پيام نفت -رسانه خبري تحليلي نفت، گاز و انرژي: هدررفت ثروت ملي در پارس‌جنوبي/ سناريوهاي جمع‌آوري گازهاي فلر و وعده‌هايي كه هر ساله تمديد مي‌شود
سه شنبه، 9 آذر 1400 - 12:34     کد خبر: 48084

پيام نفت:
هدررفت ثروت ملي در پارس‌جنوبي/ سناريوهاي جمع‌آوري گازهاي فلر و وعده‌هايي كه هر ساله تمديد مي‌شود

گروه استان‌ها ـ بخشي از ثروت ملي مردم ايران در فلر‌هاي پارس جنوبي مي‌سوزد و دود مي‌شود تا حاصلش آلودگي آب، خاك، آلايندگي هواي مناطق پيراموني و افزايش موارد ابتلا به بيماري در اين منطقه باشد.

به گزارش خبرگزاري تسنيم از بوشهر، در اغلب فرآيندهاي شيميايي مانند پالايشگاه‌هاي نفت، گاز و مجتمع‌هاي پتروشيمي، يكي از ابزارهاي ايمني و كنترل فشار، شبكه رهاسازي گازهاست كه درآخرين قسمت اين شبكه برج فلر قرار دارد. در اين شبكه گازهاي اضافي پس از جمع‌آوري از واحدهاي مختلف به سمت برج فلر انتقال داده مي‌شود تا سوخته شوند.

حجم زيادي از اين گازها از ارزش بالايي برخوردارند و در بعضي موارد مي‌توان از آنها به عنوان خوراك واحدهاي مختلف صنعتي و توليدي نيز استفاده كرد. مشخص است كه سوزاندن اين گازها در برج فلر افزون بر ايجاد مشكلات زيست محيطي مثل آلودگي، دود، آلايندگي و بوي نامطبوع، هدر دادن منابع اقتصادي است. لذا بررسي امكان بازيافت گازهاي فلر در واحدهاي صنعتي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

در جهان سالانه افزون بر 150 ميليارد مترمكعب گاز تحت عنوان فلرينگ (يا سوزاندن گازها توسط مشعل) به مواد آلاينده تبديل مي‌شود كه بر اساس آمارهاي بانك جهاني اين رقم چيزي معادل يك سوم مصرف گاز كل اروپا است. از كل حجم گازهاي آلاينده، 75 درصد آن متعلق به 10 كشور است كه ايران هم جزء آنها محسوب مي‌شود. اين موضوع مهم و اين شرايط از ديد مجامع بين‌المللي حامي محيط زيست مخفي نمانده و مطابق با پروتكل كيوتو (Kyoto) كه يكي از اسناد الحاقي كنوانسيون سازمان ملل متحد درباره‌ تغيير آب و هوا به حساب مي‌آيد، كشورهايي كه براي رفع آلايندگي‌هاي صنايع خود اقدام پيشگيرانه نداشته باشند، جريمه خواهند شد.

سناريوهاي جمع‌آوري گازهاي فلر

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ايران در اين رابطه مي‌گويد: هم اكنون حجم قابل توجهي گاز در روز فلر مي‌شود كه مربوط به شركت‌هاي مختلف توليدي شركت ملي نفت ايران است؛ البته اين موضوع به اين معني نيست كه كل اين حجم از گاز در حال حاضر به فلر مي‌رود.

وي با اشاره به موكدات وزير نفت در مورد پيگيري پروژه‌هاي مربوط به گازهاي مشعل مي‌گويد: هم اكنون براي جلوگيري از سوزندان اين گازها، سناريوهاي مختلفي تعريف شده است. بخشي از اين گازها ( از مجموع 25.79 ميليون متر مكعب در روز) قرار است كه به كارخانه‌هاي ان جي ال 3100، ان جي ال 3200 و ان جي ال مجتمع صنعتي جزيره خارگ برود. در اين راستا تعيين تكليف قراردادهاي ساير ان جي ال ها نيز در دست اقدام و بررسي است كه بخشي از اين گازها هم در نهايت به اين كارخانه‌ها  منتقل مي‌شود.

