20 شهریور 1396 - 17:18     کد خبر: 43895

پيام نفت:
پس از توافق برجام هيات‌هاي مختلفي نه از كشورهاي آفريقايي بلكه از كشورهاي داراي سرمايه به ايران آمدند اما با اجراي برخي اقدامات در خارج از مجموعه دولت، سرمايه‌گذران را فراري داديم

روز نو :

گزيده گفتگوي ايسنا با بهزاد نبوي عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي به اين شرح است: 
 
 
 
* آن‌قدر افراد را بزرگ نكنيد، بلكه دنبال تقويت كارهاي جمعي باشيد. افراد مي‌آيند و مي‌روند اما اين فعاليت‌هاي جمعي است كه مي‌ماند.
 
* از افراد بت نسازيد.
 
*فخرالدين حجازي در شعري امام را مدح كرد، امام خطاب به او گفت كه «من خوف اين را دارم كه مطالبي كه آقاي [فخرالدين] حجازي فرمودند درباره من، باورم بيايد! من خوف اين را دارم كه با اين فرمايشات ايشان و امثال ايشان، براي من يك غرور و انحطاطي پيش بيايد! من به خداي تبارك و تعالي پناه مي‌برم از غرور! من اگر... براي خودم نسبت به ساير انسان‌ها يك مرتبتي [ممتاز] قائل باشم، اين انحطاط فكري است و انحطاط روحي.» صحيفه امام، ج۱۲، ص 343
 
 
* احزابي كه پايگاه اجتماعي نداشته و اعضاي آن به 200 نفر هم نمي‌رسد نبايد ادعايي براي اداره كشور داشته باشد.
 
*طبق قانون جديد فعاليت احزاب كساني كه سابقه محكوميت داشته باشند، نمي‌توانند در قالب احزاب و تشكل‌هاي سياسي فعاليت داشته باشند؛ بنابراين من هم فعاليت سياسي ندارم اما در همين منزل خود ديدارها و جلسات دوستانه‌اي مانند جلسه همين امروز داريم كه در محضر خدا برگزار مي‌شود.
 
 
 
 
* من فعاليتي در زمان انتخابات سال 88 نداشتم. پس از انتخابات يك روز عده‌اي در يكي از ميادين نزديك منزل ما تجمع كرده بودند كه من و همسرم رفتيم ببينيم چه خبر است اما وقتي برگشتيم جلو در منزل بازداشت شدم.
 
* دولت از من توصيه‌اي نخواسته است، وقتي ما اصرار مي‌كنيم درباره لزوم فعاليت دولت براي جذب سرمايه صحبت مي‌كند.
 
*پس از پيروزي روحاني در سال ۹۲، نامه‌اي براي رئيس جمهور فرستادم و در ضمن تبريك به او، تاكيد كردم كه دولت بايد تمام وقت خود را براي سياست خارجي و اقتصاد بگذارد. در حال حاضر نيز مشكل كشور مسائل اقتصادي است و اقتصاد هم در گرو سياست خارجي است. قبل از دولت روحاني، برخي مشعل‌هاي بزرگي به دست گرفتند و جنگل اقتصاد كشور را آتش زدند. كاري كه روحاني كرد اين بود كه اين مشعل‌ها را زمين گذاشت ولي هنوز اين جنگل در حال سوختن است. سرمايه‌گذاري همچون آبي است كه اين آتش را خاموش مي‌كند. اقتصاد كشور به سرمايه نياز دارد ولي دولت فاقد سرمايه كافي است. بخش خصوصي داخلي هم يا سرمايه ندارد يا جرات سرمايه‌گذاري ندارد و اول بايد يكي پيدا شود و خط شكني كند تا سايرين هم وارد اين مسير شوند.
 
*توافق برجام دستاورد خوب دولت اول روحاني بود. بعضي عوام فريبي مي‌كنند كه دستاوردهاي برجام كجاست؟ در حالي‌كه برجام في نفسه كاري نمي‌كند بلكه جاده‌اي را آماده مي‌كند تا در آن مسير حركت كنيم. ما قبل برجام هيچ ارتباط اقتصادي با دنيا نداشتنم اما الان تحريم‌ها رفع شده، امكان سرمايه‌گذاري شركت‌هاي خارجي و گشايش ‌اعتباري ايجاد شده، امكان داد و ستد با دنيا را داريم و كشتي هاي ما در بنادر ساير كشورها پهلو مي گيرند. در واقع برجام راه را براي عادي شدن نه دوستانه و برادرانه شدن رابط ما با دنيا باز كرد و ما هم بايد از اين فرصت استفاده كنيم. 
 
*پس از توافق برجام هيات‌هاي مختلفي نه از كشورهاي آفريقايي بلكه از كشورهاي داراي سرمايه به ايران آمدند اما با اجراي برخي اقدامات در خارج از مجموعه دولت، سرمايه‌گذران را فراري داديم. 
 
*اوباما مي‌گفت كه ما مشكلي براي ايران درست نكرده‌ايم اما سرمايه جايي مي‌رود كه امنيت باشد. با وجود مخالفت‌هايي كه با دولت مي‌شود، بايد دولت بتواند امنيت سرمايه‌گذاري را در كشور تامين كند. گفته مي‌شود بايد سالي ۶۰ ميليارد دلار در كشور سرمايه‌گذاري كنيم تا ميزان اشتغال در سطح فعلي حفظ شود. به دولت توصيه مي‌كنم تمام تلاش خود را براي جذب سرمايه به كار ببندد مثل سرمايه گذاري كه در بخش نفت انجام شد.»

برگشت به تلکس خبرها