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ايران همچنين از تعريف پروژه‌هاي نوفلرينگ در شركت‌هاي مختلف توليدي خبر مي‌دهد و مي‌گويد: هم اكنون براي 11.91 ميليون متر مكعب از گازهايي كه در حال فلر هستند پروژه تعريف شده است. با راه‌اندازي اين پروژه‌ها تقريبا تمامي گازهاي مشعل جمع‌آوري خواهد شد. در شرايط حاضر كاملا مشخص است كه هر شركت صنعتي، پالايشگاه و ‌مجتمع‌هاي پتروشيمي به چه ميزان گاز فلر مي‌كند، چه برنامه‌اي دارد و چه پروژه‌هايي در راستاي جلوگيري از سوزاندن اين گازها تعريف كرده است. همه چيز در اين حوزه كاملا روشن و واضح است.

به گفته وي، جلوگيري از سوزندان حدود 4 تا 5 ميليون متر مكعب گاز در روز در كل كشور به سبب مشكلات عملياتي و حسب شرايط خاص، اجتناب ناپذير است. به عنوان مثال ممكن است يكي از سكوهاي پارس جنوبي دچار مشكل فني شود كه در اين راستا براي جلوگيري از ايجاد حادثه، گاز معمولا فلر  و سوزانده مي‌شود.

مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت ايران از پيگيري جدي پروژه‌هاي مربوط به احداث واحدهاي ان جي ال خبر مي‌دهد و مي‌گويد: در اين مدت اقدام‌هاي نسبتا خوبي انجام شده و روند اجراي پروژه‌ها با جديت دنبال مي‌شود.

‌سابقه اجراي طرح جمع آوري گازهاي همراه ميدان‌هاي نفتي در شركت ملي نفت ايران به سال 1349 همزمان با تاسيس شركت ملي گاز ايران برمي‌گردد. حتي مي‌توان دليل اوليه ايجاد شركت ملي گاز ايران را جمع‌آوري گازهاي همراهي دانست كه در ميدان‌هاي تحت مديريت شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب سوزانده مي‌شد.

در دهه 50 به سبب عدم بهره‌برداري از ميدان‌هاي مستقل گازي، گازهاي همراه پس از جمع آوري و فرآورش به خط لوله اول سراسري (به طول 1100 كيلومتر) به منظور گاز رساني شهري و نيروگاهي (بخش‌هايي از شيراز و تهران) تزريق و بخش عمده‌اي از آن نيز به شوروي سابق صادر مي‌شد.

 همچنين گازهاي همراه جمع آوري شده از ميدان‌هاي نفتي اهواز، آغاجاري و مارون پس از فرآورش در پالايشگاه گازي بيد بلند از طريق خط لوله اول سراسري گاز و ايستگاه هاي تقويت فشار بين راهي به مصارف داخلي كشور و صادرات اختصاص يافته بود.   

بهره‌برداري از طرح آماك

جمع آوري و تبديل گاز همراه نفت مي‌تواند هم از نظر اقتصادي و هم از نظر زيست محيطي فوايد فراواني داشته باشد كه در اين راستا شركت ملي نفت ايران براي جلوگيري از سوزاندن گازهاي ترش همراه نفت و آلودگي محيط زيست، تأمين كمبود خوراك كارخانه‌هاي پتروشيمي، توليد عمده گاز سبك براي مصارف صنعتي و خانگي و سرانجام استفاده بهينه از اين گازها، طرح جمع‌آوري گازهاي همراه نفت لايه بنگستان (آماك) مخازن نفت اهواز، آبتيمور، منصوري، كوپال و مارون را در اولويت طرح‌هاي خود قرار داد كه متاسفانه به دلايل مختلف از جمله بروز جنگ تحميلي و بروز مشكلات ارزي، به تعويق افتاد.

پيش از اجرايي شدن طرح آماك، مجموع گازهاي ترش آلاينده همراه نفت لايه بنگستان به ميزان 241 ميليون فوت مكعب در روز، در مشعل‌هاي واحدهاي بهره‌برداري سوخته و سبب انتشار روزانه حدود 9 هزار تن مواد آلاينده در محيط زيست مي‌شد. در مقطع عمليات راه‌اندازي فاز نخست اين پروژه زيست محيطي، ابتدا 4 ايستگاه فشارافزايي اهواز 3،2،1، منصوري و پالايشگاه شيرين سازي در سال 1384 و متعاقب آن ايستگاه‌هاي كوپال و مارون در سال 86 و در نهايت ايستگاه آب تيمور در سال 1388 با موفقيت راه‌اندازي و تحويل بهره‌بردار شد.

با تكميل فاز نخست طرح آماك، فاز اقتصادي طرح شامل 17 ايستگاه فشار افزايي و نم‌زدايي گاز ترش، يك پالايشگاه شيرين‌سازي گاز و ميعانات گاز ترش، احداث 280 كيلومتر خطوط لوله جرياني، احداث 95 كيلومتر خطوط انتقال نيرو و توسعه چندين پست برق محقق شد. بعد از راه‌اندازي آخرين ايستگاه فشارافزايي در سال 1388 و نيز راه‌اندازي كارخانه شيرين‌سازي گازهاي اسيدي در سال جاري، روزانه به ميزان 28 هزار بشكه در روز به ارزش يك ميليون و 680 هزار دلار NGL از كارخانجات گاز و گاز مايع درآمدزايي داشته و 182 ميليون فوت مكعب در روز به ارزش 780 هزار دلار گاز شيرين به شركت گاز تحويل مي‌شود. بنابراين ارزش گاز و ميعانات گازي بازيافت شده از اين طرح روزانه افزون بر 2 ميليون و 460 هزار دلار خواهد بود.

فاز دوم طرح آماك يا فاز زيست محيطي طرح، شامل 96 كيلومتر خط لوله 12 اينچ انتقال گاز اسيدي و ايستگاه تقويت فشار و نم‌زدايي گاز اسيدي و سامانه هاي فرآيندي و ايمني جانبي است. در فاز دوم اين طرح از سوختن روزانه حدود 14 ميليون فوت مكعب گاز اسيدي در مشعل موقت پالايشگاه جلوگيري شده و گاز اسيدي استحصالي از فاز 2 (به ميزان حداكثر 18 ميليون فوت مكعب در روز) به طور مستقيم به پتروشيمي رازي ارسال مي‌شود.

كاربردهاي گاز فلر

بعد از جمع‌آوري و بازيافت گازهاي آلاينده مي‌توان از آنها به عنوان سوخت در شبكه‌ سوخت همان پالايشگاه (مانند بويلرها و كوره‌ها) استفاده كرد. برگرداندن گاز بازيافت شده به چرخه‌ پالايش گاز در پالايشگاه، تزريق به خطوط سراسري گاز (پس از شيرين‌سازي)، تزريق به مخازن نفت از طريق خط لوله 56 اينچ موجود بين عسلويه تا آغاجاري، به منظور افزايش ظرفيت توليد نفت، توليد انرژي الكتريكي، فرآوري و تبديل گاز به مايع از جمله GTL، LNG و LPG كه انتخاب و توليد فرآورده به تركيبات گاز آلاينده و بازار هدف مربوط مي‌شود، فرآوري گاز و تبديل به خوراك پتروشيمي‌ها، از ديگر موارد كاربرد گازهاي فلر محسوب مي شود.

قبل از انجام هر اقدام در زمينه، گازهاي فلر كه داراي ويژگي‌هاي فيزيكي و شيميايي متغيري است بايد بازيافت شده تا بتواند قابل استفاده باشد. از اين رو يكي از بزرگ‌ترين اقدامات اوليه‌اي كه طرح جامع توسعه پايدار بايد انجام دهد، اهتمام در جمع‌آوري و بازيافت اين گازها، مطالعات اوليه در خصوص ويژگي‌هاي فيزيكي، شيميايي و ميزان اين گازها، آگاهي از بازار هدف و آشنايي با زيرساخت‌هاي انتقال اشكال مختلف انرژي در منطقه است كه اين امر مي‌تواند در انتخاب نوع مصرف گازهاي بازيافت نقش مهمي داشته باشد.

كاهش آلايندگي در پارس جنوبي

"طرح جامع توسعه پايدار" واحدي است كه با حكم وزير نفت و بخشنامه وزارتي موظف به ساماندهي و مديريت يك‌پارچه تمامي پالايشگاه‌ها و تأسيسات پارس جنوبي و اجراي طرح مهار و پالايش تمام آلاينده‌هاي پارس جنوبي اعم از نفت، گاز و پتروشيمي است. اين طرح توانسته با همكاري مديران شركت ملي گاز و شركت ملي صنايع پتروشيمي گام‌هاي اوليه را در سه بخش مديريت پالايش و مصرف گازهاي آلاينده، مديريت مايعات آلاينده (از جمله DSO) و مديريت جامدات آلاينده (به ويژه گوگرد) و جلوگيري از انتشار آن در فضا بردارد.

شركت ملي نفت ايران به منظور جلوگيري از سوختن گازهاي مشعل و با هدف ايجاد ارزش افزوده از اين منابع و در راستاي كاهش آلودگي محيط زيستي ناشي از سوختن اين گازها، براي نخستين بار در تاريخ صنعت نفت كشورمان، در آبان ماه 1393 اقدام به فراخوان عمومي براي مزايده گازهاي مشعل مربوط به 63 نقطه عملياتي پراكنده در گستره وسيعي از دريا و خشكي به ظرفيت كل حدود 21 ميليون متر مكعب (معادل 742 ميليون فوت مكعب در روز) كرد.

 فرآيند دريافت درخواست‌ها، ارزيابي مدارك، مستندات و پيشنهادهاي واصله از آذر ماه 93 آغاز و پس از 2 بار تمديد، در خردادماه 1394 به اتمام رسيد. در اين مناقصه 24 شركت اقدام به دريافت اطلاعات و آناليز گاز و بازديد از تاسيسات داشتند، و در نهايت 9 شركت پيشنهادهاي خود را براي خريد گازهاي مشعل مربوط به 7 نقطه عملياتي ارائه كردند كه سرانجام قرارداد فروش گازهاي مشعل با سه شركت نهايي شد.

 با توجه به ارزش بالاي اقتصادي گازهاي مشعل و منافع غيرمستقيمي كه از جمع‌آوري آنها حاصل مي‌شود، كشورهاي مختلف جهان در اين حوزه سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي انجام داده و توانسته‌اند تا حدود زيادي از حجم گازهاي مشعل خود بكاهند. كشورهاي حاشيه خليج‌ فارس نظير امارات، كويت و عربستان از جمله اين كشورها هستند كه به‌واسطه سرمايه‌گذاري‌هاي زياد در اين زمينه، بخش زيادي از سكوهاي مشعل خود را در ميادين نفتي خاموش كرده‌اند.

در مجموع با توجه به اينكه جمع‌آوري گازهاي مشعل ضمن منافع مستقيم اقتصادي داراي منافع غيرمستقيم زيادي همچون كاهش آلودگي‌هاي زيست‌محيطي است و در برنامه ششم توسعه نيز تاكيدات ويژه‌اي به جمع‌آوري اين گازها صورت گرفته، وزارت نفت بايد با جديت و سرعت بيشتري در اين مسير گام بردارد. براي موفقيت بيشتر اين طرح‌ها لازم است كه ريسك‌هاي سرمايه‌گذاري در اين زمينه كاهش يابد و قيمت‌گذاري محصولاتي كه قرار است از گاز‌هاي مشعل جمع‌آوري شده، توليد شود به‌گونه‌اي باشد كه سرمايه‌گذار را براي ورود به اين حوزه ترغيب كند. ضمن آنكه استفاده از ظرفيت‌ها و توان شركت‌هاي خارجي در فضاي پسابرجام، يكي ديگر از گزينه‌هايي است كه مي‌تواند براي كاهش گازهاي مشعل در ميادين كشور مورد استفاده قرار گيرد.

فلرهاي پارس جنوبي زير ذره بين مجلس رفت

سال 96 در يك حركت نمادين يك مشعل در پارس جنوبي خاموش شد و نام مشعل سبز را به خود اختصاص داد تا اين وعده از سوي ابتكار معاون وقت رئيس جمهور در اين  مراسم داده شود كه در سال 98 تمام فلرهاي فعال در پارس جنوبي جمع آوري مي‌شوند و زندگي براي مردم عسلويه رويي ديگر از خود نشان خواهد داد.

حالا پس از گذشت حدود 8 ماه از پايان مهلت اعلام شده موسي احمدي نماينده مردم دير،كنگان،جم و عسلويه در مجلس از برنامه‌اي مي‌گويد كه برمبناي آن قرار بوده 90 درصد فلرها دراين منطقه مهار شوند اما امروز با وجود وعده‌هاي تاكيد شده حتي گزارشي در خصوص جزئيات عملكردي مسئولان دراين منطقه ارائه نشده و همين امر به يكي از اولويت‌هاي كميسيون انرژي مجلس بدل گشته است.

به گفته نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس، فاز 19 و 12 ميدان گازي پارس جنوبي متولي جمع‌آوري و مهار گازهاي فلر هستند، ضمن آنكه ماده 48 قانون برنامه ششم دولت را مكلف به مهار فلرها كرده است كه در اين زمينه دولت يا بايد گازها را به زير صفر رسانده يا آنكه فلرها را با مهار كربن‌ها بهينه سازي كند تا آلايندگي‌ها كم اثر شوند.

بنابراظهارات موسي احمدي، با وجود آنكه در قانون برنامه بودجه مهار 90 درصد فلرها تاكيد شده اما هنوز گزارش دقيقي از ميزان اقدامات انجام شده ارائه نشده و به‌همين دليل مجلس به دنبال انجام وظيفه نظارتي خود است.

نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس ادامه داد: جمع‌آوري و تبديل گازهاي فلر به خوراك، برق، سوخت و ديگر محصولات به‌دليل ايجاد آلودگي زيست محيطي در مناطق نفت‌خيز ضروري است ضمن آنكه هدررفت اين گازها به معناي از بين رفتن ثروت كشور است چراكه مهار گازهاي فلر ارزش‌افزوده و اشتغال به دنبال دارد.

براين اساس بنابرآمارهاي رسمي منتشر شده در سال 1396، روزانه يك‌هزار تن گاز اس او 2 و يك‌هزار و 500 تن گاز سي او 2 از مجموع 10 پالايشگاه فعال پارس جنوبي و روزانه 800 تن سي او 2 از واحدهاي پتروشيمي فعال منطقه در اثر فلرسوزي در فضاي منطقه منتشر مي‌شود.

به نحوي كه به اذعان كارشناسان، مشعل‌هاي گاز پارس جنوبي به عنوان پايتخت انرژي و قطب استقرار بزرگترين پالايشگاه هاي گازي و صنايع پتروشيمي كشور آلودگي شديد هوا و محيط زيست را سبب شده و سلامتي حدود 200 هزار نفر از بوميان و شاغلان در اين منطقه را به خطر انداخته است.

وضعيت آلودگي هوا در پارس جنوبي به حدي است كه برخي كارشناسان و سازمان‌ها در ارزيابي خود، آلودگي هواي منطقه را با توجه به شرايط خاص آن، 100 برابر تهران اعلام كرده‌اند.

توليد مواد و پسماندهاي شيميايي و هدايت اين مواد آلوده كننده به سمت مشعل‌هايي كه در آسمان پارس جنوبي مي‌سوزند و دود و مواد سمي ناشي از آنها خطر ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي را افزايش مي‌دهد.

تحقيقات انجام شده در مورد تاثيرات اين آلودگي و آلاينده‌هاي شيميايي و صنعتي بر تخريب سواحل، زمين‌هاي كشاورزي و فرسايش خاك، انقراض گونه‌هاي جانوري و گياهي در جنگل حرا، آلودگي خليج فارس و كاهش آبزيان به سبب دفع پسماندهاي شيميايي، نشانگر تاثيرات زيست محيطي در منطقه وتاثير اين آلاينده‌هاي شيميايي، آلودگي هوا و آلودگي صوتي بر بهداشت جسمي و روانشناختي مردم بومي منطقه كه در فاصله كمتر از يك كيلومتري اين پالايشگاه‌ها زندگي مي‌كنند.

به يقين حركت در مسير توسعه بايد مبتني بر نگرش محيط زيست صورت پذيرد كه اين امر در سايه رعايت استانداردها و تعامل و همدلي مسئولان با مردم امكانپذير خواهد بود.

بنابراين در چنين شرايطي بايد منتظر بود و ديد مسوولان منطقه تا چه اندازه بر وعده خاموش كردن هر چه زودتر فلرها پايبند بوده‌اند چراكه قطعا ارائه گزارش مسئولان منطقه ويژه اقتصاد انرژي پارس به كميسيون انرژي مي‌تواند منجر به شفاف سازي دراين خصوص و البته ارزيابي ميزان توجه ويژه مديران منطقه به سلامت مردم بومي شود.برهمين اساس بايد اميدوار بود تا كميسيون انرژي مجلس ارائه گزارش عملكردي مسئولان منطقه در خصوص خاموش كردن فلرها را در اولويت كاري خود قرار دهد.

هدررفت ثروت ملي و افزايش بيماري

اما بخشي از ثروت ملي مردم ايران در فلر‌هاي پارس جنوبي مي‌سوزد و دود مي‌شود تا حاصلش آلودگي هميشگي آب، خاك، هواي مناطق پيراموني و افزايش موارد ابتلا به بيماري در اين منطقه باشد.

عسلويه قطب اقتصادي، انرژي و صنعتي گاز كشور است؛ جايي كه دماي هوا در برخي از روز‌هاي تابستان در آن به بالاي 50 درجه سانتي‌گراد و درجه رطوبت به 95 درصد مي‌رسد و شايد سخت‌ترين محيط كاري در كشور است.

با وجود همه افتخاراتي كه شهرستان عسلويه براي ايران و ايراني به ارمغان مي‌آورد، مشعل‌هايي رو به آسمان عسلويه قد برافراشته و شب‌هاي اين شهرستان را مانند روز روشن مي‌كند كه سبب آلودگي شديد محيط‌زيست در منطقه شده است.

به گفته برخي كارشناسان و سازمان‌ها، آلودگي هواي عسلويه 100 برابر تهران است، توليد مواد و پسماند‌هاي شيميايي و هدايت اين مواد آلوده‌كننده به سمت مشعل‌ها خطر ابتلاي به بيماري‌هاي تنفسي را افزايش داده است.

چند سالي مي‌شود كه طرح جامع توسعه پايدار پارس جنوبي با هدف بازيافت و مصرف آلاينده‌هاي پارس جنوبي نقل محافل نفتي‌ها است. اين طرح قرار بود در منطقه پارس جنوبي به‌عنوان منطقه نمونه اجرا و نتايج اين تجربه براي استفاده در ديگر مناطق عملياتي صنعت نفت آماده شود.

نخستين اقدام اين طرح نيز خاموشي فلر پالايشگاه اول مجتمع گازي پارس جنوبي بود كه به گفته رئيس وقت سازمان حفاظت محيط‌ زيست اين مشعل سرخ به مشعل سبز تبديل شد، اما ديديم كه فقط مكان آن فلر عوض‌شده و به‌جاي اينكه در پالايشگاه بسوزد آن را به كوه‌هاي اطراف انتقال دادند.

جمع‌آوري مشعل‌هاي فلر سوز؛ تا دو سال آينده

اما رئيس جمهور مي‌گويد ‌ظرف دو سال آينده همه مشعل‌هايي كه گاز‌هاي كشور در آن سوزانده مي‌شد، به طور كامل جمع آوري مي‌شود.

‌حجت‌الاسلام حسن روحاني ‌در مراسم آغاز بهره برداري از بزرگترين پالايشگاه گازي خاورميانه در بيدبلند؛ با بيان اينكه اين مشعل‌ها علاوه بر آنكه خطرات زيست محيطي داشت سرمايه ملي را از بين مي‌برد؛ افزود: مسئله فلر‌ها يا همان گاز‌هايي كه پيش از اين مي‌سوخت براي ما بسيار مهم است، زيرا سرمايه ملي مي‌سوخت.

‌رئيس جمهور با بيان اينكه از روز‌هاي اوليه دولت يازدهم در سفر به منطقه بوشهر و عسلويه در اين مورد با وزير نفت صحبت كردم و وي قول داد كه اين گاز‌ها جمع شود، گفت: ما مسير را هموار مي‌كنيم تا اين گاز‌ها جمع آوري شود و ديگر نسوزد.

 ‌كاهش آلايندگي پارس جنوبي، اولويت بخش انرژي مجلس است

اما نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي از تدوين برنامه كوتاه‌مدت و بلندمدت براي بهبود وضع مشعل‌سوزي و بهينه‌سازي مشعل‌ها در منطقه پارس جنوبي خبر داد.

‌موسي احمدي‌ گفت: اميدوارم با نظارت و پيگيري، تا سال 1401 شاهد به حداقل رساندن و بهينه‌سازي آلايندگي ناشي از سوختن گاز مشعل‌ها در منطقه عسلويه و كنگان باشيم.

وي افزود: اولويت‌هاي بخش انرژي در مجلس تدوين شده كه يكي از آنها مهار گازهاي ارسالي به مشعل‌ها و بهينه‌سازي سوختن گاز در آنهاست.

بيشتر بخوانيد

نايب رئيس كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: جلوگيري از هدررفت ثروت ملي، حفاظت محيط زيست منطقه پارس جنوبي و برطرف كردن آلاينده‌ها از دستاوردهاي طرح بازيافت و مصرف گازهاي ارسالي به مشعل‌هاي پارس جنوبي خواهد بود.

مديرعامل مجتمع گاز پارس جنوبي نيز در اين نشست گفت: پروژه‌هاي كاهش سوزاندن گازهاي ارسال به مشعل در سه بخش يك‌ساله، 3 ساله و 6 ساله در نظر گرفته شده است كه اميدوارم به بهترين نتيجه برسد.

‌علت آلودگي شديد هواي عسلويه

مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر گفت: اشكالات فني ناشي از نوسان برق باعث مشعل سوزي يا فلرينگ و ايجاد آلودگي شديد هوا در عسلويه شد.

فرهاد قلي‌نژاد با اشاره به آلودگي ناشي از فلرينگ در منطقه عسلويه بيان كرد: به دليل مشكل فني كه در ظاهر به علت نوسان و قطع برق اتفاق افتاد، يكي از پالايشگاه‌هاي عسلويه خاموش و اشكالات فني موجب مشعل سوزي يا فلرينگ با بار آلودگي فراوان و ايجاد آلودگي شديد هوا در عسلويه شد كه با تلاش پالايشگاه ياد شده مشكل حل و فعاليت پالايشگاه عادي شد.

وي تاكيد كرد: بايد پالايشگاه‌هاي منطقه تدابير فني لازم را براي پيشگيري از وقوع اين‌گونه حوادث و اشكالات فني به كار گيرند.

مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر عنوان كرد: در صورت هر گونه كوتاهي از سوي پالايشگاه‌ها، اداره كل حفاظت محيط زيست استان بوشهر موضوع را طبق قوانين و مقررات پيگيري خواهد كرد، زيرا ايجاد آلودگي هوا طبق قانون هواي پاك غير قانوني و جرم است.

وي يادآور شد: وفق مصوبه هيئت دولت، وزارت نفت مكلف به ساماندهي مشعل‌ها (فلر‌ها) در منطقه ويژه اقتصادي پارس است كه سازمان حفاظت محيط زيست بر اين موضوع نظارت خواهد كرد.

مشعل‌سوزي يكي از مشكلات ديرينه صنايع گاز و پتروشيمي عسلويه و كنگان است و در همين زمينه با پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست كارگروه ملي كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي عسلويه و كنگان با تصويب هيات دولت تشكيل شده و طرح كاهش آلودگي‌هاي محيط زيست منطقه در آبان 99 به تصويب رسيده است.

گنجي كه مي‌سوزد

عضو كميسيون انرژي مجلس نيز مي‌گويد‌: از آنجا كه تبديل گاز فلر به محصولات مختلف نياز به منابع مالي دارد، لازم است مشوق‌هايي در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد تا انگيزه ايجاد شده و تبديل گازهاي همراه نفت به محصولات مختلف امكان‌پذير شود.

مجيد ناصري‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت، در رابطه با وضعيت ساماندهي گاز فلر (گازهاي همراه نفت در ميدان‌هاي نفتي)، گفت: جمع‌آوري و تبديل گازهاي فلر به خوراك، برق، سوخت و... به‌دليل ايجاد آلودگي زيست محيطي در مناطق نفت خيز ضروري است ضمن آنكه هدررفت اين گازها به معناي از بين رفتن ثروت كشور است چراكه مهار گازهاي فلر ارزش‌افزوده و اشتغال به دنبال دارد.

نماينده مردم شادگان در مجلس شوراي اسلامي با يادآوري اينكه طبق قانون بايد تا پايان برنامه ششم توسعه از سوختن 90درصد گازهاي فلر جلوگيري شود، افزود: متاسفانه دولت در چند سال گذشته اقدامي در راستاي ممانعت از سوختن گاز فلر انجام نداده و وزير نفت نداشتن سرمايه را دليل اين امر اعلام كرده است، همچنين بخش خصوصي خود را به دليل عدم حمايت دولت ناتوان در اين امر مي‌داند چراكه معتقدند دولت بايد به آن‌ها تسهيلات و تضامين لازم را دهد.

وي با بيان اينكه كميسيون انرژي مجلس مي‌تواند موانع قانوني بر سر راه تبديل گازهاي فلر را بردارد و در عين حال به روند انجام اين مهم نظارت كند، ادامه داد: آنچه كه مانع از تبديل گازهاي فلر به خوراك، برق و سوخت شده، نبود سرمايه است.

ناصري‌نژاد معتقد است بايد اين گازها به صورت رايگان در اختيار بخش خصوصي قرار گيرند چراكه تنها در اين شرايط گاز فلر به برق يا فرآورده تبديل خواهد شد.

عضو هيئت رئيسه كميسيون انرژي مجلس، ادامه داد: از آنجا كه تبديل فلر به محصولات مختلف نياز به منابع مالي دارد، لازم است مشوق‌هايي در اختيار بخش خصوصي قرار گيرد تا انگيزه ايجاد شده و تبديل گازهاي همراه نفت به محصولات مختلف امكان‌پذير شود.

مديركل حفاظت محيط زيست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم از  تشكيل كارگروه ملي رفع آلايندگي ‌عسلويه و كنگان به دستور رئيس جمهور خبر داد و اظهار داشت: با تشكيل اين كارگروه اقدامات مهمي براي رفع آلايندگي‌ها و آلودگي‌هاي آب و هوايي در جنوب استان بوشهر تدوين و اجرايي شده است.

فرهاد قلي‌نژاد با اشاره به تدوين برنامه جامع كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي در منطقه پارس جنوبي خاطر نشان كرد: در اين راستا برنامه جامع كاهش آلودگي‌هاي زيست محيطي در منطقه پارس جنوبي در برنامه يك‌ساله و سه ‌ساله اجرا مي‌شود كه نخستين برنامه آن در دهه فجر امسال تحت عنوان عمليات اجرايي پروژه بازيابي گاز‌هاي مشعل در پتروشيمي نوري با هدف حفظ محيط زيست و تبديل گاز‌هاي مشعل به محصولات ارزشمند آغاز شد.

وي، هرگونه آلودگي محيط زيست در قانون را جرم‌ دانست  و تصريح كرد: در اين راستا تاكنون 30 پرونده كيفري و حقوقي ويژه صنايع آلاينده منطقه پارس جنوبي توسط دستگاه قضايي استان بوشهر تشكيل شده است.

استاندار بوشهر هم با تاكيد بر خاموش شدن مشعل فلرها در مناطق مختلف پارس جنوبي تصريح كرد: در اين راستا عمليات اجرايي پروژه بازيابي گاز‌هاي مشعل در منطقه پارس جنوبي با سرمايه‌گذاري يك‌هزار ميليارد تومان آغاز شده است.

عبدالكريم گراوند با بيان اينكه تمام مشعل‌ها در پارس جنوبي جمع‌آوري مي‌شود گفت: بر اساس تصميمات دولت، در آينده همه فلرها در پارس جنوبي جمع‌آوري مي‌شوند و اين منطقه عاري از آلايندگي و آسمان آبي در مناطق پيراموني پارس جنوبي آشكار مي‌شود.

 


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها